מלחמת חרבות ברזל: עם קריסת הפסקת האש בסוף השבוע, בישראל מדווחים כי ישנה היענות גוברת להוראות הפינוי שהוציא צה"ל מאזורים ספציפיים בדרום הרצועה – ועיקרם מהעיר חאן יונס ומהשטחים הכפריים הגובלים בה במזרח מערבה ודרומה, לכיוון רפיח והים. 

אש בכל הגזרות: חיילים נפצעו קל מירי נ"ט בצפון; צה"ל בתקיפה נרחבת בלבנון
טענות לסלקציה בחילוץ הפצועים בצבא: "שלושה קצינים ניצלו, אחותי לא"

מטבע הדברים פינוי האוכלוסייה בדרום הרצועה צפוי להיות מסובך בהרבה מאשר בצפון, שכן כבר כעת מצטופפים מיליוני פלסטינים בשטח של דרום הרצועה, שהפך לאחד מהצפופים ביותר בעולם.

העיר חאן יונס מאופיינת בשטח כפרי נרחב יחסית ממזרח לשטח העירוני, ועיקר קריאות הפינוי צפויות להתמקד בהם לפי שעה. מדובר בעיירות בני סוהילה, חרבת חזע'ה, עבסאן "הקטנה", עבסאן "הגדולה", קרארה ועוד. אלו אזורים שבאופן מסורתי מטרידים מבחינה ביטחונית את יישובי מרכז ודרום הרצועה, וההערכה היא שכוחות צה"ל שייכנסו אליהם ייתקלו במערכת ביצורים ענפה של חמאס. 

השטחים ממזרח לחאן יונס נחשבים לעמוסים באתרי שיגור של רקטות לדרום ולמרכז הארץ, וההערכה היא שפעולה קרקעית באזורים אלו עתידה לפגוע ביכולת הרקטית של חמאס באופן דומה לכך שהיכולת הזו של חמאס נפגעה בצפון הרצועה.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

פעילות צה''ל בעזה, מבצע חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל בעזה, מבצע חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

אחד האתגרים של צה"ל בפעילות בדרום הרצועה יהיה כיצד להפתיע את חמאס. אתגר נוסף הוא כיצד לייצר עצימות מתמשכת של הפעולה בתוך האוכולוסייה האזרחית הצפופה, כאשר במקביל פועלים הכוחות גם בצפון הרצועה.

לעיר חאן יונס עצמה יש חשיבות סמלית גדולה עבור צמרת חמאס הנוכחית, שחלק מראשיה נולדו וגדלו בה. על פי ההערכות חלק מהחטופים הוחזקו או מוחזקים בחאן יונס, וייתכן שגם רבים מבכירי חמאס עדיין נמצאים בשטחה. בדומה לעזה, ההערכה היא שחאן יונס מסתירה מתחתיה רשת ענפה של מנהרות טרור. 

חאן יונס קטנה משמעותית מהעיר עזה, וייתכן כי הטיפול באזור דרום הרצועה ייארך פחות זמן לעומת צפונה. עם זאת, המאפיינים של חאן יונס, על תשתית התת-קרקעית הענפה בה, עלולים להכריח את צה"ל לפעול באופן איטי, זהיר ועתיר בכוח.

הפעולה בדרום הרצועה עלולה לחדד את פערי התפיסות הבסיסיים בין ישראל לארצות הברית לגבי יעדי ומשך המלחמה בדרום. אולם במערכת הביטחון מדגישים שבכל נקודה שבה תישקל מהירות הפעולה לעומת ביטחון הכוחות, השיקול של ביטחון הכוחות ייגבר.