"חרבות ברזל": על רקע המשך התמרון הקרקעי של צה"ל ברצועת עזה, התפרסמו בימים האחרונים שלל תיעודים של עשרות מחבלי חמאס שבויים שנכנעו בקרבות והסגירו את עצמם לידי כוחות צה"ל. הערב (ראשון) דווח בערוץ 12 על העדויות מחדרי החקירות.

על פי עדויות המחבלים בחקירות: "לא ידענו מה לעשות, בחרנו להפסיק להילחם. מפקדים הפקירו אותנו, הפיקוד הבכיר מעדיף את הישרדותו על חשבוננו. זנחו אותנו. הבטיחו לנו הרבה כסף על החטופים שהבאנו, ולא קיימו. איבדנו אמון במפקדים"?

על פי חלק מהתיעודים, השבויים, מחבלי חמאס, שנעצרו בסמוך לכיכר "פלסטין" המרכזית, בעיר עזה, הועלו על משאיות שעשו את דרכן חזרה לישראל. אותם שבויים ייחקרו על ידי השב"כ, במטרה להוציא מהם נכסים מודיעיניים שיסייעו להמשך הלחימה ברצועה.

לקיחת שבויים בעיר עזה (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
לקיחת שבויים בעיר עזה (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

אמש, ברשתות החברתיות הופץ תיעוד נוסף ובו מחבלי חמאס שנכנעו בקרב ומניחים את נשקם. על פי התיעוד, עשרות פלסטינים עומדים בשורה ליד טנק צה"לי, ואחד המחבלים מגיע כשהוא מרים ידיים ומניח במערום נשק מסוג קלצ'ניקוב. 

מחבלי חמאס נכנעים בג'באליא (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
מחבלי חמאס נכנעים בג'באליא (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

ראש המל"ל, צחי הנגבי התראיין היום (ראשון) ברשת ב' והתייחס לתיעודים: "לא יהיו יותר תמונות של מחבלים ללא בגדים, זה לא משרת אף אחד", טען הנגבי כנגד התיעודים. עוד הוסיף: "בימים האחרונים רואים כניעה של עשרות מחבלים ביום ששמים את הנשק בצד ונלקחים בשבי ללא קרב. זה מלמד על שחיקה שלהם והבנתם שהם לא צריכים למות בשביל מופרעות של מנהיג בבונקר", כשהוא מתכוון למנהיג חמאס, יחיא סינוואר. 

בתוך כך, אדי כהן, מזרחן וחוקר העולם הערבי, שוחח עם "מעריב" והסביר על משמעות התמונות בעיניי הגולשים הערבים בעולם. "התמונות של מחבלי חמאס שמופצות בימים האחרונים בעולם הערבי גורמות להלם", מתאר. "הם רגילים לשמוע על הניצחונות של חמאס, ולראות את אנשי גדודי אל קסאם כחזקים, תמירים, מתוקתקים, מצוידים בנשק ועם פנים מכוסות. לעומת זאת, בתמונות שהופצו המחבלים נראים כעת מושפלים, מסכנים, חלשים, ערומים", מתאר. "התגובות בעולם הערבי על אותם תיעודים הן חלוקות. יש כאלה שחושבים שבתיעודים אלו הם אזרחים פלסטינים שישראל מתנכלת אליהם ולא גדודי אל קאסם, אחרים אומרים שהתעודים מבוימים, ושלקחנו פועלים מעזה וצילמנו אותם בצורה הזו".

"חשוב לזכור שהתיעודים האלו לא הופצו ברשת התקשורת 'אל ג'זירה', שממנה רוב העולם הערבי מושפע, אלא ברשתות החברתיות ובקבוצות הווטסאפ. מתחילת המלחמה, אל ג׳זירה רק הפיץ שקרים, פרופגנדה ודיסאינפורמציה, ומבחינת אנשי העולם הערבי, שהושפעו עד כה בעיקר מהערוץ, אשר דיווח שחמאס מנצח במלחמה - לראות את התמונות האלה זה דיסוננס. כעת, בעקבות התיעודים, אנשי העולם הערבי נמצאים בעיקר בין הלם להכחשה, תוך תחושת השפלה גדולה".