רובע בכירי חמאס בשכונת רימאל, דירות המסתור ורשת המנהרות המתקדמת של הבכירם נחשפת. בצה״ל מכנים זאת "קריית הממשלה של החמאס". הלשכה של סנוואר והנייה במרחק של בתים בודדים מהכיכר שפעם הייתה מפוארת מאוד ומסביבה חנויות יוקרה ומשרדים, ומתוכה - מעל ומתחת לקרקע, פעלו בכירי חמאס.

חמישה ימים של גיהנום: נחשפה הקלטה של החטופים שנורו צועקים 'הצילו'
מדוע ישראל מתמהמהת? ידו של סינוואר על העליונה, ושולט במתרחש | פרשנות

מתחת לפני עולם שלם, עיר תחתית ובונקרים של הבכירים: חדרי תדריכים, חדרי דיונים מתחת לקרקע. על מנת לשפר לבכירים לנהל אופרציות גם במהלך המלחמה, באזור נחשפו גנרטורים רבים על מנת לאפשר תפקוד מלא גם בתנאי מלחמה וכן נבנתה מערכת סולארית על מנת להפיק חשמל גם בזמן מלחמה.  

כאמור, לאחר שבשבועות האחרונים נלחמו והמשיכו לחשוף צוות הקרב של חטיבה 401 לוחמי שלדג, שייטת 13 ויהל״ם בשכונת רימאל היוקרתית בעיר עזה, חשף הערב (רביעי) דובר צה״ל את מבנה רובע הבכירים של חמאס בסמוך לכיכר פלסטין. בכיכר עצמה ובאזורים הסמוכים מתארים בצה״ל את מתחם הכיכר כמוקפת במבנים של חמאס, המשמשים כמוקדי פיקוד ושליטה, פירי מנהרו מתקדמים ומתוחכמים ואתרים נוספים מתחת לאדמה וכל זאת לצד חנויות מסחר ובתי ספר באזור.

כיכר פלסטין, המהווה מרכז טרור, הינה מרכז שלטוני צבאי של ארגון הטרור חמאס והיא מוקפת במבנים המשמשים כמוקדי פיקוד ושליטה, פירי מנהור ומבנים אסטרטגים של הארגון, לצד חנויות מסחר, בתי מגורים, בית ספר ייעודי עבור ילדים חירשים ומבני ממשל. 

תיאור הפירים ב״רובע הבכירים״ של חמאס במרכז העיר עזה. צילום: דובר צה"ל

פירי המנהרות המובילות לרשת התת קרקעית ממוקמים בבתים ומשרדים של בבכירים ומתוכם ירידה מוסלקת לפירי המנהרה באמצעות מעליות ומדרגות, כך שניתן לברוח באופן מהיר מאותם בתים. באזור התת קרקעי שנחקר בשבועות האחרונים בידי היחידות המובחרות של הצבא נמצאו דלתות הדף שקשה מאוד היה לפרות וחדרי שהייה המפשרים להימצא זמן רב במוקמות אלה שצוידו גם במזון ומים. 

בכיכר פלסטין מציג מח״ט 401 אלוף משנה בני אהרון מאחד המבנים ירידה לבונקר תת קרקעי, ששימש את הבכירים ביותר של חמאס: ״מכאן יש פיר של מנהרה שיורד עשרות מטרים למטה, שהיו בו מדרגות ומעלית והוא משמש יחד עם המנהרה רק את הצמרת הביטחונית של החמאס, שבזמן הזה, כשהתושבים של עזה מחפשים איפה להיות ומסתתרים בפחד, הם ומסתתרים למטה על חשבון העם שלהם".

רב סרן ד, סגן מפקד שלדג: "אנחנו יחד עם חטיבה 401, הגענו למרכז העצבים של הביטחון הכללי וכל הבכירים של חמאס. מערכות גדולות ומורכבות מאוד של מנהור. אנחנו יודעים שבתוכם נמצאים אנשים חשובים מאוד. אנחנו פועלים בצורה בטוחה על מנת לשמור על בטחון כוחותינו״.

מנהרות לדירותיהם של בכירי חמאס בעזה (צילום: דובר צה''ל)
מנהרות לדירותיהם של בכירי חמאס בעזה (צילום: דובר צה''ל)

במערכת הזו מוסיף רב סרן ד׳ כי "מצאנו למעלה מ-20 פירים משמעותיים מאוד עם מעליות והרבה מאוד מדרגות. את הרישות של המנהרות אנחנו מכירים היטב מתוך מה שאספנו בפשיטות וכך השגנו מידע מודיעיני מדויק שמוביל אותנו בעקביות לעוד הרבה מקומות חשובים".

במהלך הפעילות באזור ביצעו הכוחות המיוחדים פשיטות על בתי בכירי החמאס באזור הכיכר: סינוואר, הלשכה של הנייה, הבית של מוחמד דף וביתו של העוזר הקרוב שלו.

רס״ן ד׳: ״ כל פיר הוא דרך מילוט לבכיר, הם הובילו ממשרד לתת הקרקע ומשם לרשת צירים. אנחנו יודעים עכשיו הרבה דברים ולבסוף נשיג את המטרה״.

מקום מחבואו התת קרקעי ששימש את איסמעיל הנייה בעזה (צילום: דובר צה''ל)
מקום מחבואו התת קרקעי ששימש את איסמעיל הנייה בעזה (צילום: דובר צה''ל)

על מנת להבין את השיטה שבה עשו שימוש הבכירים של חמאס, באחד הבתים של יחיא סינוואר שנמצא בשאטי, נמצאו מסביב לבית כ-40 מצלמות אבטחה היקפיות, ובמטבח בעקבות קרמיקה שמסביבה רובה חסרה שעוררה חשד, כאשר אחד הלוחמים של שייטת 13 לחץ על המרצפות נפתחה דלת נסתרת הידראולית, שהובילה למעלית שהובילה משם לאחד הבונקרים המרכזיים של חמאס בצפון הרצועה. 

לאחר ההשתלטות המבצעית, בוצעו סריקות רבות במרחב אשר חשפו עיר הטרור התת-קרקעית שהינה חלק ממערך המנהרות של החמאס וכוללת תוואי מנהרות אסטרטגי המחובר לתשתיות תת קרקע משמעותיות נוספות ברצועה. פירי מנהרות המובילים אל הרשת ממוקמים בבתים ומשרדים של בכירים ומאפשרים ירידה חשאית באמצעות מעליות ומדרגות ייעודיות, באופן שמאפשר בריחה ושהייה בעת הצורך.

תת-הקרקע של החמאס כלל דלתות הדף וחדרי שהייה ואפשר הימצאות במסתורים לפרק זמן ארוך. בחלק מהמקרים נמצאו מוצרי מזון, מים, תשתיות חשמל המאפשרות שהייה ממושכת. מדובר ברשת ששימשה את בכירי הארגון איסמעיל הנייה, יחיא סנוואר, מוחמד דף ובכירים נוספים לניהול השגרה המבצעית של הארגון ולתנועה יום יומית מוגנת ברחבי לב העיר עזה. 

תיעוד של כוחות שלדג מתוך המנהרה שיוצאת מביתו של ראש לשכתו של יחיא סינוואר. צילום: דובר צה"ל

פיר בביתו של ראש לשכתו של יחיא סינוואר (צילום: דובר צה''ל)
פיר בביתו של ראש לשכתו של יחיא סינוואר (צילום: דובר צה''ל)

בקרבת המבנים הללו הקים חמאס סדנה ייעודית לחפירת ובניית תווך תת-קרקע. בתוכה אותר פיר לוגיסטי וציוד לבניית המנהרות הכולל קירות מנהרות וקשתות בטון המהוות את תקרות המנהרות, לידו נמצא פיר בעומק 20 מטרים, עם מדרגות ספירלה שיורדות למטה וכולל דלת הדף ופיצולים. הפיר פוצץ על ידי מטען שארגון הטרור חמאס הניח בו ובקרבתו נמצאו אמצעי לחימה ואמצעים טכנולוגיים רבים.