בעקבות ההסלמה המתרחשת בגבול הצפון, שוחחנו עם ההיסטוריון והחוקר הבכיר ד"ר הראל חורב כדי להבין מה מניע את פעולות חיזבאללה והאם הדבר נובע מסולידריות עם ארגון הטרור חמאס.

חיסול הבכיר האיראני יוביל להתלקחות? "הדברים יכולים לצאת משליטה"
חמאס יותר חזק ממה שחשבנו: זו הסיבה שחיסול סנוואר לא יעזור לישראל

"מבחינת חיזבאללה", אמר, "יש לו אינטרסים שחשובים מעבר לעניין הפלסטיני וזה בין היתר השארת 'כוח רדואן על הגדר'. בשביל זה הוא מוכן לבצע אסקלציה זוחלת, ואנחנו רואים כאן הדרדרות שהיא גם במספר האירועים וגם בעוצמה שלהם".

האם לדעתך החיסול הממוקד של הבכיר האיראני המיוחס לישראל הוא שובר שוויון שינוי במשוואה של הלחימה בין הצדדים?
"השאלה היא מול מי. חיזבאללה לא ישנה כתוצאה מכך את המדיניות שלו. הוא לא רוצה להגיע למלחמה, אך הוא לא מוכן לוותר ולהתפשר בנושא הזה של נסיגה לקווי 1701. הוא לא מוכן להגיע למצב בו היה בסוף מלחמת לבנון השנייה, בו הוא הסיג את הכוחות מעבר לליטני. הוא כל הזמן מראה לישראל שהוא מוכן להמשך הלחימה. בה בעת, צריך להבין כי יש הרבה מאוד מס שפתיים לעניין הפלסטיני ולציר ההתנגדות ה״מוקוואמה״ באופן כללי. לציר שבעצם גם חיזבאללה וגם חמאס משתייכות אליו הסיפורים על תיאום הזירות".

אז האם חיזבאללה שש אלי קרב?
"אנחנו רואים למעשה שחיזבאללה לא רוצה את זה. ואיך אנחנו יודעים? כאשר נסראללה הפסיק את הלחימה, גם מצידו כאשר הייתה הפסקת אש בדרום הוא לא חיפש להמשיך לריב איתנו על הגדר כל עוד הפלסטינים לא רבים איתנו. סממן מאוד פשוט מראה כי חיזבאללה מפרסם את ההרוגים שלו. רשום למעלה (בתרגום מערבית מ.ו) 'השהידים בדרך לירושלים'. או 'השהיד בדרך לירושלים'. הוא מפרסם את ההרוגים שלו שלא כמנהגו בעבר. ומדוע? זה מאפשר לו להראות שהוא משלם בדם עבור המחויבות שלו לעניין הפלסטיני וחמאס. זה המסר אבל בפועל זה לא מה שהוא רוצה". 

מה כן רוצה נסראללה?
"הוא לא רוצה להגיע למצב שייתפס כמפסיד. אם הוא יחזור לקו שימצא צפונית לליטני, זה יראה שישראל קיפלה אותו. הוא רוצה לשלם את מס השפתיים לעניין הפלסטיני ובה בעת לא לשלם מחיר אישי בתוך לבנון עצמה שיוציאו אותו מפסיד".

אז לאן אנחנו הולכים מכאן?
"הפוטנציאל הנפיץ כאן הוא גבוה מאוד בסיפור הזה. חייבים להבין שאנחנו בעימות אזורי. אתה שומע כל מיני קשקושים על נושא הכרעת חמאס. מדברים על זה כאילו זה עימות שרק חמאס וישראל נמצאים בו מבלי להבין בעצם את עניין האזוריות. את גודל האירוע. את גודל השעה".

"כאשר האירוע הוא אזורי מלחמה אזורית, זה מה שעומד לפנינו. זה יכול להסתבך הרבה מעבר למה שקורה כרגע. ייתכן שבמובן מסוים אנחנו רק בתחילת האפשרות להסלמה בלבנון ויתכן גם בזירות אחרות עמוקות יותר אפשרית". 

מה להערכתך יכול לגרום להחרפה אזורית?
"לא ניתן להכריח בתנאים הקיימים להסיג את חיזבאללה. ישראל אומרת מצידה לא מוכן מדינית. נצטרך לעשות באופן יזום על ידנו".

מה דעתך לגבי נושא המפונים? מתי הם יחזרו הביתה והשקט יחזור לצפון?
"בגלל שזה עימות אזורי, הדברים תלויים במידת ההצלחה שלנו ברצועת עזה או כמה מהר נייצר שם תמונה של הכרעה שאיננה משתמעת לשני פנים. הדבר הזה ישליך בהכרח גם על הזירה הצפונית ועל האופן שבו חיזבאללה ירשה לעצמו להתנהג. כלומר, אם בהתבסס על מה שהוא יראה בעזה, הסיכוי לסיים את זה מהר יותר ואלגנטי יותר הוא גבוה יותר אם נסיים שם בצורה טובה יותר עבורנו. אם לא, אז תהיה פה בעיה. עוצמת הפגיעה של חמאס תשפיע על המוטיבציה של חיזבאללה במידה רבה".