מל"ט מתוצרת איראנית ששיגרו החות'ים בתימן לעבר המזרח התיכון יורט הערב (רביעי) על ידי ספינת קרב של צבא ארצות הברית. כך אמר גורם צבאי בכיר לסוכנות הידיעות AP. האירוע מתרחש יממה בלבד לאחר שמל"ט איראני התקרב לכלי טיס אמריקאים של נושאת המטוסים אייזנהאואר, שהיו בפעילות מבצעית במפרץ הפרסי.

החות'ים הבאים בתור? "יקבלו מצה"ל טיפול שלא קיבלו בחיים שלהם"
איזה איום מהווים החות'ים מחוץ לתימן והאם הם יכולים לתקוף את ישראל?

מוקדם יותר השבוע, הודיעה ארצות הברית כי פיקוד המרכז של הצבא שחרר את הספינה המסחרית Galaxy Leader, הקשורה לחברה ישראלית, שנחטפה מול חופי תימן. 

ספינת ''גלקסי לידר'' עליה השתלטו החות'ים בים האדום (צילום: Houthi Military Media/Handout via REUTERS)
ספינת ''גלקסי לידר'' עליה השתלטו החות'ים בים האדום (צילום: Houthi Military Media/Handout via REUTERS)

ספינה השייכת לצי "אייזנהאואר" האמריקאי הגיבה לקריאת המצוקה של כלי השייט שנשבה, ועם הגעה דרשו הכוחות את שחרורה. במהלך העימות נורו לעבר ספינת הקרב האמריקאית טילים, אך מפיקוד המרכז נמסר כי לא היו נפגעים ולא נגרם נזק לכלי השייט. בהמשך האירוע, ניסו חמישה מהחוטפים להימלט על סירה קטנה יותר, ונעצרו.

לפני כשבוע, החות'ים חטפו ספינה בבעלות ישראלית חלקית ובה 22 אנשי צוות שהיו על הסיפון. חטיפת הספינה בבעלות ישראלית בים האדום מעצימה את המתח בתוך תימן, הקרועה כבר שנים במלחמת אזרחים. שר בממשלה התימנית הגולה, שמתנגדת לחות'ים ואינה שולטת על רוב המדינה, הגדיר את חטיפת הספינה Galaxy Leader כ"פעולת טרור".

לדבריו, לאירוע החמור צפויה להיות השפעה על כלל הסחר העובר בים האדום. מדובר באחד מנתיבי השיט החשובים והעמוסים בעולם, המקשר בין המזרח הרחוק לים התיכון ואירופה דרך תעלת סואץ. השליטה של החות'ים, נאמניה של איראן, במיצרי באב אל-מנדב הנמצאים בכניסה הדרומית לים האדום מאפשרים לטהרן להפעיל לחץ על הכלכלה העולמית.