מלחמת חרבות ברזל: המוקד האחרון ברצועה שלוחמי צה"ל עדיין לא הגיעו אליו עלול להפוך למוקש מדיני – ואולי אף למוקד מתיחות בעל השלכות אזוריות נרחבות.

קרובים להסלמה: שני תסריטים יכולים להביא למלחמה בהיקף מלא בלבנון
לשכת נתניהו: זהו הדו"ח הבריאותי של ראש הממשלה

ראש הממשלה בנימין נתניהו הצהיר אתמול במסיבת העיתונאים שכינס כי "ציר פילדלפי, או יותר נכון הסוגר הדרומי, חייב להיות בידינו ולהיות סגור. כל הסדר אחר לא יבטיח את הפירוז שאנחנו רוצים וחייבים להבטיח".

ההצהרה החדה הזו הפתיעה רבים, שכן גזרת רפיח ככלל – וציר פילדלפי לאורך גבול הרצועה עם מצרים בפרט – נחשבים למוקד בעייתי שישראל עדיין לא טיפלה בו באופן משמעותי ברצועת עזה, וזאת בעיקר נוכח האתגר המדיני מול מצרים. בקהיר חוששים מאוד מאפשרות של זליגת המלחמה לשטחם ומגל של פליטים.

הבוקר תקף חבר פרלמנט מצרי מוסטפא בכרי את הדברים של נתניהו, במה שנראה כאזהרה מאפשרות של משבר שעלול לפרוץ ביחסים עם מצרים. "כשנתניהו אומר שאזור ציר פילדלפי בגבול מצרים צריך להיות בשליטה ישראלית, מדובר בהתקפה בוטה על הסכם השלום בין שתי המדינות", צייץ בכרי ברשת X (לשעבר טוויטר), "אל תתקרב, גבול מצרים הוא קו אדום. נראה כי אתה לא יודע את היכולת ועוצמת הצבא שלנו".

לחימת הכוחות בחאן יונס ממצלמות הגוף של לוחמי מגלן. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

"על החוצפה של נתניהו באיום כיבוש ציר פילדלפי צריך להגיב בנחישות", הוסיף, "זו הפרה של הסכם השלום ומתקפה על הריבונות המצרית. נתניהו חונק את עזה והופך אותה לכלא גדול ומטיל עליה מצור קבוע, וזה פותח את הדרך לכיוון עקירת פלסטינים למצרים. דרושה כאן הפגנת כוח בזמן הזה, שתיקה לא תהיה אפקטיבית. אנחנו בטוחים שההנהגה והצבא לא יאפשרו לאויב להוציא לפועל את תוכניותיו".

רפיח, העיר הדרומית ביותר ברצועה, היא היישוב המרכזי היחיד ברצועה שכוחות קרקעיים של צה"ל עדיין לא פועלים בו באופן משמעותי. ההנחה היא שהטיפול בסוגיית רפיח יידחה רק לאחר שישראל תודיע רשמית על מעבר לשלב ג' של המלחמה, שצפוי להיות "עצים פחות", כהגדרת מערכת הביטחון, ולהתמקד בפשיטות נקודתיות מבוססות מודיעין ולא בפעילות נרחבת של כוחות גדולים לכיבוש שטח כפי שמתרחש עכשיו בצפון הרצועה, במרכזה ובגזרת ח'אן יונס.

ברפיח מצטופפים כעת מאות אלפי מפונים בשטחים אחרים ברצועת עזה, והטיפול בה צפוי להיות מסובך במיוחד מכיוון שמעבר לתשתית הטרור הנרחבת בה, רפיח נחשבת ל"בירת ההברחות" של הרצועה.

העיתון "אל ערבי אל ג'דיד" פירסם לפני כחודש כי עיקר המחלוקת קשור בחשש הישראלי מפני הימצאות של מנהרות טרור המחברות בין עזה ובין סיני, שנמצאות תחת ציר פילדלפי ועלולות לשמש להימלטות בכירי חמאס מהרצועה אל סיני. בקהיר לעומת זאת, מתעקשים שהאזור נקי לחלוטין ממנהרות.

עם זאת, ייתכן שלפעילות ישראלית ברפיח יהיו השלכות רחבות עוד יותר. במהלך נובמבר איים בכיר בחיזבאללה כי אם הארגון השיעי ירגיש שיש סיכוי שהאחיזה של חמאס בכל שטח הרצועה קורסת, הוא יפתח מול ישראל במלחמה בלבנון. "אם נרגיש שיש אפילו סיכוי של 50% שחמאס עלול להתמוטט לחלוטין, אנחנו נצא למלחמה", אמר הבכיר שזכה לכינוי "עלי" בראיון לטיימס הבריטי, "הישראלים כבר מדברים על שליטה מוחלטת בעזה. אם נרגיש שזה הולך לשם, נפעל".

ברקע הדברים, נראה שגם לנעשה ברפיח תהיה השפעה על מערכת היחסים המתוחה שבין מצרים לאיראן. הפעילות של החות'ים בתימן, הנתמכת בידי טהראן, משפיעה באופן דרמטי על כלכלת מצרים, המצויה גם ככה בקשיים. הירידה בתנועת הסחורות בתעלת סואץ נוכח הקושי לשוט בים האדום עלולה להיות בעלת השלכות דרמטיות על קהיר, שכן מיסי המעבר בתעלה מהווים כמעט 10% מהתמ"ג המצרי.

באחרונה דווח כי מצרים ואיראן קיימו מגעים לצורך שיפור היחסים ביניהן. אם וכאשר תיפגע תעשיית ההברחות בין מצרים לחמאס הנתמך בידי איראן בעזה, הדבר עלול להקושת על מצרים להחזיר את התנועה בים סוף לסדרה. 

במאמר במעריב שפירסם לפני כשבוע העריך ד"ר ירון פרידמן מאוניברסיטת חיפה כי "השתלטות על העיר רפיח אינה דומה לאף אזור אחר עליו השתלט צה"ל". לדבריו, "מדובר בעורק החיים של הטרור ברצועה. השתלטות על העיר לא תהיה קלה, ולא רק בגלל בעיית הצפיפות. ישראל תצטרך להפסיק את הסיוע ההומניטרי במעבר רפיח ואולי גם במעבר וכרם שלום עד לתום המבצע, מה שצפוי לגרור תגובות קשות בעולם.

בנוסף, יש להניח כי חמאס ישקיע את מירב מאמציו למנוע את השתלטות צה"ל על אזור ההברחות המרכזי שלו. זאת מתוך ידיעה ברורה, כי כיבוש המעבר ע"י צה"ל יסגור סופית את שער הכניסה לנשק הטרור. כדי למנוע את צמיחתה של ישות טרור חדשה, חייבת מדינת ישראל בכל הסדר שיושג ביום שאחרי, לשמור על השליטה בציר פילדלפי".

בעיתונות המצרית הדהדו את דבריו של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן על ציר פילדלפי, "חלק ממה שאנחנו רואים בעזה הוא באשמת מצרים, ציר פילדלפי מחורר לגמרי".