אנליסטים המקורבים לממשלת איראן דיווחו היום (שישי) על כך שאיראן לוחצת על המיליציה החות'ית בתימן להגביר את המתקפות נגד מטרות ישראליות ואמריקאיות באיזור הים האדום.

"סכנה לאוכלוסיה": נחשפה הכמות המדהימה של שיגורי חזבאללה שנפלו בלבנון

על פי הדיווח, הבחירה בחות'ים כנציגיה העיקריים של איראן נובעת מנימוקים אסטרטגיים. המיקום בתימן מקנה לארגון גישה טובה לנתיבי המים האסטרטגיים של הים האדום, בעזרתה ניתן יהיה לשבש את השילוח העולמי. בנוסף, המרחק הגדול מישראל מקשה עליה להגיב בחזרה. כמו כן, בניגוד לחיזבאללה, החות'ים אינם מחויבים לדינמיקה פוליטית פנימית ולפיכך אינם אחראים לביטחון האוכלוסייה באיזור. 

בישראל, שני בכירים ביטחוניים תמכו בדיווח ואמרו כי המודיעין הישראלי אישר שאיראן אכן דוחפת את המיליציות האזוריות להגביר את תקפותיהן נגד ישראל. לדבריהם, בישראל לוקחים את האיום ברצינות, והוקמה יחידה מיוחדת שהוקדשה לאיומים המגיעים מתימן. בשנים האחרונות, הם הוסיפו, גם המודיעין הישראלי נערך לכך שהמלחמה הבאה תקח חלק במספר חזיתות, מול החות'ים ונציגי איראן אחרים.

ספינת הגלקסי לידר שנחטפה על ידי החות'ים (צילום: Mark H.)
ספינת הגלקסי לידר שנחטפה על ידי החות'ים (צילום: Mark H.)

כזכור, עד כה, החות'ים השתמשו בקרבתם לנתיבי שיט מרכזיים כדי לתקוף ספינות מסחריות ולאיים על ארה"ב. "הסלמה ממושכת באיזור ובאותם נתיבים עלולה לשבש את השילוח העולמי", אמרו האנליסטים.

"אנחנו חושבים שהחות'ים בתימן יהפכו לאיום על ישראל בטווח הארוך יותר מאשר חמאס או אפילו חיזבאללה", אמר נאסר אימני, אנליסט פוליטי בטהרן המקורב לממשלה. "איראן רואה בהם שחקן מרכזי וחלק מהאסטרטגיה הקולקטיבית של ציר ההתנגדות", טען.

התגובה מהבית הלבן לא אירחה לבוא, וביום חמישי, ג'ון פ. קירבי, דובר הביטחון הלאומי של הנשיא ביידן, מסר כי התקפות החות'ים מאיימות להסלים את המתיחות באיזור: "זה בבירור סיכון להתרחבות והעמקה הפוטנציאלית של הסכסוך".