המוסד הצליח להשיג מסמכים מסווגים שחשפו רשת כלכלית ענפה של חמאס כבר ב-2018, אך הממשלה לא פעלה נגדה - כך פורסם בשבת בתחקיר של הניו יורק טיימס. הבוקר (שני), בתוכנית של ינון מגל ובן כספית ברדיו 103FM, התראיין על הנושא ד"ר אודי לוי, לשעבר ראש האגף ללוחמה הכלכלית בארגוני טרור במוסד.

אתמול, טען לוי בראיון לרשת ב' כי אפילו עכשיו – תוך כדי המלחמה בעזה – ישראל יכולה "לחנוק" את חמאס מבחינה כלכלית אך היא לא עושה זאת. "גם את חמאס וגם את חיזבאללה אפשר למוטט כלכלית, היום", טען, "גם את האיראנים אפשר היה למוטט כלכלית לחלוטין. לצערי הרב לא נכנסנו לזה".

ימים לפני הטבח: הממשלה אישרה העברת כסף לחמאס | דיווח
מזוודות עם 5 מיליון ש"ח אותרו בבית בכיר בחמאס

"יש היום עשרה משרדי חלפנות בטורקיה שהם הצינור המרכזי שדרכו עובר הכסף, אם בקריפטו ואם במטבעות. הוא מוברח לרצועה ומצליח להיכנס. סינוואר משווע לכסף שמחכה לו בטורקיה, כי זה מנוף ההשפעה הגדול ביותר שיש לו כדי להחזיק את הפעילים, שלצערי הרב חלקו עובר אליהם גם היום. כרגע, אני לא מזהה שום פעילות מערכתית שאמורה לטפל בזה". הוא מבהיר.

לוי מוסיף, "אני לא רואה כלבי הרחה שיושבים במעברים ובודקים כל משאית שנכנסת לעזה. לא רואה שפונים למצרים ואומרים להם שאנחנו יודעים שחלק מהכסף מוברח על ידי בנק מצרי. אני לא רואה שמופעל לחץ על הטורקים, על משרדי החלפנות האלה, שברגע שנחנוק אותם חמאס לא יוכל לקבל כסף. כדי לסכל את ההעברה צריך לעשות שורה של פעולות. תעצרו את הכסף שמגיע לחמאס. מדובר עכשיו בסכום של כ-100 מיליון דולר שסינוואר רוצה שיעבור לשטח. לדעתי כ-30% כבר עברו".

אז איך לוחצים על טורקיה? הוא מסביר: "הטורקים תלויים לחלוטין במערכת הסליקה האמריקנית לדולר, ובמערכת הסליקה הגרמנית ליורו. אפשר להפעיל עליהם לחצים אדירים. לא יכול להיות שמדינות העולם, כולל ארצות הברית, מפעילות עלינו לחץ לעצור את המלחמה בעזה, אבל הן לא לוחצות ולא פועלות כדי לסייע לנו בחלק אחד משמעותי וקריטי".

"איפה המרכיב הכלכלי במערכה מולם?", הוא תוהה, "אי אפשר יהיה לחסל את חמאס אם לא נעצור את מנגנון הכספים שלו היום. חד משמעית אנחנו יכולים היום לפעול כלכלית נגדם".

תיעוד מבניית המנהרה ממצלמות ארגון הטרור חמאס. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

בחזרה להיסטוריה של היחידה ללוחמה כלכלית במוסד שבה שירת, אמר לוי כי אריאל שרון הוא זה שהקים את היחידה, וגדי איזנקוט היה המזכיר הצבאי שניסח את המנדט שלה. גם הוא מספר כי היה להם מידע על הכספים שעברו לארגון הטרור כבר לפני שנים: "אני חייב להגיד שאנחנו ידענו היטב על המערך הכלכלי של חמאס הרבה מאוד שנים ופעלנו רבות לצמצם את היכולות הפיננסיות שלו, והיו בהחלט הישגים. אבל ב־2016 צלצל נסגרה".

על השינויים הוא מסביר שההחלטה הייתה לו לא ברורה: "למיטב ידיעתי יוסי כהן החליט לפרק את היחידה, לפצל אותה למעשה. הוא העביר חלקים ממנה למשרד הביטחון, עליו הוקם בעצם המט"ל - המטה הלאומי למלחמה בכספי טרור. ליחידה שהייתה כפופה ישירות לראש המוסד, עשה שינוי מבני והפך אותה ליחידה מודיעינית בלבד, לא יחידה אופרטיבית. לדעתי זה שינוי דרמטי בכל מה שקשור למלחמה במימון טרור". 

כשנשאל על הסיבה ענה, "מלחמה כלכלית היא לא בדיוק נישה שיושבת במשבצת של גורמי ביטחון. יש בה שעטנז ושילוב יוצא דופן בין אנשי מודיעין ואנשי כלכלה ופיננסים, ולא כל אחד מתחבר לזה. ייאמר לזכותם של ראשי הממשלה אריאל שרון ובדגש על אהוד אולמרט, על המעורבות האישית שלהם". "אני לא חושב שזה היה קשור רק לעניין של חמאס", מבהיר, "ראש ממשלה שרואה בזה כלי מרכזי, מוכן אפילו לתת מזמנו. אני לא צריך להעיד על זה, יעידו על זה המזכירים הצבאיים".

קטאר תמים בן חמד אאל ת'אני עם אסמאעיל הנייה (צילום:  צילום מסך אל ג'זירה)
קטאר תמים בן חמד אאל ת'אני עם אסמאעיל הנייה (צילום: צילום מסך אל ג'זירה)

"אנחנו מאפשרים לקטאר להכניס כסף, והיא מעבירה כסף במזוודות למנהיגי חמאס בחו"ל, שהולך לפיגועים צבאיים ולעמותות שמממנות אותם. במקביל, קטאר בשיתוף פעולה מלא עם מדינת ישראל. האם נראה למישהו שיש לי בכלל יכולת להניע איזשהו מבצע מול הקטארים? לא. אין חיה כזאת בעולם". לוי מוסיף כי "מצד אחד, יש אינטרס שהקטארים יממנו, הם עוזרים לישראל. מצד שני, אי אפשר לבקש ממני שאני אבוא ואפגע לקטארים בערוצים האחרים, כשהם אחד המממנים הכי גדולים. זה לא הולך יחד. אתה לא יכול גם להכניס כסף וגם להתחיל להילחם בו".

הוא מספר כי בפעמים שבהן הציג בפני נתניהו את המערכת המסואבת הזאת של הכסף הסמוי, הוא לא נתן הוראה: "ברגע שנכנס הכסף הקטארי, יורד התעדוף של הטיפול בכספי טרור בקהיליית המודיעין".

בנימין נתניהו (צילום: Miriam Alster/Flash90)
בנימין נתניהו (צילום: Miriam Alster/Flash90)

"אין קשר ביבי או לא ביבי, יש פה קשר לדבר אחד - למדיניות שמתחילה ב־2001, שבעצם מציבה את הנושא של מלחמה במימון טרור כאחת הרגליים המרכזיות של מדינת ישראל במלחמה מול הטרור", הוא מסביר. "בהמשך זה גם היה במערכה מול האיראנים. תפיסה מאוד נכונה. לא צריך להיות ד"ר או פרופ' כדי להבין שגם היום האמריקנים שמו את הרגל הכלכלית כיעד מספר אחד בפעילות שלהם".

"לבנות מערכה כלכלית מחייבת מערכה בינלאומית. הכסף זה כמו מים, אני לא יכול לסגור את זה", אומר לוי, "אלו מדינות העולם מול הכספים. ברגע שמחליט מי שמחליט שהוא מכניס כסף לחמאס בעזה, הלגיטימציה שלי כמי שמנהל את צלצל או של ראש המוסד דאז תמיר פרדו להפעיל לחצים כבדים על מדינות העולם לסייע לנו בסיכול כלכלי - יורדת דרמטית".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm