עדנה מור, אמה של סמלת שיראל מור ז"ל שהייתה תצפיתנית בחמ"ל נחל עוז ונרצחה בטבח ב-7 באוקטובר, סיפרה היום (שני) על פרטים מממצאי התחקיר הצה"לי שהוצגו לה. בריאיון בתוכנית "סדר יום" של כאן רשת ב' אמרה כי בהשתלטות של חמאס על הבסיס וחמ"ל התצפיתניות בו שהתה ביתה, השתמשו ברעל: "יצא מהרימון רעל. זה עבר בדיקת כבאות והם אמרו שזה לא היה רימון רגיל. הרעילו אותן".

מטענים וחומרים שצילמו המחבלים ב-7 באוקטובר: צה"ל סורק בתי פעילי חמאס ברצועה | צפו

על השתלשלות האירועים הפרטית שלה היא מספרת, "ב-7 באוקטובר התקשרתי לבת שלי והיא לא ענתה. היא הייתה ותיקה, שנה שם, אז הייתה בכוננות והגיעה לחמ"ל. את זה גיליתי. את הסרטון שבו כבשו את החמ"ל של הבת שלי ראיתי וקיבלה מחברה ששלחה לי מחו"ל. בהתחלה אמרתי לה שזה פייק ניוז ושלא תאמין כי הם טובים בזה, עד שראיתי שהם כבשו טנק. אז ביקשתי מחברים בחו"ל לשלוח לי תמונות כי אמרתי לה שלנו לא מראים את הסרטונים. בהתחלה שלחו לי סרטון של כמה שלוש בנות שנחטפו לרצועה, אבל הבנתי שזו לא היא".

עדנה סיפרה כי הקצינה הגיעה בשבוע שעבר עם תיקיה ושרטוט של החמ"ל, והסבירה לה על הלחימה בבסיס. איך הבנות הסתגרו בחדר הקצונה, איך לוחמים הגנו עליהן בגבורה, ועל אחת שברחה מהחלון מחדר הקצינים, איפה שהבת שלה הייתה. "אתמול בלילה עוד הפעם עברתי על הראיון איתה. היא אמרה שכשהיא ברחה, היא נגעה בבנות שכבר איבדו הכרה. הקצינה שבאה להסביר לי, אמרה שכשהם התחילו לזרוק רימונים, לא עשן יצא - אלא רעל. הם הרעילו אותן קודם. הרימונים לא היו רגילים. הקצינה גם אמרה שיש להם בדיקה של כבאים שמאשרים שזה היה רעל, ולא עשן רגיל". הקצינה הראתה לעדנה בדיוק מה קרה בבסיס, ומאיפה ברחו: "שאלתי אותה, 'למה הם ברחו?'. היא ענתה שהיה חושך, ואחרי שקיבלו את הרעל היה להם קשה לנשום. אז הם דפקו ושאלו 'יש פה מישהו?', וכשלא שמעו כלום, יצאו וברחו".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חדירת מחבלים משטח עזה לישראל (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

"לא רק חמאס הרג את הילדים שלנו. הממשלה ומקבלי ההחלטות בצבא - גם שותפים לזה", אומרת עדנה. "גם שנאת חינם, שהייתה שמונה חודשים ברחוב וכל התקשורת הייתה איתם, כולם - הסתות, סרבנות. שיראל הייתה אומרת לי, רק חסר שהצבא ייכנס לפוליטיקה. ילדה בת 19 ששירתה במקום הכי מסוכן".

"זו מדינה שמוכנה רק ללחימה שקובעים אותה מראש. למלחמה פתאומית - לא מוכנים בכלל. כשאני מדברת עם אנשים מהצבא הם אומרים: 'לא חשבנו שכל-כך הרבה יבואו, אנחנו חיכינו להם רק בשלושה מקומות'. הילדה שלי שמרה עלינו, חבר'ה לא צעירים, שאנחנו לא נדאג. היא לא הייתה מתלוננת או מספרת. היא לא הייתה אומרת 'אנחנו מתריעים והם לא מקשיבים'. היא רק הייתה אומרת לי בשבועות האחרונים, 'אמא, הגזרה מאוד חמה".

עדנה סיפרה בכעס על כך שהקצינים האחראים לא באו לבקר את ההורים. "מפחדים לבוא אלינו. מי בא? החדשים שם. הבכירים באמת, אלה שאחראים על הגבול לא באים. הם שולחים קצינים זוטרים. אין להם בושה, הם לא שמרו על הגבול. אני חשבתי שהוא מוגן. פחדתי מהמרכז, מהגבול. איך אני אחיה? ילדתי אותה בגיל 40, עשיתי לעצמי מתנה. והם לקחו לי אותה".

גבול עזה (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
גבול עזה (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

עדנה אומרת בחריפות, "אני רוצה לשאול את מקבלי ההחלטות: ראש אמן, שב"כ, רמטכ"ל. אם אלו היו הילדים שלכם שם הייתם שולחים כוח, או שהייתם הולכים לישון? שמעתי שלא דיווחו למר נתניהו. אני רוצה לשאול את נתניהו - אם לא דיווחו לך, עם מי אתה בחרת לעבוד? איזה קבינט אתה עשית? אם ידעת - וגם הלכת לישון, אז מי אתה?".

"לא נקבל התפטרויות", זעמה, "הם צריכים לשבת בכלא. בלי דרגה ובלי פנסיה. זה מחדל שהצבא לא היה מוכן למלחמה פתאומית וזה בדיוק מה שקרה ביום כיפור. אמא שלי ברחה ממינסק במלחמת העולם השנייה, בשואה. והבת שלי נרצחה בשואה".

"מאוד קשה לי לדבר עליה בזמן עבר. נולדה לי ילדה מוכשרת. לא חינכתי אותה, היא נולדה מחונכת. נשמה טהורה, מתוקנת. באה לפה ל-20 שנה כדי לחנך אותנו. היא תרמה המון בבית. הייתה מלאת שמחת חיים. יפהפייה, ואף פעם לא התייחסה לזה. מישהי אמרה לה פעם כשהייתה בת 14 שהיא יפה והיא ענתה, 'יופי הולך. לא מתגאים ביופי - מתגאים רק בהישגים'. קשה לי לדבר עליה בזמן עבר. אני בטוחה שרוב ההורים נמצאים אצל פסיכיאטר. אני אחת מהם", הוסיפה.