על רקע המשך הלחימה והתמרון הקרקעי ברצועת עזה, שאלת "היום שאחרי" ממשיכה להעסיק את הדרג המדיני בישראל. היום (שני) נערך דיון בוועדת החוץ והביטחון, וראש הממשלה בנימין נתניהו הביע שוב התנגדות לכך שהרשות הפלסטינית תיקח לידיה את השליטה ברצועה, לאחר שהמלחמה תסתיים. במקביל, התייחס גם למספר ההרוגים בשבת השחורה ואמר: "מספר הקורבנות ב-7 באוקטובר שווה לזה של אוסלו"

במהלך הדיון, נתניהו תקף את הרשות הפלסטינית ואמר: "הרשות הפלסטינית לא תוכל לשלוט בעזה בשום פנים ואופן. האחריות הביטחונית תישאר תחת מדינת ישראל. ההבדל בין חמאס לרשות הפלסטינית זה רק שחמאס רוצה להשמיד אותנו כאן ועכשיו והרשות רוצה לעשות את זה בשלבים". חבר הכנסת מרב מיכאלי אמרה: "לצד הלחימה חייב להיות חזון מדיני", וחברת הכנסת טלי גוטליב הדגישה: "אין חזון מדיני עם טרוריסטים".

נתניהו ואבו מאזן (צילום: ארכיון לעמ)
נתניהו ואבו מאזן (צילום: ארכיון לעמ)

יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת יולי אדלשטיין, אמר בדיון: "יש גורמים חסרי לב ומוסר שמספרים דברים לא נכונים למשפחות החטופים  וגורמים להם למפח נפש חינם", וראש הממשלה הדגיש: "זה לא הפורום לדבר על זה", על חזרת התושבים לבתיהם אמר: "אין לי לוחות זמנים".

ראש הממשלה התייחס בהמשך גם לשיחת הטלפון שערך עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין: "הקשר של רוסיה עם איראן מאוד בעייתי והבהרתי את הדברים בשיחה. היה גם חשוב לי המשך הסדר הפעולה בסוריה - ואני לא חושב שזה נפגע. הודתי לנשיא על הסיוע בהחזרת החטוף רוני קרובי, יש לנו עוד 3 אזרחים חטופים ממוצא רוסי. מעבר לזה אני לא הולך לפרט".

בשבוע שעבר דווח כי יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן מעוניין לקבל את השליטה על עזה והגדה המערבית. מאז הטבח הרצחני של מחבלי החמאס בישראל, שהוביל למלחמה שמתנהלת כבר מזה כחודשיים, מופעל לחץ בינלאומי כבד על ישראל, לאפשר לרשות הפלסטינית לקבל את השליטה על הרצועה, לאחר שזו תופקע מארגון חמאס. החזון המצרי לעתיד רצועת עזה מבוסס על "מיזוג תנועת חמאס לתוך הרשות הפלסטינית, וכניסתה לשירות הביטחון המסכל הפלסטיני, תוך שמירה על הנשיא אבו מאזן, זאת על מנת למצוא נוסחה לדו קיום שאינה פוגעת בביטחון הלאומי המצרי, בפלסטינים או בישראל", כך על פי מספר מקורות צבאיים. 

מי שעוד מפעיל לחץ על ישראל בסוגיה, הוא נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן. עם זאת, ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר התנגד לכך מספר פעמים. "אני חושב שהרשות הפלסטינית במתכונתה הנוכחית איננה מסוגלת לקבל את האחריות לעזה", אמר וצייץ: "כל עוד אני ראש ממשלת ישראל - זה לא יקרה. מי שמחנך את ילדיו לטרור, מממן טרור ותומך במשפחות מחבלים, לא יוכל לשלוט בעזה לאחר שנחסל את החמאס".