צה"ל הצליח לממש בצורה טובה, יעילה ומפתיעה את הרעיון המבצעי, והצליח לחדור למרחב העיר ח'אן יונס. לצד ההפתעה, שיא הלחימה בעיר, שבה פרוסים ארבעה גדודי חמאס על שטח גדול מאוד - עוד לפנינו. הימים הקרובים יעמדו בסימן המתיחות הקיימת בין שתי מטרות המלחמה: שחרור החטופים והכרעת חמאס. לצד הלחימה, גם כאשר היא מתקדמת על פי התוכניות, הימים הקרובים יהיו גם קשים וכואבים. משפחות החטופים חוששות לגורל יקיריהן, ואיתן הציבור כולו.

ההפתעה של צה"ל: הצבא פועל קרקעית בח'אן יונס
צה"ל בהודעה חריגה: "מביעים צער על פגיעה בחיילי צבא לבנון"

בצה״ל משוכנעים כי המשך הפעלת הלחץ הצבאי יוביל בהמשך גם לתוצאות טובות יותר בכל הקשור לשחרור חטופים נוספים, אבל בלחימה מורכבת כמו זו שמצפה ללוחמי צה״ל בח'אן יונס עלולות להיות גם התנגשויות בין המטרות.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

התקיפות בג'באליה, דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

על פי הערכות שונות, חטופים ישראלים רבים יחסית הגיעו למרחב של ח'אן יונס, מיד לאחר 7 באוקטובר, אבל גם במהלך המלחמה עצמה, כאשר בחמאס הבינו שהם הולכים ומאבדים את השליטה על אזורים רבים בצפון הרצועה - הם העבירו חטופים לדרום.

לא מן הנמנע כי כבר בימים הקרובים חמאס יעלה מדרגה בכל הקשור ללוחמה פסיכולוגית בשימוש ציני ואכזרי בחטופים שבידיו. לצד שביעות רצון מהתקדמות הלחימה, בניגוד לערב ההפוגה הראשונה שהובילה לשחרור חטופים רבים, ישראל צריכה להיות זאת שמתכננת כחלק מהתפיסה המבצעית את נקודות העצירה הבאות ולא להמתין ליוזמה של חמאס.

לכל עצירה בלחימה לטובת מימוש מתווה לשחרור חטופים יהיה מחיר מבצעי, אבל יש לזכור כי עבור לא מעט מהחטופים - ממד הזמן שהולך ואוזל הוא קריטי. בלימת התקדמות, תוך כדי מהלך התקפי, מנוגדת לכל תורת לחימה שלומד כל צוער בבית ספר לקצינים, אבל המלחמה הזו שונה נוכח תנאי הפתיחה הקשים שלה ובכירי מערכת הביטחון והדרג המדיני נדרשים להתחייבותם כי השבת החטופים היא משימה מרכזית ובמידה רבה דחופה יותר - זאת גם כאשר היא עשויה לבלום התקדמות צבאית.

הרמטכ״ל הרצי הלוי אמר אתמול בהצהרתו כי הלוחמים והמפקדים בשטח יודעים לקחת את שתי המשימות הללו – פירוק החמאס והשבת החטופים, ולשלבן יחדיו. "אנחנו באמת עושים הכל להחזיר את החטופים", אמר הרמטכ״ל.

אבל לצד אמירה זו, כאשר קיימים פערי מידע ותנאי שדה הקרב שמטילים גם ערפל בסוגיה זו, כאשר תמונת העיר התחתית של ח'אן על המנהרות שבה רחוקה מלהיות תמונה מלאה – אין ספק כי קיים מתח מובנה בין שתי המטרות.

מכאן גם תידרש מהרמטכ״ל המלצה מאוד מורכבת וקשה למפקד שדה. מהי הנקודה שבה, בתוך הלחימה בח'אן יונס, שצפויה להימשך כמה שבועות לפחות, אפשר לתכנן מראש עצירות לצורך שחרור חטופים. סביר להניח שהמתווכחים פועלים להגיע למתווה חדש, גם כאשר האתגרים המבצעיים הגדולים והתעצמות הלחימה בח'אן יונס עוד לפנינו.

ח'אן יונס תפסה אתמול את תשומת הלב, מכיוון שלאחר 60 ימים מדובר בשלב חדש במערכה ובמאמץ המרכזי שצפוי לעבור דרומה. המאמץ המרכזי מבחינת יחסי הכוחות של צה״ל נמצא עדיין בצפון הרצועה - שם בפועל פועלות שלוש אוגדות.  

למרות תשומת הלב לתמרון של אוגדה 98, הכוח שעקף למעשה מצפון לדרום את מחנות המרכז וחדר לעומק ח'אן יונס, שני מעוזי חמאס הקשים שנותרו בצפון הרצועה בג׳בליה ובסג׳עייה עמדו בסימן הקרבות הקשים של היממות האחרונות. כביטוי נוסף לעוצמת הלחימה שעדיין מתנהלת בצפון הרצועה, הודיע אתמול דובר צה״ל על נפילתם של שבעה לוחמים בקרבות על השליטה על קו החזית המזרחי של העיר עזה.

יחסי הכוחות והעוצמה יכריעו בסופו של דבר את המערכה שם לטובת צה״ל, אבל גם היממות הקרובות צפויות לעמוד בסימן קרבות קשים, אולי העצימים ביותר, מאז שהחלה המלחמה. גם לאחר השלב הזה, כאשר יפעל צה״ל להשמיד את תשתיות החמאס באזור זה, לצד השמדת מנהרות בשכונות שכבר נכבשו בעיר עזה - חמאס לא יניף דגל לבן, והלחימה תימשך בשטח.

לצד הכוס המלאה, ולצד אתגרים גדולים מאוד שעוד ממתינים לצה״ל על מנת לעמוד בשתי מטרות העל של המלחמה, צה״ל נתן מענה הולם בשטח לרואי השחורות שטענו שבשל העצירה למימוש עסקה לשחרור חטופים, צה״ל כבר לא יוכל לחזור בשל מגבלות שונות לנהל מלחמה בעצימות גבוהה ולהפסיק לפעול בח'אן יונס.

המציאות בשטח הוכיחה דברים אחרים, ולאחר כמה ימים שבהם עוצמת האש הלכה ועלתה בהדרגה, היקף הלוחמים והחטיבות של צה״ל שפעלו בימים האחרונים מאז שחודשה המלחמה בתוך שטח הרצועה הוא הגדול ביותר מאז שהחלה המלחמה. החל מאתמול, לאור העמקת הפעילות הקרקעית בכל הגזרות, התעצמה עד מאוד הלחימה - מצב שיישאר זהה בימים הקרובים בזירות השונות.

גם בגזרת לבנון מול חיזבאללה חלה אתמול הסלמה מסוימת בעצימות הלחימה. מספר התקריות שכללו ירי נ״ט לעבר כוחות צבאיים, ירי פצצות מרגמה לעבר קו העימות והר דב, עלה אתמול באופן מבוהק מהיממות הקודמות, וקיימת סבירות גבוהה שהמגמה הזו של הסלמה הדרגתית תימשך גם בימים הקרובים - ביחס מותאם למצב ההסלמה ברצועת עזה.