האם העולם מאבד את האמון ביכולת של ישראל להשיג את מטרות המלחמה? מאמר שפורסם ב"ניו יורק טיימס" מעלה את הטענה שנוכח התמשכות המלחמה בדרום, מומחים צבאיים ברחבי העולם סקפטיים לגבי היכולת של צה"ל להשיג בקרוב את מטרתו בנוגע למיטוט חמאס ברצועת עזה.

מסר חד משמעי לישראל: מצרים נענתה לדרישה של אבו מאזן
לאחר פסק הדין בקולורדו: טראמפ מקבל חדשות טובות

אנליסטים ששוחחו עם העיתון טענו שהתוצאה הטובה ביותר אליה ישראל יכולה לשאוף במצב הנוכחי היא ככל הנראה פירוק שיטתי של היכולות הצבאיות חמאס ברצועה, כדי למנוע מצב שבו מחבלי הארגון יוכלו לבצע עוד פעולה בהיקף של הטבח בדרום. מדובר ביעד מוגבל יותר מההצהרות על "מיטוט חמאס", אבל לדבריהם גם הגעה ליעד זה נחשבת למערכה מאתגרת ביותר.

גם מומחים ישראלים שהתראיינו לכתבה תיארו עמדות דומות. "בהנהגה אומרים כבר זמן מה שחמאס מתמוטט, אבל זו פשוט לא האמת כרגע", אמר מיכאל מילשטיין, חוקר בכיר במכון למדיניות ואסטרטגיה באוניברסיטת רייכמן, והוסיף: "אנחנו ניצבים מדי יום בפני קרבות קשים". לדבריו, הצגת מצג שווא בנוגע למטרות המלחמה עלול ליצור ציפיות שגויות בקרב הציבור הישראלי.

גם בכל הנוגע לחיסול צמרת חמאס, שייתפס בציבור הישראלי כהישג משמעותי, על פי הניתוח הגעה לתוצאות עלולה עוד לקחת זמן. "למרות התוצאות הנוראות לכלל תושבי עזה, בינתיים צמרת חמאס עוברת די בשלום את המתקפה הזאת", אמר לעיתון טארק באקוני, מומחה שכתב ספר על תולדות תנועת חמאס, "היא עדיין מראה שיש לה יכולת התקפית".

צמרת חמאס בעצרת בעזה אשתקד (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
צמרת חמאס בעצרת בעזה אשתקד (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

לדבריו סביר להניח שיחיא סנוואר והקבוצה הקרובה אליו מסתתרים עדיין במנהרות, ולמרות הפעילות הענפה של צה"ל בנושא ההנחה היא ש"רשת המטרו" של הרצועה עדיין מתפקדת ברובה.

השמדת רשת המנהרות האסטרטגית ב״רובע הבכירים״ של חמאס ברצועת עזה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

ראש המל"ל לשעבר גיורא איילנד אמר לעיתון כי גם אם לוחמי צה"ל יצליחו לחסל את סנוואר, יהיה לכך ערך סמלי גדול אך גם זה לא יביא למיטוט חמאס. "מנקודת מבט מקצועית, אני חייב לתת קרדיט ליכולת העמידות שגילה חמאס לאורך השנים", אמר. "אני לא יכול לראות שום סימנים ביכולות הצבאיות שלו ולא בכוחו הפוליטי להמשיך ולהנהיג את עזה". לדבריו, בעבר כשישראל חיסלה את ראשי חמאס הארגון לא התמוטט, אלא ידע להצמיח הנהגה חליפית באופן מהיר ויעיל יחסית. 

גיורא איילנד (צילום: אבשלום ששוני)
גיורא איילנד (צילום: אבשלום ששוני)

"הדרך הנכונה לחשוב על ההישג הנדרש היא להגיע למצב שבו לארגון הטרור אין יותר יכולת אפקטיבית לאיים על היישובים הישראליים", אמר מארק פולימרופולוס, סוכן CIA לשעבר שהתמחה בטרור בזירת המזרח התיכון. "אי אפשר להחזיק לאורך זמן באסטרטגיה של 'פשוט להרוג את כולם'. צריך שתהיה לך תוכנית ליום שאחרי".