צה''ל זיהה כי הדרך הטובה ביותר לחקור את מנהרות החמאס היא באמצעות מל"טים, העוזרים לנווט בשדה הקרב העירוני בעזה, לחקור מנהרות, לפרוץ חלונות ולשאת חומרי נפץ, כך פרסם היום (שישי) ה"וול סטריט ג'ורנל".

לראשונה מתחילת המלחמה: צה"ל תוקף באזור בדרום עזה ממנו פלשו לניר עוז | צפו
ברקע דיון הקבינט: סקר מעריב חושף – 66% בעד פעולה צבאית בצפון | מחר: ההשפעה על מפת המנדטים

ע"פ הפרסום, הצבא ניסה מגוון שיטות לחקור את המנהרות של חמאס בעזה: רובוטים, כלבי רובוט וכלבים אמיתיים. אבל מה שהוא למד במהירות הוא שהאופציה הזולה והיעילה ביותר לחקור את המבוכים התת-קרקעיים, המהווים מלכודת מוות פוטנציאלית לחיילים, היא מזל"ט.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

המל"טים לא מיועדים רק למנהרות. בשדה הקרב העירוני הצפוף של עזה, הצבא הטיס את המל"טים לתוך בניינים לפני שליחת החיילים פנימה. המכשירים גם מספקים ליחידות קטנות יותר סיור אווירי ומשמשים כתחמושת מונחית.

המל"טים הקטנים הם רק חלק אחד מהארסנל האווירי הבלתי מאויש של ישראל, שלדברי גורמים צבאיים מילא תפקיד חיוני בצמצום הנפגעים שלהם כשהם מתקדמים במהירות דרך שדה קרב מאוכלס בצפיפות, מבוצר היטב וממולכד מאוד. 

עם זאת, הרחפנים לא היו אמורים לשמש לחקר מנהרות. ישראל השתמשה במקור ברובוטים כבדים המחוברים לפני השטח באמצעות כבל כדי לחפש במאות קילומטרים של מעברים שחמאס חפר מתחת לעזה. אבל רצפות המנהרה מלאות לעתים קרובות באשפה, ומכשילות את הרובוטים, בעוד שחלק מהמעברים התבררו כצרים מכדי להפעיל אותם. ישראל ניסתה להשתמש גם בכלבים רובוטיים, אבל הם יקרים וכבדים. 

המל"טים הקטנים יכולים ליצור מפות תלת מימדיות של המנהרות, הם לא קשורים לחלוטין ויכולים להיכנס דרך חללים קטנים. הם יכולים גם ליצור רשתות תקשורת משלהם מתחת לאדמה, כאשר כל מזל"ט קטן יטוס הכי רחוק שהוא יכול לפני שיהפוך לצומת ממסר חדש שיאפשר למזל"ט הבא לטוס רחוק יותר. 

המל"טים הפכו לחבל הצלה ליחידות הקטנות של צה"ל, כמו אלו המורכבות מאנשי מילואים שהוזעקו לקרב לאחר התקפות חמאס.

"כל רחפן מציל" - לינק לתרומות