ארגון הטרור ׳החות׳ים׳ צמח מתוך שבט החות'ים, פלג של מוסלמים-שיעים-זיידים, המהווה כ-30 אחוזים מאוכלוסיית תימן ונקרא על שמו של חוסיין בדר א-דין אל-חות'י, מנהיגם הראשון. ״משנת 2011, מתקיימת מלחמת אזרחים בתימן, שנמשכת עד היום, ובמסגרת הזו, הח׳ותים - קבוצה שבטית שיעית, עם אידיאולוגיה דתית קיצונית - השתלטה על צפון תימן״, אומר פרופ׳ אייל זיסר, חוקר בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב.

הרמטכ"ל: "אסור לירות במי שמרים דגל לבן, אך הירי בוצע בלחימה ובתנאי לחץ"
הטרור הפסיכולוגי של חמאס שמוכיח - הארגון לחוץ לעסקת חטופים נוספת

״הקבוצה, שנשענת על ערכים איסלאמיסטיים קיצוניים, בדיוק כמו חיזבאללה וחמאס, היא בת חסות של האיראנים, בעלת ברית צבאית ואידיאולוגית עם הרפובליקה האסלאמית של איראן, וחברה מרכזית ב"ציר ההתנגדות״״, אומר זיסר. החות'ים מקבלים מימון, נשק ואמצעי לחימה מטהרן וחרתו על דגלם את הסיסמה "מוות לאמריקה, מוות לישראל, קללה על היהודים, ניצחון לאסלאם". 

״השנאה שלהם אלינו אינה חדשה, והטריגר להתפרצות שלה היא מאורעות 7 באוקטובר והמלחמה עם חמאס״, הוא אומר. כידוע, מאז תחילת המלחמה ברצועת עזה, החות׳ים משבשים בחודשיים האחרונים את השיט בים האדום על ידי תקיפת ספינות בבעלות ישראלית וספינות שלטענתן מפליגות בדרך לישראל.

החות'ים בתימן מודים במתקפה על מכלית נורבגית (צילום :רויטרס)

״בין היתר, הם מנסים לפגוע בנו כעת דרך חסימות ׳באב אל מנדא׳ - הכניסה לים האדום וחסימות תעלת סואץ, במטרה לפגוע בנו ביטחונית במסווה של הזדהות עם תושבי עזה, ולהשבית את הסחר בישראל. הם חוסמים את הדרכים של הספינות באמצעות ירי והשתלטות עליהן, שנאלצות לשוט בדרך חלופית  - ולעקוף את כל אפריקה כדי להגיע לישראל. זה משפיע על המדינה מבחינה כלכלית, וגורם לייבוא להתייקר עוד יותר״.