קצין בכיר בצה"ל מסר היו (ראשון) לעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" כי ייתכן שיידרשו חודשים כדי להשיג שליטה על דרום רצועת עזה, והוסיף כי דרכי הלחימה של חמאס גורמות לעלייה בקורבנות בקרב הכוחות הישראליים. בנוסף, חשף את מה שקורה בפועל על הקרקע העזתית.

המקום ממנו חולצו גופות החטופים: התשתית התת קרקעית של חמאס נחשפת | תיעוד
דרעי חותם על כל מילה: גנץ סגר חשבון עם השר ברקת

מספר ההרוגים הגובר הוביל לביקורת פנימית על כך שישראל מסכנת את החיילים על ידי צמצום השימוש בכוח והורדת העצימות במלחמה בתגובה לדרישות ארצות הברית להגביל את הנפגעים האזרחיים. העיתון האמריקאי הבהיר כי מספר ההרוגים שממשיך לעלות מדגיש את הקשיים בחיסול החמאס. 

גורמים בצה"ל אמרו לעיתון כי בצבא הופתעו מהיקף הרשת הצבאית העצומה של חמאס בדרום עזה, והכוחות ממשיכים למצוא יותר מנהרות וכלי נשק ממה שציפו. קצין ישראלי בכיר, המפקד על גדוד בתוך העיר חאן יונס, הוסיף: "ייתכן שיחלפו חודשים עד שצה"ל ישיג שליטה על דרום הרצועה כמו שהשיג על האזור הצפוני.

תיעוד מחקר התוואי התת קרקעי בעזה על ידי כוחות יהל״ם. צילום: דובר צה"ל

"אופן הפעולה שלהם עכשיו הוא להסיח את דעת החיילים ואז לחזור למנהרות", אמר הקצין. לדבריו, חמאס דוגל כי בהתקפותיו יהיו רק שניים עד חמישה לוחמים. 

הקצין הוסיף כי חמאס תוקף גם כוחות ישראליים ממקלטים אזרחיים, ומשתמש בנשים וילדים כדי לאסוף מודיעין או להזיז ציוד רגיש, כמו כלי נשק. "חמאס גם אוגר נשק במאות או אלפי בתים ריקים", הוסיף, "זה מאפשר ללוחמיו לנוע בחופשיות, חולפים כאזרחים, ולהחזיר את הנשק ברגע האחרון לפני התקיפה". עוד ציין: "חמאס מאורגן בהרכבי גדודים וחטיבות, אבל יותר משלושה חודשים של תקיפה אווירית וחודשיים של מבצעים קרקעיים שברו את ליבת התשתית הפיקודית שלו". עם זאת, אמר כי חמאס עדיין מסוגל לבצע התקפות יעילות. 

מיכאל מילשטיין, קצין מודיעין צבאי ישראלי בכיר לשעבר, הוסיף: "אנחנו מדברים על חצי גרילה וחצי צבא". יש בישראל הסבורים שמספר ההרוגים הגובר של חיילים ישראלים בדרום עזה נובע משימוש מוגבל יותר בכוח האש ההרסני, כגון תקיפות אוויריות, שיסירו סכנה לכוחות המתקדמים באזור. עם זאת, אין כוונה לעשות זאת, נוכח בקשות ארצות הברית, משום שהתקפות אלו יובילו ככל הנראה יובילו למותם של יותר אזרחים בקרב הפלסטינים. 

אמצעי הלחימה שנמצאו בשטח בית הספר וסינק של סגן מפקד פלוגה בשייטת 13, רב-סרן (במיל') ר' (צילום :דובר צה"ל)

הקצין הישראלי הבכיר המפקד על הכוחות בחאן יונס אמר כי אין שינוי במדיניות צה"ל. "לישראל יש יותר חיילים על הקרקע בחאן יונס מאשר היו לה בצפון עזה בתחילת המבצע הקרקעי, ולכן יש פחות תקיפות אוויריות נרחבות כדי להימנע מפגיעה בחיילים ישראלים", הוסיף הקצין.  לישראל, לדבריו, ארבעה גשרים הפועלים בלב חאן יונס ושניים נוספים היוצרים מסגרת הגנתית סביב העמדות הישראליות.

גם הקצין ישראל זיו התייחס לכוחות חמאס, וטען: "צריך לשקול לשנות את ההגדרות של המלחמה, ייתכן שאנחנו לא מסוגלים להשמיד את חמאס". בנוסף, בעיתון האמריקאי דווח כי ראש המל"ל לשעבר, עוזי דיין, טען כי "הסרת המנהרות היא בלתי אפשרית אם ישראל תיסוג ממעוזי חמאס".