מלחמת חרבות ברזל: יומה ה־67 של המלחמה מול חמאס נפתח הבוקר (שלישי), זאת על רקע דיווחים בדבר פעילות קרקעית משמעותית בשטחי רצועת עזה. האם חמאס נמצא בנקודת שבירה? סא"ל (מיל') אלון אביתר, פרשן לענייני ערבים ומומחה לזירה הפלסטינית, שוחח עם ענת דוידוב ואודי סגל בתוכניתם ב-103FM והתייחס לדברים.

חמאס ימשיך לנסות ולנצל את נקודת התורפה של צה"ל בשטח | טל לב רם
הלחץ על חזבאללה גובר, ונסראללה יעמיד אותנו בפני דילמה קשה

בפתח הראיון אמר: "אני פחות משתמש במושג שבירה או קריסה או מושגים טוטליים מהסוג הזה. אני כן רואה פגיעה משמעותית בחלק מהמערכים של חמאס, תלוי גם באזורים. אני גם אפריד את זה בין הנהגה, השדרה המרכזית, הפיקוד החמאסי לבין היקף אמצעי הלחימה שהם מחזיקים. אני מפריד גם בין צפון הרצועה לבין דרומה. נראה שצפון הרצועה נפגע באופן משמעותי יותר מאשר בדרום, אבל יש לנו עוד הרבה עבודה לפנינו".

"אני מסתכל למשל לצורך העניין על ההנהגה המדינית והצבאית של חמאס, בואו נאמר העשירייה הראשונה עוד לא נפגעה", המשיך. "כן נפגעו חלק מהמח"טים, כן נפגעו בוודאי חלק גדול מהמג"דים, אבל ההנהגה החמאסית, ואני צובע אותה בצבעים גם אזרחיים וגם צבאיים, עדיין קיימת. אני לא יודע איפה המיקום שלהם, אבל כן היא עדיין קיימת. אני לא חושב שהכל תלוי או עומד במותו או חייו של סינוואר כעת, אבל אנחנו מדברים פה על הנהגה שעדיין פועלת".

איתור מתקן אימונים של ארגון הטרור חמאס בתוך מסגד במרחב ג'באליא (צילום :דובר צה"ל)

"תמיד יהיה פער בינינו לבינם, זה עניין של תפיסת עולם", הבהיר. "גם אם תחסל הנהגה, שללא שום ספק זה יעד מבוקש, עדיין תמיד תהיה חתירה להפוך אותם לסמלים לאומיים, כלומר אין פה שקיעה לתוך דיכאון אבל ומלכנוליה, זה לא ב־DNA האסלאמי בוודאי. אני לוקח אתמול את המקרה שצולם והם ידעו שמצלמים אותם, את החמאסניקים שעלו חמושים על משאית של מזון, לא גנבו בסתר ולא מתחת לשולחן, מול המצלמות, פתחו באש על כל מי שמפריע להם, ופשוט גנבו את המזון".

"חמאס רואה לעצמו כרגע את היעד הראשון המשמעותי, א', הישרדות, הוא רוצה למשוך זמן. הוא מותח את החבל ככל שניתן עד שיופעל בראייתו לחץ חיצוני על ישראל להפסיק או לרדד את הלחימה. תראו גם את עניין החזרת החטופים, חמאס מעביר מסרים כדי לשוות לו דימוי של חוזק, אבל הוא מעביר מסרים שאין מה לדבר כרגע על עסקת חטופים בכלל, 'אנחנו ממשיכים קדימה'. אנחנו מדברים על שבירה, כניעה ומושגים מהסוג הזה שהם עניין של זמן, אבל אני אני חושב שאין איזה אנטי קליימקס, אין פה התפרקות טוטלית", הוסיף.

"אני לא רואה מצב שבו המצרים פותחים את השערים", אמר בסיום הראיון. "אני לא רואה מצב שבו המצרים אומרים למאות אלפי פלסטינים 'כנסו אלינו הביתה'. אני לא רואה שום סיטואציה כזו. היינו רוצים להגיע לזה, זה מפחית את היקף הבעיה, אבל אני לא רואה את התרחיש הזה בכלל כריאלי".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm