בזמן שהלחימה ברצועת עזה נמשכת, וכך גם בגבול הצפון, החות'ים ממשיכים לאיים על ישראל מדרום. לאחר שכבר שיגור טילים בליסטיים וכלי טיס בלתי מאוישים לעבר העיר אילת, המורדים התימנים, שפועלים בהוראות המשטר בטהרן, החלו לפגוע גם בספינות סחר שהיו בדרכן לישראל, כשהם מאיימים כי ימשיכו לעשות זאת, כל עוד "נמשך המצור על עזה".

בתוך כך, יואל גוז'נסקי, עמית מחקר בכיר במכון INSS, מסר ל"ניו יורק טיימס" כי "הפעולות של החות'ים הפכו אותם מכוח מקומי ואזורי לכוח בעל השפעה עולמית". לדבריו, "בסופו של יום, מה שהם באמת רוצים זה נתח גדול יותר מתימן, והם רוצים לעשות זאת דרך הפיכתם לבעיה בין-לאומית".

ספינת הגלקסי לידר שנחטפה על ידי החות'ים (צילום: Mark H.)
ספינת הגלקסי לידר שנחטפה על ידי החות'ים (צילום: Mark H.)

במקביל, פארא אל-מוסלימי, חוקר בצוות החשיבה "Chatham House", הסביר כי "החות'ים נמצאים על סף הסכם שלום עם סעודיה, שתכיר בשליטתם בצפון תימן. המלחמה בעזה היא הזדמנות עבורם לקבל לגיטימציה באזור. כרגע כל מי שנמצא באזור מבלבל את התימנים עם החות'ים, ועבור המורדים זה הדבר הכי טוב שיכול לקרות עבורם".

בעקבות האיום הימי החדש על ישראל, גורמים ישראלים בכירים מסרו כי האמריקאים מגבשים מענה לתוקפנות החות'ית באמצעות שליחת כוח ספינות רב לאומי לשם חיזוק חופש השיט בים האדום. עוד הוסיפו המקורות כי: "ישראל מברכת מאוד על המהלך. כולם מבינים שללא מענה אפקטיבי של קואליציה עולמית, ישראל לא תוכל להשלים עם פגיעה מתמשכת של החותים בחופש השיט שלה. זה עלול להוביל להסלמה משמעותית".

מצעד צבאי של החות'ים בתימן (צילום: AFP via Getty Images)
מצעד צבאי של החות'ים בתימן (צילום: AFP via Getty Images)

הדובר הצבאי של החות'ים יחיא סריע איים השבוע על ישראל וקרא כי אם לא ייכנס סיוע לרצועת עזה, קבוצת המורדים מתימן תמנע מעבר של כל ספינה שעושה את דרכה לישראל מכל מדינה. בהמשך לכך, איים הדובר הצבאי של הקבוצה כי "כל ספינה שתהיה בדרכה לישראל היא מטרה לגיטימית". בתוך כך, טענו בארגון כי "אנו מוכנים להתמודד עם כל מהלך צבאי נגדנו".

מוקדם יותר השבוע, דווח כי מכלית הסטרינדה הנורבגית שהותקפה ע"י החות'ים בזמן שעברה במיצר באב-אל-מנדב הייתה בדרכה לאיטליה, הכילה משלוח של דלק ביולוגי, והוכנה להובלת משלוח מנמל אשדוד בינואר - כך דווח ב"פייננשל טיימס". דובר החות'ים חקח אחריות לפיגוע בהצהרה בטלוויזיה שדווחה על ידי סוכנות הידיעות 'רויטרס'. בנוסף, משרד ההגנה הצרפתי אמר גם כי פריגטה צרפתית "יירטה והשמידה" מזל"ט שאיים על הספינה. 

גייר בלסנס, מנכ"ל ג'יי לודוויג מוווינקלס רדרי, אמר כי איש לא נפגע והצוות הצליח לכבות את השריפה. התקרית המדוברת היא הדוגמה האחרונה לכך שבעלי ספינות מרחבי העולם נגררו לסכסוך מתעצם במזרח התיכון, בעקבות סדרת התקפות על כלי שיט הקשורים לישראל וכלי שיט אחרים מצד החות'ים, זאת מאז מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר שהובילה למלחמה עם ישראל