רוב מובהק מקרב אזרחי ישראל סבור שנוכח ההסלמה בצפון, ישראל צריכה לצאת לפעולה יזומה להרחקת חיזבאללה מקו הגבול. כך עולה מסקר מעריב שיפורסם במלואו מחר.

השאלה המדינית והביטחונית העומדת בפני מקבלי ההחלטות בימים אלה היא כיצד לנהוג במצב המורכב שנוצר בחזית הצפונית, בו ישראל וחיזבאללה מנהלים חילופי אש קשים מדי יום "מתחת לרף המלחמה", אולם לא ברור כיצד ומתי יוכלו תושבי הצפון לשוב לבתיהם. בכירים בירושלים כבר הצהירו כי העולם מבין שישראל לא תוכל לקבל חזרה למציאות ששררה עד הטבח בדרום וכי היא דורשת שחיזבאללה יורחק מהגבול, בהבנה מדינית או בכוח.

מהסקר עולה כי רוב ברור של 66% מכלל המשיבים סבורים שישראל צריכה ליזום פעולה צבאית להרחקה של חיזבאללה מהגבול ולהימנע מהכלה של המצב הנוכחי. רק 16% סבורים שנכון להמשיך במצב הקיים בגבול, ו-18% ציינו שאינם יודעים. 

בקרב מצביעי מפלגות הימין שהרכיבו את הקואליציה ערב ממשלת החירום התמונה מובהקת עוד יותר. 78% מהם סבורים שנכון לצאת לפעולה צבאית נגד חיזבאללה ורק 10% סבורים שעדיף להמשיך את המצב הקיים. 12% ענו שאינם יודעים. גם בקרב מצביעי המפלגות שהרכיבו את האופוזיציה עד להקמת ממשלת החירום יש רוב ברור בעד פעולה צבאית בצפון, אבל הוא קטן יותר ועומד על 64%. 18% מעדיפים להמשיך בהכלה ו-18% ענו שאינם יודעים.

הבוקר פרסם במעריב טל לב רם שמבחינת ההנהגה בישראל, צומת ההכרעה בנוגע למדיניות בצפון הולך ומתקרב, וישראל עלולה לעמוד בפני ברירות לא טובות. לדבריו, הדילמה הנוכחית כוללת בתוכה כמה שאלות. מה תעשה ישראל כאשר תעבור לשלב הבא בלחימה ברצועת עזה, שם תימשך המלחמה אך תאופיין בפשיטות בעיקר בדרום הרצועה ובאחזקה של מספר כוחות קטן יותר. הממשלה מעוניינת להחזיר את המשק לתפקוד תחת שגרת מלחמה, אך כיצד תנהג במציאות שבה חיזבאללה יכפה על ישראל שגרת לחימה בזירה הצפונית שאינה מאפשרת את השבתם של עשרות אלפי תושבי הצפון לבתיהם? ייתכן שגם אם חיזבאללה במעבר לשלב הלחימה הבא ינצור את האש, מהחלטה עצמאית או במסגרת הסדר מדיני כזה או אחר, עדיין תישאר ישראל עם התלבטות מורכבת. גם אם חיזבאללה לא יירה, הוא עדיין יימצא קרוב לגבול עם ישראל. זו סוגיה שבכירי הדרג המדיני והצבאי הגדירו כ"מציאות שלא יאפשרו שתתקיים שוב", מכיוון שפוטנציאל האיום מצד חיזבאללה גדול.

הסקר נערך על ידי "לזר מחקרים" בראשות ד"ר מנחם לזר בשיתוף פאנל המשיבים האינטרנטי Panel4All.co.il. הסקר התקיים אתמול והיום וענו עליו 502 משיבים המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל, יהודים וערבים. טעות הדגימה המירבית עמדה על 4.3%.

כיצד השפיעו חוסר שביעות הרצון של הציבור ממדיניות הממשלה בצפון, התפתחות המלחמה בדרום וחוסר היציבות בתוך הממשלה על המצב הפוליטי ומפת המנדטים? תוצאות הסקר המלאות יפורסמו מחר במעריב.