בישראל התבשרו בימים האחרונים כי ארה"ב החליטה להוציא מהמזרח התיכון את נושאת המטוסים "פורד", שהועברה לאזור על רקע החשש ממלחמה אזורית. אלוף במיל' עמוס גלעד, ראש האגף המדיני-ביטחוני לשעבר, התייחס הבוקר (שני) בשיחה עם ליאת רון בתכנית ברדיו צפון 104.5FM למהלך של הבית הלבן והסביר מה עשויות להיות השלכותיו.

לקראת עסקת חטופים נוספת? דיווח: משלחת חמאס במגעים בקהיר

"לא מכל דבר צריך להיבהל", אמר גלעד בפתח דבריו. "זה לא רק נושאת מטוסים, זה קודם כל צי שלם עם שלוש טייסות, 75 מטוסי קרב, עם מעטפת מודיעינית ומבצעית. יש כאן שיקולים מבצעיים. סך הכל, לאמריקאים יש כאן נוכחות מאוד כבדה. יש נושאת מטוסים בים התיכון, צוללת גרעינית ובסיסים אוויריים וימיים ענקיים".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

אז אין בזה צורך?
"יש שיקולים מבצעיים. כמו שצה"ל מוציא כוחות מעזה, מי שמחליט על כך הוא הרמטכ"ל באישור שר הביטחון, על פי הכח הנדרש לביצוע המשימה. כנראה שהאמריקאים הגיעו למסקנה.. בכל זאת החיילים צריכים לצאת לחופשה". 

לדברי גלעד, "לגבי ארה"ב, אנחנו צריכים להיות מודאגים מדבר אחר. אין לנו אסטרטגיית יציאה, כנראה משיקולים פוליטיים, והתרגום המעשי של זה יכול להיות רע ומר, כי אנחנו נגררים לכיבוש צבאי. אם לא תהיה לנו אסטרטגיית יציאה נהפוך לכובש ישיר של עזה, עם כל הנטל של מעל 2 מיליון פלסטינים, כשלפנינו יש משימה לשנות את המציאות בצפון, ועוד יש לנו את החות'ים. האמריקאים מציעים לנו את הסיוע הצבאי האדיר, אבל רוצים שנפתח אופק בעזה על ידי זה שהרשות הפלסטינית תחזור לשם משודרגת, ואז מדינות המפרץ ישקיעו עשרות מיליארדים כדי לשקם את רצועת עזה". 

אז בוא נדבר קצת על הצפון. מה אנחנו צריכים לעשות?
"צריך להבדיל בין שני דברים. הראשון הוא הרקטות שיורים, למעט טילי הנ"ט שאין להם מענה, בסך הכל מסוכלות. דבר שני הוא שצה"ל מבצע פעילות נמרצת שעולה לחיזבאללה בחיי אדם, ואמורה לסלול את הדרך למציאות ביטחונית סבירה. אני חושב שטוב שהתמקדנו עד עכשיו בחמאס, כי רק לאור מעשי הזוועה שהתפרסמו - אי אפשר לאפשר לחמאסטן להתנהל סמוך אליך. עדיף להתמודד עם זה כמאמץ עיקרי, מאשר להתמודד עם אתגר גדול יותר, שהוא חיזבאללהסטן. בעזה כבר ניתן לאפשר דילול כוחות. האם להיכנס לעימות עם חיזבאללה? יש פה כבר שיקולים מורכבים, כי זה יכלול את כל שטח ישראל לתקופה ארוכה, ואנחנו צריכים את האמריקאים. לפי מה שניתן להבין, ארה"ב לא מעוניינת בעימות שיש לו פוטנציאל להפוך לעימות אזורי. יחד עם זאת, צה"ל מבצע פעילות מאוד נמרצת, והתוצאות צריכות להיות שכח רדואן לא יוכל להיות שכן של תושב מטולה. כרגע צריך לפגוע בחיזבאללה ובתשתיות שלו כמה שיותר, ולהימנע מעימות רחב כל עוד לא השלמנו את הטיפול בחמאס. זו הדרך הכי פחות גרועה מכל הדרכים".