העמדה הרשמית של צה"ל היא שהמשך הפעלת הלחץ הצבאי על חמאס תקדם את האפשרות של שחרור חטופים – אבל בימים האחרונים עולה השאלה האם הלחץ שמופעל על מעוזי חמאס שנותרו בדרום הרצועה הוא מספיק כדי לקדם את המטרה הזו.

בדרום הרצועה הכוחות מתמקדים בימים האחרונים בעיירה בני סוהילה, שהיא לכאורה עיר נפרדת ולמעשה היום כבר חלק אינטגרלי מהשטח העירוני של חאן יונס. הערכה היא הפעולה בחאן יונס תימשך גם לאחר שהפעולה בצפון הרצועה – שמתמקדת בג'בלייה ובסג'עייה – תעבור לשלב עצים פחות. כרגע מרבית הכוחות של צה"ל פועלים בצפון הרצועה, אולם ההערכה היא שעל מנת להגיע להגברת הלחץ הצבאי על חמאס בנושא התקדמות לשחרור חטופים צריך להתבצע בדרום הרצועה ככלל ובסביבות חאן יונס בפרט. אחת הדילמות שבצה"ל צריכים להתמודד איתן בימים אלה היא השאלה האם הלחץ שמפעילה אוגדה 98 על דרום הרצועה הוא ברמה מספיקה.

התקפות צה"ל בחאן יונס (צילום :רשתות ערביות)

הכוחות בכל שטחי הרצועה נתקלים בלוחמת גרילה של חמאס, שמזנב בכוחות גם בשטחים שבהם צה"ל הכריז שהגיע לשליטה מבצעית. הפעולה הארוכה לטיהור השטח שמבצעים הלוחמים מגיעה להישגים מדי יום: בשטח נתפסים כל הזמן כמויות אדירות של אמצעי לחימה וחומר מודיעיני. עם זאת, ההערכה היא שגם לאחר סיום ההשתלטות על השטח כולו, הכוחות עדיין יתמודדו עם אתגרים גדולים של חוליות מחבלים, זירות מטענים והיתקלויות.

לאחר שורת הביקורים של הבכירים האמריקנים בישראל באחרונה במערכת הביטחון מרגישים שהפער בין ישראל לארצות הברית בשאלות הפעלת הכוח אינם גדולים. הציפייה של האמריקנים מישראל היא להביא תוצאות: להתקדם באופן רציף לכיוון השמדת היכולת השלטונית והצבאית של חמאס ברצועה. עם התגברות הסכנה להתרחבות המערכה למלחמה רב-זירתית – למשל, עם הקמת הכוח הרב-לאומי נגד החות'ים בים האדום – האמריקנים לוחצים על ישראל "לסיים את העבודה" מול חמאס ברצועה.

עם זאת, בין הצדדים הולכים ומתגלעים מתחים פוליטיים ומדיניים שחורגים מהסוגייה הביטחונית של הפעלת הכוחות, והם נוגעים בין השאר בשאלת מנגנון היום שאחרי ברצועה ומערכת היחסים שבין הממשלה ולשכת נתניהו לבין ממשל ביידן. אחת האפשרויות שמוזכרת כתסריט אפשרי לשבועות הקרובים היא שהמגעים לעסקת חטופים שניה יגיעו לנקודת הבשלה במקביל למעבר לשלב העצים פחות של המערכה, וכך החזרה מההפוגה השניה תהיה לשלב הבא של המערכה.