לאחר שבוע של הפסקת אש בעקבות העסקה עם חמאס שבמסגרתה שוחררו מעל 100 חטופים, ישראל חזרה להילחם והפעם בדרום הרצועה. בהצהרה שמסר היום (שלישי) הרמטכ"ל הלוי, הוא הודיע כי "התחלנו מהלך צבאי בדרום הרצועה - והוא יהיה עם עוצמה לא פחותה מהלחימה בצפון עזה".

גלנט החליט: תוקם מנהלת ״אופק צפוני״ לחיזוק ביטחון יישובי הצפון
ההודעה המדאיגה של דובר צה"ל: "חושש שהחטופות בעזה סובלות מאלימות מינית"

״בחלוף 60 ימים מפרוץ הלחימה, כוחותינו מכתרים את מרחב חאן-יונס בדרום הרצועה", אמר הרמטכ"ל. "אנחנו ממשיכים במקביל להעמיק את ההישג גם בצפון הרצועה. מי שחשב שצה"ל לא יידע לחדש את הלחימה בתום ההפוגה – טעה, בחמאס מרגישים את זה היטב".

"בימים האחרונים פעילים רבים ובהם מפקדים בכירים בחמאס, חוסלו. עברנו בימים האחרונים לשלב השלישי של התמרון. השתלטנו על מעוזים רבים של החמאס בצפון הרצועה, וכעת אנחנו פועלים מול מרכזי הכובד שלו בדרום. אנחנו פועלים במקצועיות; מפנים את האוכלוסייה מבעוד מועד מאזורי הקרבות; תוקפים את החמאס מעל ומתחת לקרקע, בתקיפות משולבות מהאוויר, מהים ומהיבשה; אנחנו מכניסים את הכוחות הקרקעיים שלנו לתוך הלחימה במעטפת של מודיעין ואש איכותית מאוד ועוצמתית מאוד, עם רמת דיוק גבוהה".

מלחמת חרבות ברזל - כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
מלחמת חרבות ברזל - כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

"כוחות שלנו פוגשים מחבלים רבים, פוגעים בהם, באפקטיביות, ברמת מקצועיות שהיא בהחלט מרשימה. יש עם הכוחות שלנו נציגי שב״כ, עם היכולות של הארגון הזה. יש עם הכוחות שלנו נציגים מכל החלקים של צה״ל, השותפות הזו ממש בונה עוצמה בשדה הקרב".

"שואלים אותנו הרבה על ההרס בעזה – חמאס הוא הכתובת. סינוואר הוא הכתובת", הדגיש. "הכוחות שלנו מוצאים ממש כמעט בכל בית אמצעי לחימה, בבתים רבים מוצאים מחבלים, נלחמים בהם. אנחנו מבינים שחלק מהשיטה זה אמל״ח מונח בבתים, מחבל מגיע לבית בבגדים אזרחיים ומנהל משם את הלחימה. הדברים האלה מחייבים הפעלת אש רחבה, גם כדי לפגוע באויב, וגם כדי, כמובן, להגן על כוחותינו. לכן הם פועלים בעוצמה, ויחד עם זאת תוך מאמצים גדולים למזער את הפגיעה בבלתי מעורבים ככל שניתן".

"הלחץ הצבאי שאנחנו מפעילים והפעלנו בשבועות האחרונים פוגע בחמאס פגיעה קשה, ומקדם את ההשגה של כל מטרות המלחמה ובכלל זה גם את המטרה העליונה של השבת החטופים הביתה. יצא לי אתמול לפגוש מפקדים בלחימה בצפון הרצועה. אני שומע אותם, מדבר איתם, הם אומרים בצורה מאוד ברורה - אנחנו מוכנים ונכונים לעשות הכל כדי להשיב חטופים, לעשות הכל כדי לפגוע בחמאס ולפרק את הארגון הזה. ואני רואה את התבונה שלהם, הם גם יודעים להפוך את שתי המשימות האלה לדברים משלימים ולא לדברים מתחרים, ואנחנו באמת עושים הכל להחזיר את החטופים".

מלחמת חרבות ברזל - כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
מלחמת חרבות ברזל - כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)


עוד התייחס הרמטכ"ל ללחימה בצפון: "חיזבאללה בחר בתום ההפוגה לפתוח באש. זיהינו את זה מראש, נערכנו לזה, ואנחנו פועלים בנחישות נגד כל מי שנערך, מתכונן או מבצע פגיעה באזרחי ישראל, בחיילי צה״ל או מייצר איום לשטחנו. אנחנו גובים מחיזבאללה מחיר גדול שהארגון הזה מתאמץ להסתיר, הוא כנראה יודע למה. אנחנו אמנם ממוקדים ברצועת עזה, אך יחד עם זאת ממשיכים את הפעילות המבצעית שתכליתה להביא מציאות טובה יותר, טובה בהרבה, בגבול הצפון".

"בפיקוד המרכז, ביהודה ושומרון, אנחנו מגבירים את הלחימה בטרור, עד כה צריך לומר בהצלחה רבה. בחודשיים האחרונים נעצרו מעל 1,200 פעילי חמאס ביהודה ושומרון, נעצרו ונהרגו מחבלים רבים שביצעו פיגועים, חלקם קשים מאוד, בעבר, חלקם התכוננו לבצע פיגועים, ואנחנו בנחישות רבה להמשיך את המאמץ הזה".

בנוסף, הלוי התייחס לאירוע הירי בשוגג באזרח יובל קסטלמן: "לפני כמה ימים חווינו בירושלים אירוע טראגי, בו נהרג יובל דורון קסטלמן ז״ל. חשוב לי לומר, אנחנו מעלים על נס גבורת אזרח שרץ באומץ רב לתוך האש, לחדול הרג אזרחים. זוהי ממש גבורה. באותה נשימה, אנחנו מדגישים את ההכרח להקפיד על כללי הבסיס ההכרחיים במקרים מורכבים כאלה, ירי בסביבה אזרחית. לא למהר בירי כשפוחת הסיכון ואנחנו לא יורים במי שמרים ידיים. המקרה הספציפי עצמו כמובן עדיין נמצא בחקירה, את התובנות האלה, חשוב שנדע כולנו כבר עכשיו".


מלחמת חרבות ברזל - כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
מלחמת חרבות ברזל - כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

"אני עובר הרבה בין הכוחות, רואה את הלוחמים והלוחמות שלנו נחושים מאוד, נלחמים כשבראשם המפקדים הבכירים ביותר שלנו", הוסיף. "איבדנו במלחמה הזו מטובי מפקדינו, שנלחמו בראש הכוחות. גם בשבעה באוקטובר וגם לאחר מכן. כך נהוג בצה"ל בשדה הקרב – המפקדים נמצאים בראש. צה"ל על כל מפקדיו, על כל חייליו, עוסק כל כולו בהשגת מטרות המלחמה. בניהן, יצירת מענה ביטחוני אחר שיאפשר חזרה של התושבים לבתיהם – גם בדרום וגם בצפון. צה"ל עוסק בזה כבר בימים אלה. מתכנן קדימה".

בסיום דבריו אמר: "אנחנו יודעים שנידרש ליותר כוחות בגבול, אנחנו יודעים שנידרש ליותר יכולות ולנוכחות מוגברת ומורגשת לצד התושבים, על מנת לחזור בביטחון - וכך נעשה. אנחנו נהיה שם איתכם תושבי הצפון והדרום. אנחנו, כל חיילי צה״ל, נעשה הכל – הכל – לתקן את שנפגע. עבור הנרצחים התיקון הזה מאוחר מידי. בשביל החיים, בשביל המשכיות החיים במדינת ישראל, התיקון הזה הוא הכרחי. אנחנו לא נעצור עד שנשלים את המשימה״.