על אף העובדה שלמעלה מ-16 אלף פלסטינים, בהם למעלה מ-6,000 מחבלים, נהרגו מתחילת המלחמה ברצועת עזה, ולמרות שלמעלה ממיליון מתושבי הרצועה נעקרו מבתיהם, סקר שנערך בקרב ערביי יהודה ושומרון ורצועת עזה מצא כי 72% מהם הביעו תמיכה במסע הטבח ב"שבת השחורה". ד"ר מיכאל מילשטיין, חוקר בכיר באוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת רייכמן, התייחס הבוקר (חמישי) לממצאים בשיחה עם טל שלו וניסים משעל ב-103FM, והסביר כי הדרך לניצחון עדיין ארוכה.

"בחיל האוויר יש הרבה יוהרה": ליברמן בביקורת על מדיניות צה"ל | ראיון מיוחד

"אנחנו רואים שכל אחוזי התמיכה גם בחמאס וגם בטבח 7 באוקטובר הרבה יותר גבוהים ביו"ש מאשר בעזה. כלומר, מי שסבל הרבה יותר ספקן כלפי המהלך מאשר מי שמסתכל מהצד ופשוט רואה את כל הדבר הזה בתור סוג של הצגה", הסביר מילשטיין בהתייחס לתוצאות הסקר. "אני לא תמיד קונה סקרים בזירה הפלסטינית, הרבה פעמים אלה תשובות שנועדות לרצות את הסוקר, אבל אני חושב שזה סוג של נתונים מאוד מפכחים מבחינתנו כדי לדעת באמת שכל כמעט האשליות של אחוות ושלווה, לא יקרו. אנחנו כן צריכים לקחת את הסקר הזה, יחד עם 7 באוקטובר ולתרגם אותו לשאלה איזה סוג של כן הכרעות היסטוריות צריך לעשות". 

כנשאל האם חמאס קרוב להישבר, השיב: "זה קשור לשאלה מאוד גדולה של איך מתווכים את זה לציבור הישראלי. כבר כמעט 70 יום של מלחמה כל כך מורכבת. יש לי תחושה קלה של דז'ה וו מפני ששמעתי את הציפייה הזאת לא מעט בחודשיים וחצי האחרונים ואני חושב שזה מסר מאוד לא נכון לציבור הישראלי. אני חושב שמהרבה בחינות אנחנו לוקחים מונחים שמאוד מתאימים למלחמה מול צבאות וחברות מסודרות ומדינות, ואנחנו מעתיקים אותם לישות טרור שבמסגרתה אין באמת שבירה. יש אולי מרחב של תחילת קריסה, אבל לא נקודת שבירה". 

אתה לא מזהה נקודת שבירה של חמאס?
"מה זאת בכלל שבירה? האם אני מצפה שברגע אחד נתון כל פעילי חמאס ירימו דגל לבן ונראה סוג של אי תפקוד מוחלט בכל המערכות? זה פשוט לא יקרה עם גוף כמו חמאס. אני חושב שהרבה מהשרידים של הקונספציה של 7 באוקטובר עדיין קיימים בקרב אנשים שמקבלים החלטות, אגב לא רק מדינאים. אנחנו צריכים לזכור שכמעט כל מי שקרס ב־7 באוקטובר ממשיך ללוות אותנו וצריך להיות ערים לזה".

מילשטיין סבור כי "כדי להגיע ליעד שהגדרנו ב־7 באוקטובר, ואני חושב שהוא ישים - של קעקוע היכולות הפוליטיות, ממשליות והצבאיות של חמאס - אנחנו נצטרך לעשות את היעד שנראה כרגע בלתי אפשרי, אבל אני חושב שבסופו של דבר כנראה נהיה חייבים לעשות אותו, והוא כיבוש כל הרצועה. לא רק הצפון, לא רק הותרת הדרום לסוג של פשיטות או מה שזה לא יהיה, אבל כדי להגיע לדבר הזה נצטרך לכבוש את כל הרצועה". 

"כשהוא (חמאס) יצא למתקפה ב־7 באוקטובר הוא כבר ויתר על השלטון, הרי מה זו המתקפה של 7 באוקטובר? זה אמירה ש'כל סיפורי היתרי הפועלים, פרויקטים כלכליים, שיפור חיי האזרחים, זה לא מעניין אותי. מה שמעניין אותי זה הג'יהאד'. מי שעשה את המתקפה כבר החליט - 'השלטון פחות מעניין אותי'", הוסיף מילשטיין. 

הוא ציין בנוסף כי הוא "מסכים עם האמירה המאוד נכונה שכנראה אין לנו מספיק זמן וכנראה יש לנו מגבלות. זה בדיוק המסר שהמדינאים שלנו צריכים לומר לציבור, להישיר מבט ולהגיד: 'זה עלול להיות יותר מסובך'. כל סיפורי השבירה האלה סתם נוסכים אשליות. אני חושב שראוי שכולנו נערער על דמויות סמכותיות אחרי 7 באוקטובר. זה נכון שנעלה תהיות, ספקות ונביע גם את דעתנו ומקסימום נטעה. אני חושב שאם אנחנו בלי כוונה נסיים את המלחמה הזאת במציאות עמומה שבמרכזה יש שליטה ישראלית על חלק לא מבוטל מעזה, אבל בחלק השני יש איזה משהו שאפשר לקרוא לו ישות חמאס ואולי אפילו יחיא סינוואר חי - זה אחד ממצבי הסיום הכי גרועים שיכולים להיות במדינת ישראל. על דבר כזה שווה להגיע להגיע לסוג של מתח, כמובן לא פיצוץ, מול האמריקנים כדי להסביר להם עד כמה חשוב שישראל תשלים את המשימה הזאת". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm