אחרי הסירוב הפומבי של חמאס להצעה המצרית לחידוש המו"מ לעסקת חטופים – ישראל מגבירה את הלחץ על הנהגת חמאס ברצועה, וההערכה היא שאנו עומדים בפני מספר ימי קרבות עצימים במיוחד בדרום. ההערכה במערכת המדינית והביטחונית היא שעל מנת לקדם אפשרות של שחרור חטופים, הכוחות חייבים להגביר את הלחץ על יחיא סינוואר ועל צמרת הנהגת חמאס שנותרה ברצועה. ההערכה היא שעם הקשחת העמדות שהציג לאחרונה חמאס, בין היתר מתוך תפיסה שישראל עומדת בקרוב "להוריד את הרגל מהגז" ולהיכנע ללחץ בינלאומי, כוחות צה"ל צפויים להגביר בימים הקרובים את ההתקפות ואת הלחץ על האוכלוסיה. המוקדים המרכזיים צפויים להיות מחנות מרכז הרצועה, ח'אן יונס, אזור דרג' תופאח בצפון הרצועה וכן אזור רפיח.

צביקה יחזקאלי: "סינוואר לא בלחץ, מבחינתו הוא מנצח"

 "אין לי ספק שהלחץ הזה על חמאס ועל סינוואר באופן אישי ייתן את אותותיו בשבועיים-שלושה הקרובים", אמר ברדיו 103 אל"מ במיל' קובי מרום, "אני לא חושב שכרגע הבעיה בדרום היא זמן. אני חושב שברור לכולנו שחמאס והתשתיות הצבאיות שלו לא יושמדו בשבועיים הקרובים, אבל אין ספק שלחץ כזה משמעותי של צה"ל, יפגע קשות ואולי ייצור את הלחץ שאנחנו מחכים לו בהקשר לעסקת החטופים".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

"יש פער בלתי נסבל בין ההכרזות הבומבסטיות של ההנהגה בתחילת המערכה ואפילו עד ימים אלה, לבין המציאות של בעוד שבועיים-שלושה כשנעבור לשלב הבא", הוסיף, "צריך לעשות תיאום ציפיות. אנחנו לא עוצרים את המלחמה. אנחנו במציאות מורכבת אל מול המטרה המאוד חשובה שאני חושב שרוב רובו של הציבור בעדה וזה שחרור החטופים. נכון להיום, סינוואר לחלוטין לא בלחץ והוא גם לא מעוניין בעסקה. אני חושב שכשהוא מסתכל אחורה על העסקה הראשונה, בראייתו היא לא הייתה טובה, ההפוגה הייתה קצרה מדי וזה לא עצר את ההתקפה הישראלית שהוא חשב שזה יעצור. הוא רואה לחץ אמריקני, הוא חושב שארה"ב תעצור אותנו בעוד שבועיים-שלושה, הוא רואה את הלחץ בישראל, הדלק והסיוע נכנסים".

"אמנם הוא מאבד אנשים, אבל יש שתי חטיבות שלו שעוד לא נכנסו ללחימה ולכן כשאנחנו מסתכלים ושואלים מה יכול לעבוד במציאות המורכבת הזאת, התשובה היא שני דברים: פגיעה בבכירים – בסביבתו הקרובה או בו עצמו – ושהוא ירגיש באמת שיש לו חרב על הצוואר. בינתיים הוא נלחם ומאבד אנשים, אבל היה לו ברור שזה מחיר הג'יהאד. לכן ייתכן שהשבועיים-שלושה הקרובים שהם קריטיים, ייצרו את הלחץ הזה ויבשילו".

בין היתר, בישראל סבורים שסינוואר בחר לפוצץ את ההפוגה הקודמת בין היתר כי הוא היה בטוח שהמשבר ההומינטרי ברצועה יוביל ללחץ בינלאומי על ישראל. אולם הדבר לא קרה, וייתכן שדווקא הלחץ מהמצב הקשה ברצועה מתחיל לשמש מנוף של ישראל נגדו. ביומיים האחרונים גברו מאוד הקולות ברצועה המתלוננים על המצב הקשה, בין היתר במחנות העקורים החדשים ההולכים ומצטופפים בין רפיח לח'אן יונס ובבתי החולים.

הבוקר הודיע ארגון הבריאות העולמי כי הוא מודאג מ"עומס בלתי נסבל" על בתי החולים המעטים שנותרו פתוחים בעזה ככל שישראל מגבירה את התקיפות על חמאס. 

"בתי החולים מטפל בהרבה יותר חולים מקיבולת המיטות והצוות שלו", אמר נציג של ארגון הבריאות העולמי ל"וושינגטון פוסט" והוסיף כי הוא מודאג ביותר מהעומס הקיצוני. "אנו זקוקים להפסקת אש מתמשכת עכשיו כדי למנוע מוות ופציעות כדי להבטיח מסירה של סיוע ללא הפרעה והגדלה ניכרת כדי לענות על הצרכים הרפואיים", הוסיף נציג של ארגון "רופאים ללא גבולות" בהצהרה בעזה.