ד"ר רז צימט, מומחה לאיראן במכון למחקרי ביטחון לאומי, שוחח עם 'מעריב' על המעורבות העקיפה של איראן במלחמת חרבות ברזל, ופרש את משנתו בנושא.

איפה אנחנו עומדים בנקודת הזמן הנוכחית, מבחינה אזורית בכל הנוגע לאיראן?
צימט: "מה שאנחנו יכולים לומר על תמונת המצב הנוכחית היא שהאיראנים ממשיכים לפעול בשני מסלולים מקבילים. המסלול הראשון הוא המדיני דיפלומטי, המערכה המדינית דיפלומטית - להביא להפסקת אש בכדי לא לגבות מחיר יותר כבד מחמאס, ולגייס תמיכה בחמאס והפלסטינים".

"ראינו זאת למשל עם ועדת התמיכה בפלסטינים שהתקיימה בשבת בטהרן ובמקביל, מה שנעשה בטווח הזמן המיידי בכדי לעכב תהליכים שלא רצויים מבחינתה של איראן ביום שאחרי המלחמה, למשל חידוש הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה וגם המשך קידום תהליכים שהחלו לפני המלחמה כמו ההתקרבות האזורית של איראן, ולכן גם הביקור של ראיסי בפסגה בסעודיה בחודש שעבר, גם הדיווחים שהיו בשבועות האחרונים על אפשרות לקדם את היחסים בין סעודיה לאיראן בתחום הכלכלי, הפגישה של ראיסי עם א-סיסי בריאד, שיחת הטלפון שלהם משבת שאומרת שיש שיפור קשרים אזורי וכמובן מעורבות איראנית בתיאומים והפעלה של הציר הפרו איראני,  חזית 'ההתנגדות' שמטרתה הפעלת לחץ על ישראל ועל ארצות הברית באמצעות שלוחים".

האם יש שוני בהתנהגותה של איראן ככל שהמלחמה ממשיכה?
"עד כה אנחנו לא רואים שינוי באסטרטגיה האיראנית, שבאה ואומרת אנחנו לא מעורבים באופן ישיר במערכה בעזה, אלא אנחנו ממשיכים לפעול באמצעות שלוחים, מה שכן ניתן לומר הוא שצריך כמובן לזכור שבמקביל למלחמה נמשכת מערכה ישירה בין איראן לבין ישראל שלא התחילה בחרבות ברזל והיא לא פוסקת. גם המערכה בסוריה, כולל ההריגה שיוחסה לישראל של שני קצינים במשמרות המהפכה, שהיא במהלך המלחמה אך אלו דברים שראינו גם בעבר. גם חילופי המהלומות בסייבר שראינו השבוע, גם הודעת ישראל על מתקפת הסייבר שהייתה לפני כמה שבועות כלפיי בית החולים זיו בצפת וכמובן התקיפה שיוחסה לישראל בבתי הזיקוק באיראן והזירה הימית שבה ראינו פעולה אתמול ואיומים לסגור נתיבי סחר נוספים עבור ישראל וארצות הברית".

האם במניפת האפשרויות ישנה חריגות באי אלו מהמסלולים מבחינת איראן, והסלמה מהאסטרטגיה הכללית שלה?
"בסך הכל הסייבר וגם הזירה הימית באופן מסורתי בשנים האחרונות שימשו את איראן בכדי לגבות מחיר מישראל. הקו שראינו מתחילת המלחמה של איראן שאומר אנחנו לא מתערבים באופן ישיר בלחימה אלא פועלים בעיקר באמצעות שלוחים, זה עדיין תקף. אפילו השבוע קיבלנו עוד אינדיקציה במאמר מערכת בעיתון קייהן, כאשר מקורב למנהיג איראן אמר שאנחנו נוקטים במדיניות נבונה בהתבססות שלנו על שלוחים, אבל צריך לזכור כאמור את המערכה הישירה בין איראן לישראל שניתן לה תוקף נוסף במלחמה, שישראל מעזה יותר מבעבר. אנחנו כן רואים את איראן פועלת להגיב אבל אני לא רואה בדבר הזה שינוי מגמה".

האם ישנה אפשרות למשל של המשך הגבלת השייט בים התיכון, כלים נוספים שיופעלו?
צימט סיכם: "ככל שלא יהיה שינוי באסטרטגיה של מעורבות ישירה איראנית, זה בהחלט יכול להיות. למשל שימוש גובר במיליציות השיעיות העירקיות כנגד יעדים ישראלים, ראינו למשל את נטילת האחריות של ההתנגדות האסלאמית בעיראק על הירי לעבר יעד אסטרטגי, ככל הנראה - מאגר הגז כריש, לפי מה שדווח. אם בעיקר עד עכשיו היו בעיקר פעילות כנגד בסיסים אמריקאים בסוריה ועיראק, בהחלט יכול להיות שכמדרגת הסלמה נוספת ישתמשו גם נגד יעדים ישראלים אבל פעילות ישירה וגם חיזבאללה פחות או יותר אותו דבר. היה למשל שימוש בשלומי בטיל יותר כבד, הבורקאן, אבל אין חריגה מכללי המשחק שקבעה איראן".

אז מכאן לאן פנינו להערכתך עם המשך הלחימה?
"אני חושב שהסלמה נוספת ישירה מצד איראן זה משהו שכרגע לפחות אנחנו לא רואים. בין היתר כי לפחות ממה שעולה בתקשורת האיראנית והצהרות הבכירים שלהם שהם עדיין סבורים שאין סיבה להסלמה נוספת, בשעה שלראייתם ישראל ממשיכה לדשדש מול חמאס. כול עוד חמאס במצב שעדיין גובה קורבנות ומתיש את ישראל, אין סיבה לקחת סיכון מיותר ושיגבה מחיר גבוה יותר גם מחיזבאללה וגם עבור איראן עצמה".