מדינת ישראל נמצאת ביום ה־74 ללוחמה בעזה, ומפקד הגיס המטכ"לי לשעבר אלוף (מיל') גרשון הכהן שוחח עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM.

בפתח הריאיון ביקש להתייחס לדבריה של חברת הכנסת טלי גוטליב, שטענה כי על צה"ל לעשות דברים מופרעים בעזה: "המלחמה מנוהלת על ידי מפקדים ולא על ידי פוליטיקאי כזה או אחר שיש לו רעיונות. להרבה אנשים יש רעיונות. צה"ל פועל שיטתית ומקצועית, וזו מלחמה מאוד קשה. הוא מתקדם בה לכיוון נכון".

הסיפור שחמק מהרדאר: כך נמנעה חדירת מחבלים ליישוב הדרומי
איראן מנסה לחמם זירה נוספת: "הופכת לחזית שיש לשים אליה לב"

"ברור שצריך לשאול את השאלה מה מחיר ההפסד של מי שפותח נגדנו במלחמה", הדגיש הכהן. "אם אנחנו באים למלחמה בעל כורנו, ואחרי זה הכל חוזר לקדמותו והם לא הפסידו מטר אדמה - איזה שיקול יהיה להם לא לצאת למלחמה שוב? אם מי שנלחם במדינת ישראל יוצא למלחמה ואין לו את החרדה שהוא יצא יותר גרוע בסוף המלחמה - אנחנו בבעיה גדולה, וזו חלק ממערכת השיקולים שיש לשים על השולחן".

לדבריו, הם ידעו מראש שהמערכה הזו עתידה להיות מאוד ארוכה, כיוון שארגוני הטרור הכינו את עצמם לרגע הזה מראש: "אפשר להסביר למה את מלחמת ששת הימים אפשר היה לנצח בכמה יממות, ולא את המלחמה הזו. חמאס וחיזבאללה זו מערכת צבאית שנבנתה לאור הרעיון ששולל את היתרון שהיה לצה"ל במלחמות תנועה והפעלת כוח מחץ".

תקיפת תשתית טרור של החיזבאללה (צילום :דובר צה"ל)

"הם ארגנו מראש, ובכוונת מכוון, שאין נקודת כבד אחת שאם פירקת אותה מתפרקת כל המערכת", מסביר הכהן. "בין היתר זה נכון להרבה מלחמות אחרות במאה ה־21. מה שבנו חמאס בעזה זה אזור מבוצר בתוך מרחב עירוני, עם אוכלוסייה. אנחנו פועלים בצפון הרצועה באופן ממוקד, זו לחימה קשה ויש שיטות לעשות את זה שאולי עוד לא מוצו. אבל צה"ל די ממצא את שיטות הלחימה האפשריות, וידיו לא קשורות".

פלסטינים באתר שנתקף בחאן יונס בדרום רצועת עזה, 13 דצמבר 2023 (צילום: עטיה מוחמד פלאש 90)
פלסטינים באתר שנתקף בחאן יונס בדרום רצועת עזה, 13 דצמבר 2023 (צילום: עטיה מוחמד פלאש 90)

לסיום אמר כי "אין הבדל גדול בין הלוחמים של חמאס לבין האוכלוסייה בעזה - אחד הם. זה לא כוח שהתיישב על אוכלוסייה זרה, הם חלק מהמרקם הכולל של מערכת שנלחמת בנו. אנחנו במערכת סבוכה ומורכבת, ואני חושב שבצה"ל עושים את מה שמוביל אותנו נכון להישגים שייקח זמן, אבל נגיע אליהם".

עזרה בהכנת הכתבה : עדן בן ארי, רדיו צפון 104.5FM