על רקע הפסקת האש שעודנה נמשכת ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח היום (חמישי) כי בכירים ישראלים ואמריקאים דנים בהצעה לאלץ לוחמי חמאס בדרג נמוך לעזוב את רצועת עזה כדי למנוע מארגון הטרור להמשיך לשלוט בה, וכדרך לקצר את המלחמה.

רועי חזר ל"אפטר" מעזה, חיסל את המחבלים בירושלים ונפצע
סוף טרגי: זוהתה גופתו של אופיר צרפתי שנחטף מהמסיבה ברעים

הרעיון מזכיר את העסקה בתיווך ארצות הברית שאפשרה ליושב ראש הרשות הפלסטינית דאז יאסר ערפאת ולאלפי לוחמים לברוח מביירות במהלך המצור של ישראל על בירת לבנון ב-1982.

גירוש לוחמי חמאס הוא אפשרות שעולה בחלק מהשיחות הישראליות והאמריקאיות סביב השאלה מי ינהל את עזה כשהמלחמה תסתיים, ומה ניתן לעשות כדי להבטיח שלעולם לא ניתן יהיה להשתמש בשטח לביצוע מתקפה נוספת על ישראל כמו זו שאירעה ב-7 באוקטובר.

על פי הדיווח, אחת ההצעות שהציע צה"ל תתחיל ביצירת מה שהוא מכנה "אזורים בטוחים ללא חמאס" שיישלטו על ידי ארגון חדש בגיבוי סעודיה ואיחוד האמירויות.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מחבלי חמאס נכנעים ללוחמי צה"ל בכניסה למנהרה (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

מטרת הדיונים הינה לספק לחלק מלוחמי ארגון הטרור אסטרטגיית יציאה ולהקל על שיקום עזה לאחר סיום הלחימה.

בין ישראל, ארצות הברית ומדינות ערב אין הסכמה לגבי מי צריך לנהל את עזה או מי יספק ביטחון יומי לשני מיליון האנשים החיים בה. ישראל וארצות הברית חלוקות לגבי התפקיד שהרשות הפלסטינית שבסיסה בגדה המערבית צריכה למלא בניהול עזה.

גורם ישראלי בכיר אמר כי לא ברור האם לוחמי חמאס ינצלו את אפשרות הגלייתם, אם תוצע. "אני לא רואה אותם רציונליים כמו שאש"ף היה. זה ארגון יותר דתי, ג'יהאדיסטי, שמחובר לרעיונות של איראן", אמר והוסיף כי "אין דיון מעשי" בהגליית לוחמי חמאס, אך ציין כי אם לא תהיה ברירה אחרת זה עלול להתאפשר. 

"חלק מלוחמי חמאס עשויים להסכים לשקול את הרעיון", אמרה רנדה סלים, מנהלת התוכנית ליישוב סכסוכים ומסלול דיאלוגים במכון המזרח התיכון. "אבל הרעיון עומד בפני מכשולים רבים שעלולים להפוך אותו לבלתי מעשי", הוסיפה.

ההצעה תדרוש תמיכה ממדינות המוכנות לקבל את לוחמי חמאס, שמנהיגיהם מצאו מקלט במקומות כמו טורקיה, קטאר, איראן, רוסיה ולבנון. 

"אני חושבת שזה לא ריאלי היום בהתחשב במצב הנוכחי של הסכסוך", אמרה סלים. "אבל דברים עשויים להתפתח בעתיד".