אחרי החיסול הדרמטי של הבכיר האיראני בסוריה – המתח בצפון עלה הבוקר לגבהים חדשים, והדרישות של מערכת הביטחון והתושבים נמצאת בשיאה.

האיראנים לא התעוררו מהחלום שלהם וספגו את המכה הכי קשה מתחילת המלחמה

"אני חושב שאנחנו נמצאים בפלונטר אסטרטגי אמיתי בצפון", אמר הבוקר (שלישי) ב-103 תא"ל במיל קובי מרום, "חיזבאללה גרם לרצועת ביטחון בשטחנו, לפינוי של עשרות אלפי אנשים וצריך להודות ביושר שהפעלת האש בישראל לא מצליחה להרתיע ולשנות את המציאות. אחרי יותר מ-80 יום, יש בהחלט מקום לחשיבה אסטרטגית, האם המיקוד בעזה עד היום הוא נכון אל מול האתגר המאוד משמעותי שדיברתם עליו בזה הרגע וזה האיום מצד חיזבאללה. אני חושב שהמציאות בעזה מושכת את צה"ל למשך זמן רב מדי אל מול האתגרים שהזירה הצפונית מציבה ועלולה להציב עוד יותר", הוסיף.

"מה ישראל צריכה לעשות כדי לפתור את הפלונטר הזה? אני חושב שכמה שיותר מהר צריך להתחיל להעתיק כוחות מהדרום לצפון, ליצור איום אמין אל מול חיזבאללה. צריך להתחיל לפגוע בכל מה שקורה בדרום לבנון כדי לממש באש, להבהיר לאיראנים, מצד אחד זו מלחמה מוגבלת אבל אנחנו לא נאפשר את הסטטוס קוו בסוף הלחימה וניצור מציאות אחרת, לכן ישראל צריכה לקחת את היוזמה בשבועות הקרובים".

דברים דומים אמר הבוקר בראיון לרדיו צפון 104.5FM יוני יעקובי, סגן הרבש"צ של מושב מרגליות הסמוך לגבול. "הדרג הבכיר והשרים למעלה לחלקם לא הבינו שאנחנו במצב של מלחמה", קרא בראיון לליאת רון, "אצלנו במושב לא נפגעו עדיין בתים, אבל כן נפגע לול תרנגולות גדול ויש נזק עצום עד שהלול פשוט לא מצליח לתפקד. "אין איזשהו מסלול שנותן פתרון. אנחנו צריכים לחכות. אנשים חושבים שנשברנו, אבל לא יישברו אותנו בכלל - אנחנו רק מציגים תמונת מצב, והמצב הוא קשה. אנחנו מבינים את ההנחיות, וסומכים על הצבא ב־100 אחוז. הדרג הבכיר והשרים למעלה לחלקם לא הבינו שאנחנו במצב של מלחמה. מי שלא מבין ולא יודע - גם הצפון נמצא במלחמה". 

יו"ר המושב איתן דוידי אמר שבעיני התושבים, המלחמה כבר ארוכה מדי ובעיקר אין להם אופק לחזרה הביתה. "עזבנו את העבודה, עזבנו את הבתים, אז שיעשו משהו", קרא, "אנחנו חוטפים כל יום. האירועים האלה לא זרים לנו, הם לא קורים 'אחת ל'. אנחנו נגררים פה למלחמת התשה. זה סיבוב ארוך מדי, ואנחנו לא יודעים לאן זה יכול לקרות. או שיעשו משהו, או שיגידו באופן ברור לתושבי הצפון 'תמתינו, אנחנו נגיע לזה'. כרגע הדברים לא ברורים. האנשים פה לא יודעים לאן הם הולכים, הם לא נמצאים במקום בטוח. הם על סף ייאוש מהסיפור הזה. אנחנו קיוונו שמדינת ישראל תגידו 'רבותיי, אנחנו מבטיחים לכם שנמצא למהלך צבאי'".

ייתכן שחלק מהתחושות הקשות של תושבי הצפון החלו לקבל כבר ביטוי ברחובות. "אנחנו עם הפנים להקמת מאהל מול הכנסת עד לקבל מענה", אמר הבוקר הפעיל החברתי רון הוד, שפונה מביתו בקריית שמונה, "סגרנו את צומת הכניסה לעיר והתאחדנו תחת המסר והתחושה שמפקירים את הצפון. היו כ־200 או 300 מפגינים. סגרנו את הצומת והתאחדנו תחת המסר והתחושה שמפקרים את הצפון. אני באופן אישי הייתי בוועדה לביקורת המדינה בכנסת. מחדל הפינוי זועק לשמיים, מחדל המיגון זועק לשמיים. אנחנו עם הפנים להקמת מאהל מול הכנסת עד לקבל מענה".

אתמול חשפה כתבתנו אנה ברסקי כי בצמרת המדינית והביטחונית מעריכים שלאור ימי הלחימה הקשים שמתרחשים לאחרונה בגבול לבנון בין צה"ל לחיזבאללה, גם בלבנון וגם במערכת הבינלאומית הפנימו שמבחינת ישראל כל האופציות כדי להרחיק את המחבלים מקו הגבול נמצאות על השולחן. בישראל סבורים שקיים קשר ישיר בין היכולת להכין את הכוח של צה"ל למלחמה בהיקף מלא בלבנון ובין היכולת להגיע להסכם דיפלומטי כזה או אחר שיאפשר לתושבי הצפון לחזור לבתיהם.

ההערכה בצמרת היא שלאור התקפות חיזבאללה גם בעולם וגם בלבנון מבינים שישראל לא תוכל להשלים לאורך זמן עם מציאות שבה הריבונות שלה נפגעת בכך שאזרחים לא יכולים להגיע לביתם. קיימת הבנה שהצדדים עומדים כעת בפני מצב מורכב בגבול הצפון, ושההכנה לעימות צבאי בהיקף מלא מחייב התקדמות לעבר פתרון, בין אם באמצעות הסכם ובין אם באמצעות הפעלת כוח, עד כדי מלחמה בהיקף מלא.