במקביל ללחימה ברצועת עזה, נראה שבימים האחרונים חלה הסלמה בגבול הצפון. אלוף במיל' עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן וראש האגף הביטחוני-מדיני במשרד הביטחון לשעבר, הסביר היום (חמישי) בשיחה עם יוסי מזרחי בתכניתו ברדיו צפון 104.5FM כיצד צה"ל נערך לאפשרות של מלחמה בשטח לבנון.

תם הטקס: נתניהו עוד לא מבין שהטריקים והשטיקים כבר לא יעבדו | דעה

"מה שצה"ל עושה שם עכשיו, בפעילות חסרת תקדים, זה להכשיר את הקרקע למצב שבו נצטרך לכפות על חזבאללה לסגת מצפון לליטני", מבהיר גלעד. "בהחלטה 1701 יש גם הרבה מאוד חורים, ולא בכדי קורה מה שקורה. אבל המצב שבו חיילי רדואן, שזה כמו נוח'בה, מציצים לך לבתים ומאיימים לשחוט אותך - ברור שאף אחד לא יחזור לשם וישראל תצטרך לתת לזה פתרון. אז לפתרון יש שני מימדים שאחד הוא עימות מרחבי לאורך הגבול והשני הוא עימות כולל שיש לו מחירים כבדים מאוד. אני חושב שנכון היה להתמקד קודם בחמאס כי אחרי מה הוא עשה אין אפשרות שהוא יתקיים בשכנותינו ועוד ירצה לעבור ליהודה ושומרון".

על האירועים האחרונים ברצועת עזה ונפילת החיילים, אמר: "זו לא טקטיקה, המשימות של המדינה כמו שהכתיבה לצה"ל הן בתוקף, ויש שתי משימות על - שלילת היכולות של חמאס והחזרת החטופים. זה אירוע קשה, אבל המטרות נשארות בעינן כי הן נכונות וצודקות ונובעות ממעשי הזוועה הנוראיים. תמיד צה"ל מפיק לקחים, זה גוף שאומנותו בהפקת לקחים מידיים בצורה היעילה ביותר מכל אירוע. זה לא קשור אם יפעילו את חיל האוויר או לא, אלא באילו אמצעים ינקטו כדי להיזהר, כמה מודיעין עמד לרשותם וכמה הוא היה מדוייק. כל הדברים האלה מחייבים וגם עושים אותם באופן מיידי בשטח. פורסם שמפקד האוגדה כינס את המפקדים והפיק לקחים וזה מתורגם במעשים".

כשנשאל על האפשרות של צה"ל להציף את מנהרות חמאס, על פי דיווחים זרים, השיב: "יכול להיות שזה אמצעי ישים, צריך לבדוק שאין נזקים סביבתיים, אבל כל אמצעי חוקי שאתה יכול להשתמש כדי להביס את חמאס, ארגון הרשע הרצחני הזה, הוא לגיטימי ונכון. על פי מבחן היעילות מול המחיר - משיקולים סביבתיים ועד אנשים שנמצאים שם, זה נשק".

בהתייחס לאי ההסכמה עם ארה"ב על דין עזה ביום שאחרי המלחמה, אמר: "זו שאלת מפתח כי מצד אחד צה"ל נלחם בצורה מעוררת השתאות אבל מצד שני אין לנו אסטרטגיית יציאה שעל זה אחראי ראש הממשלה בעיקר והדרג המדיני. נניח ניצחנו, מי ישלוט שם? אז אומרים 'מישהו ישלוט' - מי זה מישהו? אף אחד לא יבוא לשם. אין מישהו, זה ליקוי, אתה לא יכול להיפטר מאחריות שם. צה"ל יצטרך להמשיך לפעול שם עוד הרבה זמן, זו מערכה ממושכת לפחות לחודשים הקרובים, ואתה חייב אסרטגיית יציאה. אתה חייב להתבונן הלאה, לצפון, לחזבאללה וכל מה שקורה בגבול הצפוני. איראן שהתקרבה למדינת סף גרעינית, ויש איומים הרבה יותר גדולים מחמאס. אתה יכול לתת להם מענה על בסיס עוצמתו של צה"ל וחייב להיות תיאום אסטרטגי-מדיני עם ארה"ב, שגם מספקת לך את האמל"ח המדהים הזה שיש לחיל האוויר. אתה חייב לפתח אסטרטגיית יציאה מעזה".

לבסוף, התייחס להצעה להכניס פועלים פלסטיניים: "אין לי שום ספק שצריך להכניס אותם. האינטרס שלנו היא שיהודה ושומרון תהיה שקטה, כי אם היא תתפרץ, היא תתפוצץ, ויש כל הזמן פעולות של סיכול ותפיסה ולכידת מחבלים נוראיים שבמובן הזה הצבא ושב"כ והמשטרה עושים עבודה נהדרת - מצד שני אתה צריך אסטרטגיה נוספת שתומכת את זה, ואם לאנשים עם כל המשפחות הגדולות שלהם אין יותר פרנסה ואתה גם מחליש את הרשות... וזה לא אותו הדבר כמו עזה, מפני שיהודה ושומרון גם בדקו אלף פעמים, אלה שעובדים פה רובם לא היו מעורבים בפיגועים ולא אכפת לי מה אומרים. מה קשור עזה לזה? עזה זה אזור טרור רצחני שנשלט על ידי ארגון טרור. ביהודה שומרון צה"ל נוכח, השב"כ נוכח, יש לך אפשרות לבקר ולבדוק מי נכנס. אנחנו צריכים לבחור בין חלופות. בצד הבטחוני, אם יהודה ושומרון תתפוצץ הנטל על הצבא יגדל והפוטנציאל לסכסוכים בינלאומיים יגדל והסיכון שבו תותקף גם ממקומות אחרים יעלה, זה איזור מאוד רגיש ויש לזה חשיבות גם לירדן ולמצרים ולכן צריך לקבל את ההחלטה הנכונה".

סייע בהכנת הכתבה: אריק ברחד, רדיו צפון 104.5FM.