מחמד סנוואר, אחיו של מנהיג חמאס בעזה - יחיא סנוואר, היה מוביל הפרויקט של מנהרת הטרור הארוכה ברצועת עזה שחשף הערב (ראשון) צה"ל. מחמד תועד נוסע ברכב בתוך המנהרה - וכעת, צה"ל פרסם את התיעוד לציבור, לאחר שנתפס במהלך פעילות הכוחות הישראלים ברצועה ועבר מיצוי מודיעיני באגף המודיעין.

באורך של יותר מ-4 ק"מ: מנהרת הטרור הגדולה ביותר שנחשפה עד כה בעזה | תיעוד
אפילו בצה"ל הופתעו: כך אחיו של יחיא סינוואר הדהים את הצבא

צפו: מחמד סנוואר נוסע במנהרת הטרור הארוכה ברצועת עזה

צפו: מחמד סנוואר נוסע במנהרת הטרור הארוכה ברצועת עזה. צילום: דובר צה"ל

צה"ל פעל בשבועות האחרונים במסגרת מבצע אותו הובילה החטיבה הצפונית באוגדת עזה, תוך שימוש באמצעים מודיעיניים וטכנולוגיים מתקדמים, לחשיפתו, סריקתו וזיכויו של תוואי מנהור אסטרטגי של ארגון הטרור חמאס אשר לא חצה לשטח ישראל. צה״ל ביצע פעולות חקר במנהרה וחשף עד כה מעל 4 ק״מ של תוואי המנהרה, המגיע לעומק מירבי של כ-50 מטרים. מהפיר הקרוב ביותר של המנהרה ממוקם במרחק של כ-400 מטרים ממעבר ׳ארז׳ אשר שימש למעבר פועלים, סוחרים, וחולים לקבלת טיפול רפואי בישראל בשנים האחרונות. 

לתוואי מספר סנפים ופיצולים אשר מהווים רשת מנהרות רחבה ומסועפת. בתוואי תשתיות ביוב, חשמל, קשר וטלפוניה, כמו גם דלתות הדף אשר נועדו למנוע את כניסת כוחות צה״ל. המנהרה מאפשרת תנועת כלי רכב בתוכה ונמצאו בה אמצעי לחימה רבים של ארגון הטרור חמאס.

אל תוך המנהרות (צילום :מעריב אונליין)

פרויקט בניית המנהרה כלל צוות של עשרות מחבלים שהגיעו במיוחד לשם בנייתה מחאן יונס לצפון הרצועה. בבניית המנהרה נעשה שימוש בחומרים שלא נראו עד כה במנהרות טקטיות של ארגון הטרור חמאס, כמו גם שימוש במכונות חפירה מיוחדות שהוברחו לרצועה. על פי הערכות, חמאס השקיע במתווה התת קרקע ברחבי הרצועה מיליוני דולרים. מהמנהרה יצאו פעולות התקפיות לעבר כוחותינו במהלך הלחימה בשטח רצועת עזה. לפני מספר ימים אף זוהו מחבלים במנהרה, אשר חוסלו על ידי כוחות צה״לֹ.