איש העסקים האמריקאי אריק פרינס הציע למערכת הביטחון הישראלית לקנות ממנו מערכת כרייה משוכללת שפיתח, ובעזרתה להרכיב משאבה משוכללת שתסייע להצפת מנהרות חמאס במי ים - כך פרסם היום (רביעי) ה"טיימס" הלונדוני. בנוסף, העיתון חשף כי פרינס הגיע לישראל מיוזמתו אחרי ה-7 באוקטובר, והחל במגעים להצגת ולקידום הצעתו. 

בעוד צה״ל כותש את עזה, חמאס עשוי בימים הקרובים לשלוף קלף חדש
חמאס מבצע שואה בחטופים. באושוויץ העולם שתק, אנחנו נרעיד עולמות | דעה

ב"טיימס" אישרו כי ישראל הקימה מערכת משאבות בצפון רצועת עזה במטרה להשתמש במי ים כדי להציף את רשת המנהרות המופעלת על ידי ארגון הטרור חמאס, כדי להוציא את הבכירים בארגון ממקלטיהם מתחת לאדמה. על פי העיתון, מהנדסים הגיעו לרצועה לפקח על השימוש במשאבות ובטכנולוגיית הכרייה המתקדמת כדי לפתור את האתגר שמציבות המנהרות, שכיום מאמינים שהן יוצרות רשת בהיקף של יותר מכ-500 קילומטרים.

הרמטכ"ל, סגן אלוף הרצי הלוי, ציין כי רעיון הצפת המנהרות הינו רעיון טוב. "אנחנו רואים הרבה תשתיות תת קרקעיות בעזה, ידענו שיהיו הרבה. חלק מהמטרה הסופית היא להרוס את התשתית הזו", אמר. הרעיון זכה לתגובה מעורבת מצד תומכי ישראל בוושינגטון, שהתבשרו על התוכנית בתחילת החודש שעבר, לפי הוול סטריט ג'ורנל.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

טל לב רם במנהרה בבי"ח שיפא (צילום :טל לב רם)

ממשל ביידן בארצות הברית הזהיר כי מעורבותו של פרינס היא "דגל אדום", ודרש מחקר נוסף על ההשפעה שיכולה להיות להצפות על מי התהום והביוב. עם זאת, גורם אמריקאי אמר לעיתון: "אריק הוא רפובליקני, כך שיש הבדלים פוליטיים ברורים במשחק, וארה"ב יודעת שאין לה אלטרנטיבה לאופציה הזו מכיוון שכבר זוהו לפחות 800 מנהרות".

גם לוח הזמנים של התוכנית, שלא אושר על ידי הרשויות בישראל, אינו ברור. על פי העיתון, צה"ל לא צפוי לנסות "להציף את חמאס החוצה" מהמנהרות בעקבות החטופים שעדיין מוחזקים בשבי החמאס, וככל הנראה פזורים ברחבי הרצועה, ואף באותן מנהרות. עם זאת, צה"ל חושש שגם אם יעלה את עזה כולה מעל הקרקע, מנהיגי חמאס יוכלו לשרוד במתחם התת-קרקעי הגדול. הסתערות על רשת המנהרות תהיה מבצע מסובך ומסוכן, עם סכנת מארבים וחטיפות נוספות. פרטי הפעולה אושרו ל"טיימס" על ידי מקור שדיבר בעילום שם.

פיצוץ פיר מנהרה באזור בית חאנון (צילום :דובר צה"ל)

 מאז שעזב את החברה הקודמת שלו, פרינס הקים חברות חדשות שעבדו בצמוד לממשלת איחוד האמירויות. "כשהתברר כמה מנהרות יש בעזה, אריק הגה את הרעיון להציף את המנהרות כדי לאלץ אנשים לצאת. הוא נסע לישראל ופגש את צה"ל כדי להציג את הרעיון, שהם לקחו", אמר המקור ל"טיימס".

מומחה להשפעת הסכסוך על הסביבה אמר כי הצפת המנהרות תהיה הגיונית צבאית אך תסתכן בנזק ארוך טווח לסביבה שברירית. "שאיבת מאות אלפי ליטרים של מי ים במערכת תת קרקעית תתחיל לגרום לחדירת מים מלוחים למי התהום והאקוויפר, שכבר מתמודדים עם התגברות המלחה". יש גם הערכה שיש עד 200,000 ליטרים של דלק המאוחסנים מתחת לאדמה, שעלולים לחלחל לתוך האדמה.