האסון בגולני: צה"ל התיר הבוקר (רביעי) לפרסום כי מפקד גדוד 13 של חטיבת גולני, סגן אלוף תומר גרינברג, נפל בקרב בשכונת שג'אעיה שברצועת עזה. באירוע נהרגו עוד שישה חיילים. אל"מ במיל' קובי מרום, לשעבר מג"ד 13 של גולני, התייחס לתקרית הקשה בשיחה עם ענת דוידוב ואודי סגל ב-103FM. בהמשך, התייחס לנושא החטופים ולדיווחים על עסקה נוספת.

חסרי אחריות ובושה: חברי הממשלה הגיעו לתחתית חדשה | בן כספית
"גדוד 13 גיבורים, סיפורכם עוד יסופר": התיעוד המצמרר של סא"ל תומר גרינברג

"זה סוג של מלחמת גרילה מאוד מורכבת. מסתבר שחמאס עדיין נחוש ונלחם ומאתגר ברמה הטקטית באתגרים שהוא מציב לכוחות, גם מטענים, גם ירי, גם צלפים. אנחנו רואים שהנחישות הזאת והערבות ההדדית לרוץ מיד לחלץ את החברים, לעתים כשיש זירה כל כך מורכבת ומאתגרת, עולה לנו בנפגעים וגם בהרוגים", אמר, והוסיף: "הגדוד הזה ספג אבדות כבדות מאוד בשבת השחורה, 41 לוחמים. מתוך האובדן הקשה הזה להוביל את הגדוד להיות מוביל בלחימה בשג'אעיה, זו יכולת ומנהיגות יוצאת מן הכלל".

לדבריו, "הלכידות הזו שנבנית בהרבה מאוד לילות של אימונים קשים עומדת למבחן במלחמה, והגדוד, ותומר בראשם, עמדו בו בצורה יוצאת מן הכלל. זה ממש לא פשוט לקחת גדוד עם כל כך הרבה אבדות ולהוביל אותו לראש הלחימה בשג'אעיה בהתקפה. תומר היה כזה, הייתה לו הובלה ומנהיגות יוצאת מן הכלל. לצערנו גם כשאירע אירוע והיתקלות עם מטענים היה לו ברור שהוא רץ ראשון לחלץ את הלוחמים שלו. התמודדנו כאן עם זירה מאוד מורכבת שגם פגעה בכוחות שבאו לחלץ ואנחנו עם מחיר לא פשוט בבוקר הזה. אגב, זו אותה שג'אעיה שפגעה באותו גדוד תשע שנים קודם עם אותו אירוע של נגמ"ש מפורסם שגם עלה לנו במחיר מאוד כבד, כולל אורון שאול שעדיין אצל חמאס. מחזוריות מצמררת וקשה, תשע שנים אחרי".

תיעוד מפעילות כוחות סיירת גולני בשכונת שג׳אעיה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

כמה זה משפיע על התפקוד בהמשך?
"גולני זו משפחה אבל זו גם עוצמה אדירה. אני מניח שכבר היום יהיה מג"ד חדש לגדוד. היכולת הזאת, הנחישות האדירה של החטיבה ומאות הלוחמים, למרות המחיר הכבד, ימשיכו להילחם בשג'אעיה. זה ה־DNA של החטיבה הזאת. אני רואה קשר בין לוחמי החרמון ב־1973 והבופור ב־1982 ובינת ג'בל ב־2006 ושג'אעיה היום, תמיד גולני בראש, למרות המחיר. זה ה־DNA של החטיבה תמיד באתגרים הכי, למרות המחירים הכבדים כמו שהחטיבה והגדוד ספגו אתמול בלילה".

בהמשך הדגיש מרום כי "אני חושב שאנחנו צריכים להיות צנועים בהגדרות שלנו לגבי מה שקורה. אנחנו בלב הלחימה, אבל חמאס עוד לא נשבר. למרות התמונות של השבויים שלו, יש לו עדיין כוחות גם בשג'אעיה וגם בג'בליה שנלחמים. אנחנו לקראת שלושה שבועות-חודש מאוד קשים. הציבור שואל מתי חמאס נשבר? הוא לא נשבר, המושג של להישבר הוא לא ב־DNA. אנחנו מפרקים את היחידות שלו, פוגעים בו בצורה קשה, אבל אני חושב שגם מול מטרות המלחמה שהן מאוד חשובות, בעיקר סוגיית החטופים והשמדת חמאס - יש עוד כברת דרך".

"אנחנו צריכים הרבה מאוד נחישות כחברה. בצה"ל יש את הנחישות הזאת. אני גם לא חושב שנקודת הזמן שאנחנו נמצאים בה יוצרת את התנאים לעסקת חטופים ושבויים שאנחנו מאוד רוצים אותה. יש איזו תחושה ציבורית שהנושא נשכח, לא. המציאות בשדה הקרב היא כזו שהיא לא יוצרת את התנאים שילחצו על סינוואר ללכת לעסקה", הוסיף, "אנחנו אולי נלך לאיזו עסקה הומניטרית בימים הקרובים, אבל אני חושב שיש שלושה פרמטרים שיראו לנו שחמאס וההנהגה שלו באמת בלחץ אמיתי שהם ילכו לעסקה - 1. פגיעה בכוורת הצמודה לסינוואר, דף ועיסא. זה לא קורה עדיין, זה מאמץ אדיר של צה"ל".

"הדבר השני", המשיך, "הוא אם אנחנו נראה התפרצות זעם אדירה בממדים גדולים של הציבור הפלסטיני, בעיקר סוגיית הסיוע ההומניטרי, זה עדיין אירועים ספורדיים, אנחנו לא רואים ממש התקוממות. הדבר השלישי, פגיעה אנושה ברוב הסד"כ של חמאס. צה"ל עושה עבודה נפלאה, משלים את העבודה בשג'אעיה וג'בליה, אבל הוא נלחם בלב חאן יונס וזה ייקח עוד כמה שבועות. סינוואר בראייתו הבוקר הזה לא נמצא בלחץ, אין חרב על הצוואר. אנחנו צריכים להבין את זה, יש לנו אויב קשה, מר, אנחנו מאוד רוצים את החטופים אבל צריך שניצור את התנאים האמיתיים".

ככל שהדברים האלה מסתבכים, עד כמה זה משפיע גם על הזירה הצפונית?
"יש פה הנהגה בכירה של ממשל ביידן שמגיעה, זה לא פחות מדרמטי, כדי לעסוק בסוגיות בזירות השונות, גם בסוגיית החות'ים, גם ביום שאחרי. ישראל עושה טעות אסטרטגית קשה כשהיא לא מגדירה מי ישלוט בעזה כדי ליצור שיח עם האמריקאים, ובעיניי הרשות היא האופציה הפחות גרועה, גם בסוגיות של הגדה כדי למנוע התפרצות שם, וגם בסוגיה הצפונית".

"האמריקאים מתנגדים להרחבת הלחימה. ראינו אתמול את התקיפות במטולה, בכל הצפון, יש בהחלט הסלמה בתקיפות אבל אני חושב שהקבינט חייב להגדיר מטרה למלחמה בצפון, הוא עוד לא עשה את זה, לא תהיה לנו ברירה. אני לא מאמין במנגנון המדיני שהולך ומתרקם כי הספרדים והצרפתים מהכוח הרב לאומי שלא עשו דבר ולא חצי דבר כבר שנים לא יעשו את זה גם מחר בשבילנו. אחרי הלחימה בעזה, צה"ל יצטרך להתייצב עם כל העוצמה שלו וללכת למהלך מוגבל שיבהיר לאיראנים ולחיזבאללה שאחרי 7 באוקטובר אנחנו לוקחים את גורלנו בידינו ויוצרים מציאות ביטחונית אחרת בצפון שתאפשר לתושבי מטולה וקריית שמונה באמת לחזור לבתיהם", אמר לסיום.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm