תשעה לוחמי צה"ל נפלו אתמול בקרבות הקשים בשג'אעיה, וארבעה חיילים נפצעו באורח קשה. כעת מתבררים פרטים חדשים ששופכים אור על הקרב הקשה.

"גדוד 13 גיבורים, סיפורכם עוד יסופר": התיעוד המצמרר של סא"ל תומר גרינברג
אחרי מתקפתו של סמוטריץ': פקידי האוצר מחכים להתנצלות

האירוע הקשה החל בשעה 16:30 ונמשך כשעתיים וחצי. הקרב התרחש תחת צוות הקרב של גדוד 53 של חטיבת השריון שכלל כוח של חטיבת גולני ושל הנדסה קרבית. הכוח עסק בטיהור הקסבה בצפון מערב שג'אעיה, לאחר שבוע שבו הצליחו הלוחמים לחסל 350 מחבלים. רוב המתחם שטופל אמש היה נטוש, ובו נמצאו אמצעי לחימה רבים שהושארו על ידי מחבלי החמאס, זאת מלבד שני מבנים שאוישי על ידי מחבלים.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לפנות ערב נכנס כוח צה"ל לסריקה בתוך מתחם של שלושה מבנים צמודים וחצר, משני כיוונים, ומצא פיר במתחם. בתוך אחד המבנים שבמתחם הופעל מטען על הכוח, כשבמקביל אירע ירי מנשק M-16, כשבדרך כלל המחבלים יורים מנשק מסוג קלצ'ניקוב, שניתנים לזיהוי על ידי לוחמי צה"ל, ורימונים מצד המחבלים.

הכוח הראשון, ובו ארבעה לוחמים, נפגע והמשיך לנהל אש במבנה. הכוח שבחוץ ניסה להגיע למגע עם המחבלים, אבל בשלב זה נותק הקשר עם אחד הקצינים ולכוחות בפעולה עלה חשש הוא נחטף לפיר. מרגע זה, הכוח של גולני שהיה במרחב הפעולה פעל במהירות ובעוצמה. כל המפקדים הבכירים קפצו לזירה - מג"ד 53, סא"ל רועי ומג"ד סיירת גולני, סא"ל דוד, שזינק מגזרה שכנה, וכן מג"ד 13, סא"ל תומר גרינברג ז"ל שנפל בקרב.

מח"ט גולני יאיר פלאי חילק את גבולות הגזרה, וכולם נתנו חיפוי אש. בשלב זה, סא"ל גרינברג איגף את מתחם הלחימה מצפון, מפקד הסיירת עשה פעולה דומה מדרום ומג"ד 53 אסף את הכוח שנפגע לאחור ובדק את מצבם. האירוע התרחש במשך שעתיים וחצי, ואז הגיע כוח מיחידת החילוץ 669 לפתח המתחם, כדי לפרוץ ולחלץ, אך נפגע. סגן מפקד חטיבת גולני הגיע במקביל לזירה לוודא שאין חריגות מגבול גזרה ותקריות ירי דו צדדי שבכך נמנעו.

החילוץ נמשך כאשר משני מוקדי האירוע במתחם המחבלים ממשיכים לירות ולזרוק מטענים. כוח החילוץ גילה שארבעת הלוחמים מהכוח הראשון נהרגו במבנה. הכוח של סא"ל גרינגברג שאיגף נפגע מירי ממבנה שני במתחם. עם הקרב הקשה שהתפתח הלוחמים ירו חימוש 'מטאדור' למבנה סמוך, שעלה באש והתפוצץ בגלל מטענים רבים שהיו בו.

בצבא אומרים שמדובר בקרבות דמדומים של שג'אעיה, מאחר ורוב מתחמי הלחימה ריקים ממחבלים ורוב המחבלים שכן נמצאים שם מגיעים משכונת דארג' תופאח הסמוכה ובסך הכל הושגה שליטה יחסית בשכונה בשלושת הימים האחרונים. בצבא אומרים שלא כל השכונה הגדולה ניתנת להריסה או תקיפה רבתי מהאוויר, וברגע שהייתה היתקלות במבנה בו יש חיילים לא ניתן לירות עליו אש מהאוויר. הכוח קיבל אש ארטילרית ומהאוויר לחילוץ תוך כדי הפעולה ואש לתקיפה מקדימה לפני כן.

"איך שהובן שיש אירוע עם כוח מנותק כל המפקדים הנוספים מהחטיבה התייצבו מיד בזירה, כמאפיין של חטיבת גולני, תוך חלוקה בין הכוחות לוודא שאין ירי דו-צדדי. זה מעורר השתאות, כל המג"דים לא עלו בקשר, לא שאלו משימות, ישר הגיעו וקיבלו משימות", אומרים בצה"ל, "לא ניתן להשמיד את גדוד שג'אעיה של חמאס מהאוויר, רבים מהמחבלים מסתתרים בפירים, ורק בימים האחרונים עצרנו חלק מהם, מהנוח'בה של שג'אעיה, שנחקרו והביאו ערך מודיעיני רב בחקירתם. איפה שנלחמנו קרקעית אף מחבל לא חזר ואיפה שהפצצנו מהאוויר אז האויב שהסתתר חזר והשתקם. אי אפשר שתושבי נחל עוז שגרים מול שג'אעיה יחזרו לביתם מבלי שפעל שם בעוצמה קרקעית עם טנקים ודי9 על הקרקע. זה עניין מקצועי".