לאחר שנים שבהן חשבנו שמוחמד דף הינו בגדר סעודי, הדיווח שעלה אתמול ב"מעריב" הצביע על מציאות אחרת לחלוטין. באחד הסרטונים, נראה דף צועד על רגליו, ובאופן כללי מהסרטונים עולה כי מצבו של דף טוב באופן משמעותי ממה שהוערך בישראל, בעקבות שורה ארוכה של תקיפות וניסיונות סיכול שבוצעו נגדו, בחלקם הוא אף נפגע. 

חומרי מודיעין שנתפסו מוכיחים: מוחמד דף חי, מתפקד ובמצב טוב | בן כספית
הפסגה בורשה: קטאר העבירה לישראל מסר מחמאס, ראש המוסד לא נשאר חייב | דיווח

שלום בן חנן, לשעבר בכיר בשב"כ, התראיין הבוקר (רביעי) ל-103FM, והתייחס למודיעין הלא מדויק שבו האמינו בישראל לאורך השנים האחרונות. "מבוכה מודיעינית ללא ספק. בתירוצים אפשר לומר שמדובר באדם שמתנהג בחשאיות קיצונית במשך שנים. לא מופיע לציבור למשל כמו יחיא סינוואר, לא מניף ילדים בהצהרות, לא נואם נאומים בסדרות טלוויזיה או בכל מיני מקומות כאלה, באמת בחשאיות מאוד קיצונית, ציין. 

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

עוד הוסיף: "גם בתקופות שגרה שבהן אין חשש למנהיגי חמאס מחיסולים לצערי. לכן המגע המודיעיני איתו הוא מאוד קשה ומורכב ומאוד חסר לאורך השנים. זה לא תירוץ, אין ספק שיש כאן בעיה ובסופו של דבר כנראה שבשנים האחרונות לפחות, התיאורים של מצבו הבריאותי התבססו בעיקר על הערכות שנשענות על המידע שהיה סמוך לחיסולים האחרונים, אני מדבר על לפני כעשור, 'צוק איתן' וכדומה, שבהם הוא היה במצב קשה מאוד לאחר ניסיון החיסול, אבל כנראה שהתאושש ונרפה, ואכן זה קצת מביך מבחינה מודיעינית". 

תיעוד של חגורת אש בעזה. קרדיט: אל-ג'זירה (צילום :אל-ג'זירה)

האם שב"כ הוכיח בעניין הזה שהוא איבד את האחיזה לתוך המקורות בחמאס? 
"אני חושב שיש מעט הגזמה בתיאורים האלה שהם לא נאמרים בפעם הראשונה, לא רק מאז 7 באוקטובר, גם לפני כן. אני שומע בהרבה מקומות על איבוד האחיזה של שב"כ בתוך עזה בכל מיני אמצעים. הפעילות בתוך עזה, אין ספק שהיא אתגר מאוד מאוד גדול.

קהילת המודיעין מאוד מתקשה בעזה, ויחד עם זאת, לצערי הרב, אני חושב שהיה מספיק מודיעין, בטח אם אנחנו בוחנים את הסיפור של 7 באוקטובר ממקורות שונים ומגוונים אפילו. נכון, גם המקרה של מוחמד דף מוכיח שכנראה יש לנו קושי באיסוף מודיעין, אבל אני חושב שהיה מספיק מודיעין כדי לספק התרעה סבירה, אם לא למעלה מכך, בסיפור של השבת השחורה". 

פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
פעילות כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

כמו כן, התייחס להפסקת אש אפשרית: "המו"מ הופסק על ידי חמאס אחרי אי עמידה שלו בהסכמות שהושגו בעסקה הקודמת. אנחנו מתעסקים פה עם אויב שכבר כל הסופרלטיבים האפשריים על אכזריותו והמניפולטיביות שלו כבר נתנו. חייבים להבין את הדבר הזה עם כל הקושי שבעניין, הלחץ ממשפחות החטופים, הרצון של כולנו לראות את החטופים וההגדרה של זה כמשימת על שאני מצטרף אליה גם כן, ובכל זאת להבין שאנחנו מנהלים מו"מ, ובו צריך גם להציג עמדות קשוחות מדי פעם כדי להשיג בסופו של דבר את מטרת המו"מ.

מאוד קשה לומר את הדברים האלה כשאנחנו באמת 75 יום ממתינים לשובם של נשים, ילדים, קשישים ושאר החטופים. זה מאוד קשה, אבל אנחנו חייבים לעשות את הדבר הזה. המדינה חייבת להתנהל ככה וחייבת שיהיה בה הכוח להבין שאנחנו מנהלים מו"מ כרגע עם היריב הגרוע ביותר". 

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm