לקראת עסקת חטופים חדשה? לאחר האירוע הטראגי ברצועת עזה, בו נורו בשוגג שלושה חטופים ישראלים על ידי לוחמי צה"ל, ועל רקע החרפת צעדי המחאה של משפחות החטופים, בארגון הטרור חמאס החלו לצוץ סימנים כי הם תומכים בעסקה חדשה והמשיכו בטרור הפסיכולוגי. דובר הזרוע הצבאית של הארגון נשא הערב (שבת) נאום ופרסם תמונה של אחת החטופות, ששוחררה כבר מהשבי, ובה נכתב "הבחירה שלכם אם תרצו אותם בארונות או בחיים"

בנאומו אמר: "האויב עדיין מהמר על חיי חייליו השבויים בידי הארגון, מבלי לדאוג לרגשות משפחותיהם. אתמול, האויב הוציא להורג שלושה מהם בכוונה, והעדיף להרוג אותם במקום לשחרר אותם. ההתנהגות הפלילית שישראל נהגה בה ממשיכה נגד השבויים בעזה, בניסיון נואש להיפטר מעול התיק הזה".

בתוך כך, בכירים בחמאס אמרו לערוץ אל-ערביה הסעודי כי הם הודיעו למתווכים שהתנאי שלהם לחידוש המשא ומתן הוא הפסקת אש כוללת. זאת, לאחר שמקורות בחמאס הודיעו כי דחו את ההצעה הישראלית להפסקת אש זמנית על מנת להוציא עסקת שבויים לפועל.

מחאת משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת משפחות החטופים (צילום: אבשלום ששוני)

מוקדם יותר היום דווח כי ראש המוסד דדי ברנע, נפגש אמש בלילה עם ראש הממשלה קטארי באוסלו שבנורבגיה, זאת ככל הנראה במטרה להניע עסקת חטופים נוספת. קודם לכן, גלנט קיים דיון בנושא המאמצים להחזרת החטופים בהשתתפות בכירים במערכת הביטחון.

בעצרת משפחות החטופים שנערכה הערב מול הקריה בתל אביב, נאם דני אלגרט, אחיו של איציק אלגרט שעדיין בשבי חמאס, ואמר: "אם עד היום בלילה אין מענה מהקבינט או ראש הממשלה, ואנחנו לא רואים עסקה אנחנו נעביר את הפעילות ממטה החטופים לשער בגין של הקריה. נעמוד שם 24/7 נחכה להם ואני יודע שהם ינסו להתחמק ולהיכנס לכל מיני שערים כדי לא להסתכל בלבן של העיניים כי הם מרגישים אחראיים ואשמים, אבל נעמוד שם ונחכה להם ונעשה את זה עד שנקבל מה שאנחנו חושבים שצריך להגיע וזה עסקה מיוזמת מדינת ישראל. שאחר כך החמאס ידחה אותה או העולם, לא משנה אנחנו רוצים לראות יוזמה לא לחכות שהחמאס יעשה את הפעולה הראשונה, כי פעם אחת זה הספיק לנו".

האירוע הטראגי ברצועת עזה

בכיר בפיקוד הדרום מסר היום (שבת) פרטים נוספים על תקרית הירי בשלושת החטופים שהתרחשה אמש. בימים האחרונים אין אזרחים באזור הלחימה בשג'עאיה, ובה בעת רוב המחבלים מסתובבים על אזרחי ומנסים לבצע פיגועי משיכה. אתמול בקרבות נהרגו 38 מחבלים, כאשר היו הרבה ניסיונות לפיגועי משיכה - גם כלפי אחד הכוחות שהיה מעורב בתקרית. ברקע ההיתקלויות בימים הקודמים לאירוע - תודרכו הלוחמים בנוגע לתרחיש של פיגועי התאבדות שיכוונו לפגוע בכוחות.

יותם חיים ז''ל, אלון שמריז ז''ל, סאמר טלאלקה (צילום: ללא קרדיט)
יותם חיים ז''ל, אלון שמריז ז''ל, סאמר טלאלקה (צילום: ללא קרדיט)

מהתחקיר עלה כי שלושת החטופים יצאו מתוך מבנה שנמצא עשרות מטרים בודדים מהמבנה בו היה הכוח. אחד הלוחמים מזהה אותם יוצאים, שלושתם ללא חולצות ומחזיקים מקל עם בד לבן. הוא זיהה אותם לזמן קצר מאוד, ירה לעברם תוך שהוא מכריז "מחבלים". בשלב הראשון הוא היחיד שמזהה את השלושה, ופתח בירי מכיוון ש"חש מאוים". הוא פגע בשניים מהם, כאשר האדם השלישי רץ לתוך המבנה. המג"ד הסיק בשלב הזה שמדובר בניסיון פיגוע, והלוחמים צועקים לדמות לצאת החוצה מהמבנה. ככל הנראה נשמעה קריאה חלושה מאותו מבנה של "הצילו" בעברית. המג"ד אומר פקודת חדל, אבל תוך דקות לאחר שהדמות השלישית יוצאת מהמבנה, מבוצע ירי נוסף לעבר הדמות והוא נהרג. הירי בשני המקרים בוצע בניגוד להוראות הפתיחה באש.

ברקע הדברים, כמה מאות מטרים משם אותר לפני כמה ימים מבנה שבו היה כתוב "SOS שלושה חטופים" בכתום. איתרו את הכתובת הזו יומיים לפני האירוע, וההבנה בשטח הייתה שמדובר בניסיון למשוך את הכוחות. כעת בודקים אם יש קשר בין הכתובת הזאת במבנה לבין החטופים.

אחד החטופים החזיק, כאמור, בד לבן על מוט. החייל הרגיש שהוא חש סכנה והכריז מחבלים. ההנחיה בדגל לבן היא לא לירות אבל החייל הבין את האירוע כמחבלים שמתקרבים במרחק של כמה עשרות מטרים והוא גם הכריז "מחבלים". שלושה אנשים ירו בסך הכול באירוע. לוחם אחד בירי הראשון לעבר שניים ושני לוחמים אחרים לעבר החטוף השלישי.