"אנחנו נלחמים עד הניצחון. זו מלחמת העצמאות השנייה של מדינת ישראל והתמרון הכי משמעותי מאז מלחמת יום כיפור. עוד ילמדו על הקרבות שניהלנו בבתי ספר צבאיים". את המילים הנחרצות האלו אמר השבוע בראיון למעריב סא"ל רועי, מפקד גדוד השריון 53 בחטיבה 188, רגע אחרי שיצא מעוד יממה של קרבות בצפון הרצועה, רגע לפני שהשלימו עם גולני את ההשתלטות על שג'עאיה.

האסון שנמנע: טיל נ"ט נורה לכיוון מסוק צה"לי - שנמלט מהמקום | תיעוד
ארבעה חטופים בפיר מנהרה: תרחיש האימים שגרם לאסון הכבד של גולני
 
סא"ל רועי, בן 31 מהרצליה, קיבל את הפיקוד על הגדוד בנסיבות קשות: בעיצומם של הקרבות בצפון רצועת עזה, כשבוע לאחר נפילתו של המג״ד סא״ל סלמאן חבקה ז״ל. חבקה התפרסם בזכות התושיה וקרב הגבורה שהוביל מול המחבלים שהשתלטו בשבת השחורה על קיבוץ בארי, אז ביוזמה אישית קפץ עם טנקים מבסיס צאלים ונכנס לקרב. ״חבקה נלחם בחירוף נפש ונפל בקרב קשה בשכונת זיתון, בלילה השני של התמרון הקרקעי״, אומר סא״ל רועי, שנכנס לתפקיד באחת ההפוגות של הקרבות הקשים ברצועה. ״התחלפנו בתוך הרצועה ומיד המשכנו במשימה של כיתור מחנה הפליטים שאטי״, סיפר.

מפקד גדוד 53, סגן-אלוף סלמאן חבקה ז״ל: (צילום: דובר צה''ל)
מפקד גדוד 53, סגן-אלוף סלמאן חבקה ז״ל: (צילום: דובר צה''ל)
 
גדוד 53 מוביל את תמרון חטיבת גולני. השריונאים, שחוו קרבות קשים, פתחו עבור לוחמי גולני צירים ולעיתים סללו את הדרך תוך חיפוש אש מאסיבית לכוחות החי"ר. בקרבות הקשים שחווה סא"ל רועי מאז כניסתו לתפקידו איבדה החטיבה תשעה לוחמים, ביניהם מג"ד ואל"מ במיל' יצחק בן בשט ז"ל, שפעל כמפקד חפ"ק גולני.
 
"למרות האבדות, קיבלתי את הגדוד במצב של מוכנות לקרב, עם נחישות רבה של הלוחמים ויעילות רבה, בזכות השפה המשותפת. תפסתי את הפיקוד בקרב על זיתון", הוא משחזר את התחושה כמג"ד שנכנס לתפקידו בעיצומה של לחימה בשטח אויב, ״אנחנו פועלים ביחד עם גולני. ניהלנו קרבות עזים בסג'אעיה, לעיתים עם סיכון גבוה, אבל בזכות הנחישות שלנו, ביחד עם לוחמי גולני, האויב הוכרע גם שם. חמאס חטף מכה חזקה".

סא''ל רועי, מג''ד 53 בשיריון (צילום: דובר צה''ל)
סא''ל רועי, מג''ד 53 בשיריון (צילום: דובר צה''ל)

 
אבל גם לאחר הכרזת השליטה, נמשכו פיגועים נגד חיילים בסג'אעיה. "בשפה צבאית, השגת שליטה זה שאפשר להכניס אספקה ברכב לא משוריין. זה לא אומר שמחבל לא יכול פתאום לצאת ולנסות לפגע, אבל בשטח אנו שולטים. היו לנו הישגים רבים במלחמה, שעוד ילמדו עליהם בבתי ספר צבאיים. חמאס הופתע מהעוצמה של צה"ל ולא ציפה לזה".
 
עד מתי אתה מעריך שתימשך הלחימה? 
"אנחנו נלחמים עד הניצחון, זו מלחמת העצמאות השניה שלנו. יש צבא שהכין את עצמו בצורה מיטבית לקראת התמרון הקרקעי. חמאס לא צפה לעוצמה הזו שלנו והתמרון מוכיח את עצמו. אנחנו נלחמים להשגת היעדים. צה"ל הוא גוף מבצע של הדרג המדיני".
 
בעורף רואים חזרה לשגרה. זה מקשה על התפקוד בחזית?
"אומרים לי שבתי הקפה מלאים וזו המשימה שלי – שבתי הקפה יהיו מלאים ושילדים ישחקו בגני משחקים. אני נלחם בשביל כולם, למען הרעיון הציוני".
 
הופתעת מהנחישות והערכים של הלוחמים הצעירים?
"צריכים להתנצל בפני הדור הזה, חבורה של אריות, עם ערכים ונחישות, עם הבנה מטורפת לדברים משתנים, יכולת ללמוד מהר ולזהות תהליכים".