מפקד בכיר במשמרות המהפכה, סייד רזא מוסאווי, חוסל אמש בדמשק, כשבתקשורת הערבית שלחו אצבע מאשימה לישראל. בתוך כך, אל"מ קובי מרום, מומחה לביטחון לאומי ולזירה הצפונית, אמר הבוקר (שלישי) כי "אני לא חושב שהחיסול של רזי מוסאווי יגרום לפתיחת זירה נוספת. יכול להיות שנראה תגובה איראנית. האיראנים זה אויב מתוחכם, מפתיע ויכול להיות שהוא יפתיע אותנו בזירות אחרות". 

בשיחה שערך עם אודי סגל וענת דוידוב ב-103FM נשאל איזו תגובה הוא מעריך שתבוא מצד איראן, והשיב: "יכולה להיות תגובה במגוון של אפשרויות, ירי מסיבי מסוריה, תגובה בים, אפילו פגיעה בבכירים בחו"ל, אני לא מוציא מכלל אפשרות. אם זו אכן ישראל, האיראנים ספגו מכה. אבל כמה שהוא היה איש מפתח בתחום ההתחמשות האיראנית בסוריה ובלבנון, זה לא כזו שתגרום לפתיחה של חזית. האיראנים זה אויב מתוחכם, חושב, רציונלי. אני לא חושב שהוא הולך לשם".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

הפגנות נגד ישראל באיראן (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
הפגנות נגד ישראל באיראן (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

"אבל אני חושב שאנחנו נמצאים בפלונטר אסטרטגי אמיתי בצפון. חיזבאללה גרם לרצועת ביטחון בשטחנו, לפינוי של עשרות אלפי אנשים וצריך להודות ביושר שהפעלת האש בישראל לא מצליחה להרתיע ולשנות את המציאות. אחרי 80 יום, יש בהחלט מקום לחשיבה אסטרטגית, האם המיקוד בעזה עד היום הוא נכון אל מול האתגר המאוד משמעותי שדיברתם עליו בזה הרגע וזה האיום מצד חיזבאללה. אני חושב שהמציאות בעזה מושכת את צה"ל למשך זמן רב מדי אל מול האתגרים שהזירה הצפונית מציבה ועלולה להציב עוד יותר", הוסיף.

"הלחץ הזה על חמאס, על סינוואר, אין לי ספק שבשבועיים-שלושה הקרובים ייתן את אותותיו". 
"אני לא חושב שכרגע הבעיה בדרום היא זמן. אני חושב שברור לכולנו שחמאס והתשתיות הצבאיות שלו לא יושמדו בשבועיים הקרובים, אבל אין ספק שלחץ כזה משמעותי של צה"ל, יפגע קשות ואולי ייצור את הלחץ שאנחנו מחכים לו בהקשר לעסקת החטופים. אבל אני חושב שכשמסתכלים אסטרטגית על הרב זירתיות כרגע, אנחנו נשאבים מדי בעיניי לזירה העזתית, כשכאן מולנו יש אויב גדול פי כמה, כשבעצם אין לנו כרגע, לא תוכנית ולא פתרון לעניין".

"לכן אני חושב שצה"ל צריך לשנות גישה, ליזום. אם אנחנו אומרים שלצה"ל ייקח חודשים ארוכים לפתור את בעיית חמאס בעזה ובאמת להשמיד אותו, אז צריך לבנות מה שאנחנו קוראים אורך נשימה של צה"ל ושל החברה הישראלית, לשחרר חלק מהמילואים, לעבור למוד פעולה אחר, כירורגי, מוכוון מודיעין, טיהור השטח, פיצוץ המנהרות. זה ייקח חודשים ארוכים".

האם הנדנודים האמריקנים נובעים באמת מעצה צבאית טובה?
"יש פער, בעיניי בלתי נסבל, בין ההכרזות הבומבסטיות של ההנהגה בתחילת המערכה ואפילו עד ימים אלה, לבין המציאות של בעוד שבועיים-שלושה כשנעבור לשלב הבא. צריך לעשות תיאום ציפיות. אנחנו לא עוצרים את המלחמה, ואני רואה גם הכנסה של אוריינטציה פוליטית למטרות המלחמה, חלק יגידו 'עצרנו', זה מאוד מדאיג אותי. צה"ל עובר שלב כי הוא חייב אורך נשימה, הוא חייב לשחרר אחרי 80 יום חלק מאנשי המילואים כדי לתכנן אותם ב־2024 להמשיך את הלחימה הזאת. נקודת המפתח בהקשר הזה, זה תיאום ציפיות עם הציבור לגבי מה השגנו במטרות המלחמה". 

אין פה מענה לשאלה איך מחזירים את החטופים. 
"אנחנו במציאות מורכבת אל מול המטרה המאוד חשובה שאני חושב שרוב רובו של הציבור בעדה וזה שחרור החטופים. אני חושב שבבוקר הזה אפשר לומר, סינוואר לחלוטין לא בלחץ, הוא גם לא מעוניין בעסקה. אני חושב שכשהוא מסתכל אחורה על העסקה הראשונה, בראייתו היא לא הייתה טובה, ההפוגה הייתה קצרה מדי וזה לא עצר את ההתקפה הישראלית שהוא חשב שזה יעצור. הוא רואה לחץ אמריקני, הוא חושב שארה"ב תעצור אותנו בעוד שבועיים-שלושה, הוא רואה את הלחץ בישראל, הדלק והסיוע נכנסים".

סייד רזא מוסאווי וקאסם סולימני (צילום: רשתות ערביות)
סייד רזא מוסאווי וקאסם סולימני (צילום: רשתות ערביות)

"אמנם הוא מאבד אנשים, אבל יש שתי חטיבות שלו שעוד לא נכנסו ללחימה, ולכן כשאנחנו מסתכלים ושואלים 'מה יכול לעבוד על סינוואר במציאות המורכבת הזאת אל מול המטרה שכולנו שואלים?' בעיניי, שני דברים - פגיעה בבכירים, סביבתו או בו עצמו. גם אם נמצא את סינוואר, ברור לחלוטין שהוא יהיה מוקף בחטופים. הדבר השני, שהוא ירגיש באמת שיש לו חרב על הצוואר. בעיניי, בבוקר הזה הוא לא מרגיש ככה. הוא עם ביטחון עצמי, הוא נלחם, הוא מאבד אנשים, אבל היה לו ברור שזה מחיר הג'יהאד. לכן ייתכן שהשבועיים-שלושה הקרובים שהם קריטיים, ייצרו את הלחץ הזה ויבשילו. עדיין זה ייצור לקבינט דילמות קשות מאוד".

לגבי סוגיית הצפון. 
"מה כן ישראל צריכה לעשות כדי לפתור את הפלונטר הזה? אני חושב שכמה שיותר מהר צריך להתחיל להעתיק כוחות מהדרום לצפון, ליצור איום אמין אל מול חיזבאללה. צריך להתחיל לפגוע בכל מה שקורה בדרום לבנון כדי לממש באש, להבהיר לאיראנים, מצד אחד זו מלחמה מוגבלת אבל אנחנו לא נאפשר את הסטטוס קוו בסוף הלחימה וניצור מציאות אחרת, לכן ישראל צריכה לקחת את היוזמה בשבועות הקרובים".