בצל חשיפת מנהרת הטרור הגדולה ביותר ברצועת עזה, הכתב הצבאי של 'מעריב' טל לב רם, נכנס אל המנהרה וחשף מה עומד מאחורי הפרויקט הראוותני.

סינוואר לא מסתפק בשחרור חטופים: המחיר הכואב שהוא דורש מישראל
"ישלמו מחירים כבדים מאוד": המשוואה החדשה של גלנט מול נסראללה

סמוך אל הכניסה למנהרה נמצא הטרמינל של מעבר ארז, ערב ההתנתקות מהרצועה הוא נבנה בסטנדרט של מעבר גבול ברמה גבוהה, עכשיו מדובר בפיל לבן מחורר בכדורים ופגיעות של נ״ט - אין סמליות גדולה יותר מכך שחמאס תקף את המעבר שדרכו עברו פועלים מרצועת עזה וחולים בהם גם ילדים וזקנים לטיפול בבתי חולים בישראל. בין האנשים שתקפו, רצחו וחטפו מחבלי החמאס גם אנשים שהיו מסייעים בהסעות של חולים לבית החולים בישראל.

גם משרוול הבידוק, בצד הישראלי לא נותר הרבה. מהצד הפלסטיני שניתב בעבר את העוברים ושבים נמחק לחלוטין. האזור הזה כבר לעולם לא ישוב להיות אותו דבר. עולים על האמרים הפתוחים, גדוד המילואים מאבטח אותנו, במהלך המלחמה הם נתקלו כמה פעמים מול מחבלים סיכלו את החדירה וחיסלו את המחבלים שהגיעו מהסתעפויות של המנהרה הגדולה. במתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר הם לא עשו שימשו במנהרה מתוך רצון שלא לחשוף אותה. את המנהרה ביקשו בחמאס להשאיר להמשך הלחימה. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עבודות החישוף והחקר של המנהרה על-ידי חיילי צה״ל (צילום: דובר צה''ל)
עבודות החישוף והחקר של המנהרה על-ידי חיילי צה״ל (צילום: דובר צה''ל)

קשה להבין את הפרויקט העצום הזה של חמאס, שנחשף במרחק של 300-400 מטרים בלבד ממעבר ארז ומהחומה הגדולה שחוצצת בין צפון הרצועה והשטחים החקלאיים של מושב נתיב העשרה. קולות המלחמה ברקע נמשכים כל הזמן ממעוזי הקרבות בג׳באליה וסג׳עייה. בכניסה אל תוך המנהרה, גם הפתח הגדול, לא מכין אותנו למה שעוד נראה בפנים. ראינו וסיירנו בעבר במנהרות החמאס כולל אלה שחדרו לשטח ישראל, מנהרה כזו טרם ראינו.

תוואי המנהרה על פי הערכות צה״ל מגיע אפילו עד לב ג׳באליה, אבל מכיוון שמדובר במנהרה אסטרטגית שממנה הסתעפויות רבות, בצה״ל מעריכים שהיא מגיעים לאזורים נוספים בעיר עזה. אנחנו נכנסים לחלק ההתקפי שלה, כחלק מתפיסתה של מנהרת התקרבות לגדר שאמורה לאפשר יצאיה של לוחמים רבים וכלי רכב מתוך המנהרה לטובת ביצוע התקפה לאזור המכשול וממנו חדירה לשטח ישראל. מהחלק הזה ומהסתעפויות אחרות של אותה מנהרה יצאו מחבלים בהמשך המלחמה בניסיון לפגוע בכוחות צה״ל. 

הרוחב של המנהרה הזו בלתי נתפס. בחומרים שנתפסו במהלך התמרון הקרקעי ואפשר חקר יעיל של המנהרה הזו נמצאה תמונה שמתעדת את מוחמד סינוואר, אחיו של יחיא סינוואר שנחשב גם הוא לאחד מבכירי חמאס ברצועה נוסע בג׳יפ׳ טוסון בתוך המנהרה עצמה שהוא היה אחראי על בנייתה. אנחנו יורדים מאובטחים על ידי לוחמי יהל"ם, עד לעומק של 25 מטרים, כאשר העומק המירבי של המנהרה מגיע עד ל-50 מטרים, נתון שמצביע על יכולות הנדסיות של חמאס לבנות אתר כזה בעומק שנוגע במי התהום.

טל לב רם במנהרת הטרור העצומה של חמאס (צילום: טל לב רם)
טל לב רם במנהרת הטרור העצומה של חמאס (צילום: טל לב רם)

רוחב המנהרה עומד על יותר משלושה או אפילו ארבעה מטרים, מה שאפשר הבאת מקדחי ענק וטרקטורים ייעודיים שעבדו בה. רכבים נסעו בה חופשי באמצעות מסילות ורשתות שהונחו מעל תשתיות החפירה על מנת לאפשר את נסיעת הרכבים. גם התשתיות שיש בה בוצעו ברמה גבוהה מאוד. תשתיות של ביוב, חשמל, אוורור, קשר ואילו טלפונים קוויים, הכול הותקן ברמת סטנדרט גבוהה במיוחד גם אל מול מנהרות נחשבו איכותיות שבהן סיירתי בעבר.

לצד ההישג בחשיפת המנהרה וההשמדה הצפויה שלה אי אפשר להתעלם, מהשאלות הגדולות שנותרות ממבצע שומר החומות וההישגים המפורזים שהוצגו לציבור. גם ביום ה-72 למלחמה ממצאי העיר התחתית של עזה שממשיכים להיחשף באזורים רבים בצפון הרצועה, הדהימו את הצבא: ההיקף, האיכות והאופרציה. לתקיפת המטרו בשומר החומות אין זכר, ושאלה גדולה נותרה איך העריכו אז וגם חודשים ארוכים לאחר המבצע על פי מה התבססו אז בצה״ל לגב מידת הנזק שנגרם לפרויקט המנהרות של חמאס.

עבודות החישוף והחקר של המנהרה על-ידי חיילי צה״ל (צילום: דובר צה''ל)
עבודות החישוף והחקר של המנהרה על-ידי חיילי צה״ל (צילום: דובר צה''ל)

התמונה שנחשפת כעת בזמן התמרון הקרקעי במנהרה שאנחנו מסיירים בה אבל גם ממנהרות רבות נוספות היא יותר ממדהימה על מבנה העיר התחתית של עזה. מדבור בהרבה יותר מאשר נתיב תנועה הימלטות ולחימה עבור חמאס. מדובר בין היתר באולמות וחללים גדולים, שנועדו לשהייה וניהול לחימה, ובאתרים שנועדו לאחסון וייצור אמל״ח. הממצאים האלה הם שהובילו מספר פעמים לפחות להאריך את משך הפעילות המבצעית בצפון הרצועה ובכך לעכב מעבר כוחות גדולים יותר להמשך המלחמה בדרומה של הרצועה.

פרויקט מהסוג של המנהרה שבה אנחנו נמצאים עלותו עשרות מיליוני שקלים לפחות, תחום החפירה דורש את אנשי המקצוע הטובים ביותר שיש. לא במקרה מדובר בפרויקט דגל של חמאס שנוהל על ידי מוחמד סינוואר ולטובתו הובא צוות של עשרות חופרים מיומנים מח'אן יונס. בצה״ל אומרים כי לטובת בניית המנהרה הזו הובאו חומרים וציוד מכני שטרם נראה במנהרות אחרות של חמאס ותורך החפירה הובאו לאתר מכונות חפירה מיוחדות שהוברחו לרצועת עזה.