בשנת 1989, עצר השב״כ את יחיא סנוואר, המכונה הקצב מחאן יונס, מי שלימים הפך למנהיג חמאס בעזה, והוביל את מתקפת הטרור האכזרית של חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר. מיכה קובי, לשעבר חוקר בכיר בשב״כ, מכיר מקרוב את רב המרצחים סינוואר, וחקר אותו למעלה מ-150 שעות. כעת, קובי חושף פרטים חדשים על חקירתו של סנוואר בשב״כ, ושופך אור על דמותו המתעתעת והאכזרית של מנהיג החמאס. 

הנשיא ביידן חושף: כך קרסה הפסקת האש בין ישראל וחמאס
תיעוד מעזה: צה"ל מבצע חגורות אש בג'באליה | צפו

״את יחיא סינוואר הכרתי בשנת 1989, כשעוד שירתי בשב״כ", אמר קובי. "בזמנו, עצרנו כ-500 בעלי תפקידים שונים בחמאס. לסינוואר היו מספר תפקידים בארגון, ביניהם חיסול משתפי פעולה עם ישראל. באחת החקירות של השב״כ, יחיא הודה שהוא נהג לרצוח במצ׳טה את כל מי שהוא חשד בו שמשתף פעולה עם ישראל. את אותן פעולות החיסול, ביצע יחיא במשך כמה חודשים, והיה גאה בהן מאוד״. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הוא סיפר על הדרך שבה החדיר את שנאת היהודים, באמצעות מערכת החינוך בעזה: ״מלבד אותו תפקיד, הוא היה יועץ בכיר של אחמד יאסין. הוא היה מוסר לו דיווחים, אחראי על מערכת החינוך של חמאס והנהיג אימונים צבאיים לילדים כבר מגיל גן. תכנית החינוך שלו כללה אימונים עם סכיני גומי של פעוטות בני שנתיים-שלוש, ותחרויות בין הילדים מי רוצח יותר יהודים. בתוכנית החינוך של ילדים בני 5 עד 7, נכללו אימונים בסכיני גומי ורובי עץ, תוך המנטרה שחוזרת על עצמה באוזניי הילדים - להרוג יהודים".

עוד סיפר, כי "בגילאים מאוחרים יותר, לימד את הילדים והנערים על שימוש בחגורות נפץ ועל המעשה ה׳קדוש׳ ביותר באסלאם - להתאבד ולרצוח כמה שיותר יהודים, כמה טוב זה להיות שהיד בגיל צעיר ולבצע רצח למען הקוראן והאסלאם במאבק המזוין של חמאס. הוא לא הפסיק להעביר הרצאות שמתארות את החשיבות של רצח היהודים, ששטפו את המוח של הילדים והצעירים״.

"מלבד זאת, סינוואר הוא איש כריזמטי, בעל עיניים חודרות של רוצח, דתי, פאנטי וקיצוני שקורא בקוראן מספר פעמים ביום ומתפלל, כאשר הדגש היה על קיום מצוות הג׳יהאד", הוסיף קובי. "לפי הפרשנות שלו, הקוראן התיר לו לגנוב ולשקר כדי להשיג את מטרותיו. בנוסף, הוא היה נוהג לקרוא את האמנה של החמאס שנכתבה בשנת 1988 על ידי אחמד יאסין, ואף סייע בכתיבת אותה אמנה שדגלה בהשמדת מדינת היהודים תוך הקמת מדינה איסלאמית גדולה במזרח התיכון - ובכל העולם".

הוא ושאר מחבלי חמאס באותם הימים, נתנו למצוות הג׳יהאד משמעות ופרשנות קלוקלת שונה לגמרי מכוונתה. באחת החקירות, הוא סיפר שהשיח׳ ואנשי הדת במסגדים לימדו אותו שהדבר הטוב ביותר הוא ׳׳להכאיב כמה שיותר ליהודים - לשחוט יהודים, לאנוס את הנשים היהודיות, להתעלל בנו״. 

קובי חזר לתקופה שבו הכיר את המחבל: ״בתקופה שאני הכרתי אותו, בשנות ה-80, חמאס היה ארגון קטן שמורכב מ-500 מחבלים. דרך גיוסם של פלסטינים רבים לארגון, בין היתר בעזרת סינוואר, החמאס גדל והתרחב והיום הם כבר בין כ-30 ל-40 אלף מחבלים. רבים מהם, כמו סינוואר, נתפסו על ידי ישראל ושוחררו בעסקות השבויים השונות. המחבלים ששוחררו חזרו להיות פעילים בשטח, עם יתר מוטיבציה ובמרוצת הזמן צברו כלי נשק״. 

כאמור, סנוואר היה בכלא הישראלי במשך שנים רבות, מ-1989 עד עסקת שליט ב-2011. במהלך שהותו בכלא, הוא רצח שלושה אסירים משתפי פעולה עם ישראל באמצעות סכיני גילוח, ושיסף את גרונם. שאר האסירים ראו אותו רוצח את אותם האסירים בשיטות הרצח הייחודיות לו - ועל כן קיבל את התואר ׳הקצב מחאן יונס׳.

על התקופה של סינוואר בכלא הישראלי סיפר עוד הבכיר לשעבר: ״מאז שנכנס לכלא, הוא היה מפקד מפקדת החמאס במקום, ועל אף שהיה אסיר, שב״ס לא עצר את פעילותו בארגון. מלבד זאת, יחיא הצליח להשיג לאסירים תנאים מצוינים, ואפשר להגיד שהוא ניהל את הכלא - ולא ששב״ס ניהל אותו. בכלא הוא אף למד עברית והחכים, קרא על המדינאים הישראלים כמו בגין ורבין, למד היטב את האויב ואף כתב ספר על איך לא להישבר במהלך חקירות של השב״כ״. 

״אני חקרתי אותו יום מ-150 שעות, הכרתי אותו כמו את כף ידי. כשהוא השתחרר, הוא נהיה מפקד חמאס בעזה. הוא ידע לסחוף ולשכנע מאמינים, ידע לפתות אותם, היה נואם נאומים, ומדבר בשפת הקוראן", מספר קובי ומוסיף: "הוא היה חוזר ואומר שכל מי שיהיה שהיד, יגיע לגן עדן עם 72 בתולות".

עוד אמר, כי "הוא הבטיח למחבלי חמאס שכשהם ייכנסו ליישובים היהודים, הם יוכלו לאנוס את הנשים היהודיות. כדי להשפיל את הנרצחים. ביום הטבח, הם רוצצו ראשים של תינוקות, אנסו נשים בצורה שעדיף לא לפרט. אותם ילדים שהתחרו בתחרויות של סינוואר, בגילאי שנתיים עד שלוש בסכיני גומי - הם אנשי הנוכבה של היום. הם הכינו את עצמם וחלמו לבצע ולהוציא כמה שיותר פיגועים״.

"ב'חרבות ברזל', סינוואר החליט שיפעל על פי האמנה של חמאס, שאומרת להשמיד, להכאיב, לאנוס ולהשפיל כמה שיותר יהודים בשטחי ישראל. זה היה חלום חייו, הוא התאמן לכך מגיל צעיר ביותר - וכעת הוא רואה את עצמו כגיבור האסלאם", ציין קובי.

לסיום אמר, כי "סינוואר גדל על ברכי הטרור, הוא רצה כל חייו לראות חורבן מדינת היהודים, היה שמח על כל  משבר בישראל. יחיא הוא איש התעתועים, יש כאלה שאומרים שהוא פסיכופת אבל הוא ידע טוב מה הוא רוצה, הוא חלם מגיל צעיר לשחוט יהודים. בחדרי החקירות, כששמעתי ממנו סיפורים זוועתיים על שחיטה, היה קשה לי כבן אדם להכיל את העובדה שבן אנוש יכול להפוך לחיית טרף נוראית. לא אשכח כשהוא אמר לי באופן גלוי באחת החקירות ״אני רוצה להיכנס ליישובים ישראלים, לכבוש שטחים, לשחוט כמה שיותר יהודים ואנחנו עוד נצליח לעשות את זה. אסור שסינוואר ושאר המחבלים שביצעו את הטבח - יישארו בחיים, הם לא בני אנוש״.