הפעילות העצימה שהתרחשה הלילה במחנות מרכז הרצועה היא הוכחה לכך שלפני כניסה קרקעית של לוחמי צה"ל לאזור חדש ברצועה, חיל האוויר פועל בעוצמה גדולה מאוד.

חמאס שוב חשף את נקודת התורפה שלו, עכשיו הכדור אצל ישראל
חמאס דחה את ההצעה המצרית: "לא מוותר על השליטה ברצועה"

בימים האחרונים נשמעו טענות מצד גורמים שונים במערכת הפוליטית והציבורית שחיל האוויר נמנע בימים אלה מלפעול במלוא העוצמה ברצועה משיקולים מדיניים. האלוף אליעזר טולדנו אישר אתמול לשרי הממשלה כי חיל האוויר אכן תוקף פחות ברצועה, אולם אמר שהסיבות לכך הן מבצעיות לחלוטין וטען שאין מגבלה על הפעלת הכוח. "אין צבא בעולם שהוא אינסופי, אבל השיקול המנחה אותנו הוא המבצעי", אמר לשרים, "זאת מלחמה שתימשך עוד זמן רב. נצטרך לנהל כלכלת חימושים, אבל היעד הוא לגמור את החמאס בסופה. אנחנו לא חוסכים תחמושת בפעולות התמרון ועושים את כל מה שצריך כדי להגן על חיילינו".

הדילמה העומדת כעת בפני ישראל איננה האם להפעיל את חיל האוויר, אלא האם נכון להמשיך ולהגיע פיזית לכל בית ולכל אתר ברצועה, כאשר ברור שבמלחמת הגרילה הקשה שמתפתחת ברצועה מחבלי חמאס מחפשים דווקא את המגע הקרוב עם לוחמי צה"ל ומנסים לזנב בהם. מנגד, כבר הוכח שאין אפשרות לאתר ולהרוס מנהרות טרור כמו אלו שהתגלו בג'בלייה או במרכז עזה בלי להגיע פיזית לשטח.

חיל האוויר הטיל עד כה במלמה ברצועת עזה כבר מעל ל-30 אלף חימושים: מספר אדיר בכל מדד. ניהול של כלכלת חימושים הוא חלק אינטרגרלי של כל מלחמה, והדבר כנראה נכון במיוחד במלחמה ארוכה כמו זו שישראל מנהלת עכשיו בעזה, ואולי תנהל גם בצפון. במערכת הביטחונית מקפידים להדגיש שהשיקולים המבצעיים במצב הנוכחי של המלחמה הוא מורכב מאוד. בצה״ל גם מסיקים מסקנות מהסבבים הקודמים ברצועה שבהם הפעלת הכוח האווירי לא השיגה את התוצאות המקוות מול המנהרות של חמאס. 

הלחץ המדיני שמופעל על ישראל בא לידי ביטוי יותר בסוגיות דוגמת הכנסת הסיוע ההומינטרי, שמבחינה מבצעית בוודאי שחלק ממנו מגיע גם לידי מחבלי חמאס והוא גם שוחק את הלחץ שהמצב הקשה ברצועה מפעיל על האוכלוסייה. עם זאת, בצמרת המדינית והביטחונית סבורים שמדובר ב״תשלום״ קטן מאוד שישראל נאלצת לשלם בתמורה לתמיכה העצומה שמעניקה מתחילת המלחמה ארצות הברית לישראל, כולל המשך אספקה של חימוש. האתגר של ישראל הוא כיצד להציג לאמריקנים שאין ברירה אלא לפעול באופן אגרסיבי נגד חמאס.