ליאור משייב, שהגיע היום (שני) לדיון בועדת הכספים בכנסת על מדים היישר מהשירות שלו, סיפר בדמעות חנוקות על מצבו הכלכלי מאז שהתגייס ב-7 באוקטובר ללחימה, על העסק שקרס, ועל המקרר הריק בבית, ועל הסימילק שאין לו לתת לילדה: "אני מנהל עסק עם המשפחה בבאר שבע. יש לנו סופר ובתי הארחה. גם אני וגם אחי קרביים, שנינו גויסנו ב-7 לאוקטובר".

"הנכדה שלי מדברת בערבית": סיפורי החוזרים משבי חמאס נחשפו בכנסת
מקומם: ניצולי טבח השבת השחורה לא זכאים להכרה אוטומטית כנכי פעולות איבה

חייל המילואים ליאור משייב, שהגיע לדיון בוועדת הכספים (צילום :ערוץ הכנסת)

הוא המשיך וסיפר כי אחיו בצפון, "הוא חוטף טילים על הראש, ואני נלחמתי עד לפני כמה ימים בשג'עיה ואני כנראה חוזר לאזור", המשיך. "אנחנו קרסנו. באמת לא חשבנו פעמיים, קפצנו ועזבנו את המשפחות, הילדים, את העסק - נטשנו אותו פשוט, וקפצנו בלי לחשוב פעמיים, בחירוף נפש נקראנו לדגל, ורצנו".

הוא מספר כי עכשיו העסק קרס, כי לא היה מי שינהל אותו. הוא ואחיו בעלי העסק לקחו עובדים זוטרים, ואלו גנבו ושדדו אותם. בנוגע לשכר הדירה הוסיף כי "המשכיר גם החליט שהוא מקפיץ לנו את השכירות, בדיוק מתי שנכנסתי ללחימה, אז כנראה שלא יהיה לנו עתיד בסופר שלנו".

"המצב שלנו קטסטרופה, כל פעם כשאני יוצא אני יוצא אני לא יודע איך אני אסיים את היום שלי", הוא משתף בדמעות חנוקות, "אני מפחד להעביר את האשראי על ה'סימילאק' של הילדה. המקרר ריק, לא קיבלתי שקל, לא קיבלתי שום מענק. שאלתם אם יש מילואימניק שלא קיבל? הנה מילואימניק שיצא מעזה ולא קיבל".

בסוף צעק בעצב לעבר חברי הכנסת, "אני מסכן את החיים שלי כל יום, עוברים לי כדורים מעל הראש, ואני מגן עליכם - ועל כולם. יש עוד מישהו שהמקרר שלו ריק? יש עוד מישהו שלא קיבל משכורת?".

יולי אדלשטיין, ועדת החוץ והביטחון, בזמן חרבות ברזל (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
יולי אדלשטיין, ועדת החוץ והביטחון, בזמן חרבות ברזל (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בנוסף לוועדת הכספים, התכנסה היום ועדת החוץ והביטחון בראשות ח"כ יולי אדלשטיין מהליכוד. שם, סירב אדלשטיין להעלות להצבעה את הצעת החוק המבקשת להעלות את גיל הפטור משירות מילואים. בדברי ההסבר נכתב כי "לנוכח גיוס החירום ותרומתם המשמעותית של אנשי המילואים למאמצי הלחימה, שחרורם של אלפי אנשי מילואים בתפקידי לחימה ותומכי לחימה בזמן הלחימה, יפגע באופן משמעותי בכשירות המבצעית וביכולת הלחימה של צה"ל".

מילואימניקים וקצינים בוועדת החוץ והביטחון בכנסת, חרבות ברזל (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מילואימניקים וקצינים בוועדת החוץ והביטחון בכנסת, חרבות ברזל (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"הוועדה ואני לא נוכל לשאת מצב בו תהיה פגיעה כלשהי במילואימניקים. כל עוד לא תהיה תכנית מסודרת לטובת משרתי המילואים - לא נוכל לקדם חוקים אחרים", אמר אדלשטיין בהסבר לסירובו והוסיף כי "עברו כשלושה חודשים מאז תחילת המלחמה, זה די והותר על מנת להציג תכנית ומתווה שיסדיר את ההטבות והזכויות של משרתי המילואים הפעילים. המשוואה פשוטה: המילואימניקים שומרים עלינו, אנחנו נשמור עליהם".

ועדת החוץ והביטחון בכנסת, חרבות ברזל (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ועדת החוץ והביטחון בכנסת, חרבות ברזל (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בדיון ח"כ זאב אלקין אמר, "זה לא נכון לדון בכל פרט בנפרד, צריך לקיים את כל הדיון כמכלול. מה בנוגע לסדיר? לא הגיוני לא לדון באורך הסדיר ובמקום זה לרוץ למילואים שזה הרבה יותר יקר למדינה". ח"כ רם בן ברק הוסיף: "רק לפני חודשים ספורים ניסו לשכנע אותנו גורמים מסוימים שהצבא גדול ולא צריך את כל המילואימניקים, שלא צריך שחלק מהמגזרים יתגייסו. מאז ה7.10 ברור שצריך חוק גיוס, לא יכול להיות שהנטל ייפול רק על מי שמוכן להתגייס וצריך להפסיק עם הפטורים הגורפים. יש גם משבר עצום בתוך משפחות המילואימניקים שמשרתים כבר היום, אין טיפול מספיק במשפחות שלהם וצריך להסדיר את זה".

ח"כ שרון ניר: "צריך להגיד ביושר שמילואים זה סוג של התנדבות, אני חושבת שמי שנותן יותר צריך לקבל יותר באופן שלא משתמע לשתי פנים. צריך לדעת לתגמל אותם ברוחב לב".

תנועת ההתעוררות מחוץ לכנסת בדרישה לדחות את הבחירות המקומיות (צילום: רן מלמד)
תנועת ההתעוררות מחוץ לכנסת בדרישה לדחות את הבחירות המקומיות (צילום: רן מלמד)

בנוסף בנושא אחר, הבוקר מחוץ לכנסת התקיים מיצג מחאה בנושא דומה, עם שלטים המדמים פתקי הצבעה בקריאה לדחות את הבחירות המקומיות - כל עוד נמשכת הלחימה בעזה. השלטים נתלו מול שערי הכנסת על ידי "תנועת התעוררות" בירושלים: "לא יתכן שבשעה שהחברים שלנו נלחמים בעזה ומסכנים את החיים שלהם, אנחנו ננהל קמפיין. הגענו כדי לזעוק בשם אחינו המשרתים ולדרוש מממשלת ישראל לדחות את הבחירות המקומיות לאחר המלחמה" אמר אדיר שורץ, יו"ר התעוררות.

מיצג מחאה בקריאה לדחות את הבחירות המקומיות (צילום: רן מלמד)
מיצג מחאה בקריאה לדחות את הבחירות המקומיות (צילום: רן מלמד)