עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון והפורום החילוני פנו במכתב לצה"ל בדרישה לאכיפת פקודות הצבא בנושא ההדתה בבסיסי צה"ל ובשטחי כינוס חיילים.

"האויב הכי גדול של ישראל": אליהו יוסיאן הרצה בפני חיילים וספג תגובות קשות
צה"ל הציג תוכנית מבצעית לשחרור חטופים - וזו הסיבה שנדחתה | דיווח

המכתב, שנשלח לרמטכ"ל, לראש אכ"א, לפרקליטה הצבאית הראשית ולקצין חינוך ראשי, נכתב בעקבות תלונות שהגיעו אל הארגונים, המצביעות לכאורה על תופעה מתרחבת של ניצול מצב המלחמה על ידי ארגונים דתיים שונים, אשר נכנסים לבסיסי צה"ל ולמקומות כינוס חיילים לצורך הטפה דתית. זאת, בניגוד לפקודות מטכ"ל ותוך פגיעה בזכויותיהם ובכבודם של חיילות ושל חיילים המוצאים את עצמם כקהל שבוי בעוד הטפה דתית זו סותרת את תפיסת עולמם ואמונותיהם.

במכתב שכתבה עו"ד יפעת סולל, סמנכ"לית ויועצת משפטית בעמותת חדו"ש, נאמר: "מפניות שהגיעו אלינו עולה כי גופים דתיים שונים, בהם חב"ד והמפלגה הדתית־הומופובית נעם, החליטו לנצל את המלחמה לצורך הטפה והפצת תפיסותיהם הדתיות, לעיתים תוך שימוש בנימוק של עידוד החיילים וחיזוק רוחם. הם מגיעים לאזורים שבהם שוהים חיילים – בסיסים, קיבוצים נטושים וחניונים – ומנצלים את העובדה שהחיילים נדרשים בפקודה לשהות במקום לשם הצגת משנתם הדתית ולחלוקת חומרי הטפה דתית".

בין הדוגמאות מונה סולל: "הופעה של הרב איפרגן בפני לוחמי גולני בגבול עזה, הפצת תעמולה ומשנתם הדתית של אנשי מפלגת נעם בקיבוץ אדמית, שבו שוכנים חיילים בלבד, כניסה של חסידי ברסלב לבסיס צאלים, חלוקת חומרים של הרב הגזען יצחק גינזבורג לחיילי מילואים של התותחנים בגליל, כניסת הרב יצחק דוד גרוסמן למפקדת חטיבה בחיל האוויר להרצות על 'הכחדת עמלק', חיוב חיילות מילואים במודיעין להשתתף באירועי 'הפרשת חלה' ועוד".

על פי חדו"ש והפורום החילוני צה"ל אינו רשאי לאפשר לגורמים דתיים להטיף את משנתם לחיילים, וגם אם לתחושת אותם גורמים ומי מהקצינים הפותחים בפניהם את שערי הבסיסים או אזורי הכינוס הם מהווים חיזוק רוחני, אין בכך כדי להצדיק או להתיר אילוצם של כלל החיילים להיחשף להטפה דתית הסותרת את תפיסת עולמם ואורחות חייהם במקום באולמות או בשטחים נפרדים אשר אליהם יוזמנו להגיע רק המעוניינים בכך.

"חלק מהארגונים הם ארגוני שנאה, שמעבירים מסרים נגד גיוס חיילות לצה"ל, נגד אנשי הקהילה הגאה ונגד חילונים. אין לקבל מצב שבו במציאות הרגישה שבה נמצאים צה"ל ומדינת ישראל ינוצל מצב החירום לצורך הטפה דתית ותינתן יד חופשית לדוברים ולארגונים דתיים לנסות ולהשפיע על חיילים וקצינים הנמצאים באותן יחידות בפקודה ואשר נוכחותם שם היא חובה".

בארגונים דורשים: "על צה"ל להבטיח כי מרצים ודוברים בכלל, ובפרט אנשי דת שאינם חלק מן המסגרות הצבאיות, יורשו להיכנס למתקנים צבאיים ולדבר בפני חיילים וקצינים אך ורק בהתאם לאמור בפקודות מטכ"ל".

תגובת צה"ל לא התקבלה עד לסגירת הכתבה למרות 12 שעות שניתנו לצבא להגיב לדברים מרגע שאושרה קבלת הכתבה בדובר צה"ל.