אלוף (מיל') איל בן ראובן, לשעבר מפקד גיס והמשנה לאלוף פיקוד צפון, שוחח היום (שלישי) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM והתייחס להכנעת חמאס וסיום המלחמה שלא נראה באופק. לתפיסתו, הבעיה נמצאת דווקא בהגדרות של מה שאנחנו רוצים להשיג, בזמן שאנו מצויים בצורת הקרב המסובכת והמורכבת שצה"ל נלחם בה.

צביקה יחזקאלי: "סינוואר לא בלחץ, מבחינתו הוא מנצח"

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"זו לחימה כזו בשטח בנוי, ואיומים עליך מ־360 מעלות. האויב ממולך זו לא פלוגת טנקים או גדוד טנקים שאתה מזהה אותו ויורה עליו, אלא כל מיני ברחנים כאלה שקופצים מתוך פיר אר פי ג'י אחד, והתוצאה שלו היא מה שאנחנו מקבלים כל בוקר. זה מאוד מזכיר את ימי לבנון".

בהמשך הריאיון ניתח את התנהלות צה"ל במרחב, ואמר: "בכל מלחמה שהיא, גם במלחמות שעברנו בעבר וכל מלחמה שתיקח, כשאתה עם הכוח והכוח הוא בידך אתה יוזם ותוקף, השלב הראשון בדרך כלל זהו שלב ההישגים, אתה עם הכוח. זה משהו שצריך להיות בראשם של מקבלי ההחלטות גם בצבא וגם במדינה כי אחר כך ישנה נקודה שבה אתה מתחיל להפסיד כוח. למה? כי האויב מתחיל להכיר אותך".

"הצד השני מזהה נקודת תורפה, ומנסה לחבוט בך בנקודות האלה"

עוד הוסיף: "הוא מתחיל לדעת בדיוק איפה אתה נמצא, וכמה אתה נמצא. כשאתה נמצא עם כוחות מאוד מאוד גדולים, כמו שאנחנו נמצאים עכשיו בתוך עזה, והם נמצאים בעומק השטח וטוב שכל, אבל צריך להביא להם חימוש, להביא להם אוכל, להוציא חיילים הביתה. השיירות האלה, המרחב הלוגיסטי הזה, קשה מאוד הרבה פעמים להגן עליו. הצד השני מזהה נקודת תורפה, ומנסה לחבוט בך בנקודות האלה".

לדבריו, כשנכנסים למלחמה ארוכה מאוד שהולכת ומתמשכת צריך לשים לב לכל מיני סוגיות – החל מסוגיית הלגיטימציה הפנימית והחיצונית, ועד לחשש מאסונות כבדים מנשוא כמו שחוותה מדינת ישראל בעת הלוחמה בלבנון. "אתה תמיד מגיע לפינות האלה בסופו של דבר".

"חמאס לא שולט בעזה, השאלה איך זה לא יחזור"

האלוף במיל' ביקש להדגיש נתון חשוב, ואמר: "עכשיו צריך להסתכל קדימה. חמאס לא שולט בעזה, השאלה איך זה לא יחזור. יש שם ברחנים, אין כוח שיוצא להתקפה. זה לא שליטה בכוח, ובוודאי לא שליטה על המרחב האזרחי. השאלה הגדולה שמדינת ישראל לא מצליחה לתת לה כיוון - ראש הממשלה אומר מה לא, אבל הוא לא אומר מה כן. אני לא אומר להפסיק את המלחמה – מלחמה זה משהו שיכול להיות בצורות שונות, ובעוצמות שונות. ממשלת לא מתעסקת במה שיהיה ביום שאחרי. בזמן הקרוב אנחנו נראה בצה"ל מערכה שמתנהלת בצורה אחרת. כן דובר למשל, על יותר מעבר לפשיטות. המציאות היא שיש משק בישראל שלא יכול לאורך שנה להחזיק 300 אלף אנשי מילואים. אני סומך מאוד על המפקדים בשטח, ואני בטוח שהיצירתיות תהיה בשטח. צריך יהיה להמשיך לפגוע בחמאס ככל שרק ניתן בצורות כאלה ואחרות, אבל עם איזשהו כיוון".

"גם אני כאייל חטאתי"

כשנשאל איך ישראל נתנה לעזה להתחמש במשך כל הזמן הזה, השיב כי "כל מה שאני יכול לומר הוא שגם אני כאייל חטאתי. אנחנו צריכים לשים הרבה מאוד מהאמונות שלנו לשים בצד, לקחת את אבני הלגו, ולבנות איתם מחדש. עכשיו צריך להסתכל קדימה".

על ההתבטאות של השר ניר ברקת סביב הלוחמה בעזה אמר: "אני לא יודע מה הוא אמר. יש לי הרבה מחשבות על הממשלה הזו, על ראש הממשלה, סטרוק, וכאלה שבחיים שלהם לא היו בצבא, ומרשים לעצמם להיכנס לפינות כאלה".

רגע לפני סיום ביקש להתייחס למצב המורכב בגזרה הצפונית, וסיכם: "אנחנו במלחמה רב זירתית. התמונה היא תמונה מאוד בעייתית. גם פה חשוב מאוד קבלת החלטות שנגזרת מהמציאות, וגם האמירות לאנשים צריכה להיות נגזרת מהמציאות".