יישובי עוטף עזה במרחק של עד שבעה ק"מ מהגבול פונו בשבת השחורה של ה-7 באוקטובר בתהליך מבצעי על ידי חטיבת חילוץ והצלה מאזור הלחימה והועברו לבתי מלון. בצה"ל סבורים כי מבחינה ביטחונית אין כל חשש וכי הגיעה העת לנסות ולהחזיר את התושבים שבמרחק 4 ק"מ ומעלה לבתיהם.

שר מהליכוד תוקף: "לעסוק בעילת הסבירות כעת - זה טמטום עלי אדמות"
בכיר ישראלי מבהיר: "המלחמה תיקח לפחות עוד חצי שנה" | דיווח

יתוין כי בימי שגרה פיקוד העורף לא נוהג לעבוד עם הקהילות, אך לאחר ה-7 באוקטובר הוחלט לקיים שיח עם הקהילה והאזרחים עצמם כדי לבדוק את הלך הרוח.

"אנחנו פועלים בשיתוף פעולה מאוד הדוק עם ראשי הרשויות בדרום, מהרגע הראשון אנחנו איתם בשיח מאוד צמוד. אחרי ה-7 באוקטובר השיח היה מאוד קשה אבל מהר מאוד כשהם ראו שצה״ל עובר לשלב ההתקפי נהיה שיח שוטף יותר", אומרים בצה"ל ומציינים כי ביד מרדכי נוטים לאחר השיח לחזור לקיבוץ בגלל שחבריו בלמו את המחבלים.

בצבא מדגישים כי  צה"ל לא יכריח אף אחד לחזור לביתו, ומציגים בפני התושבים תנאים לחזרה, שיחליטו כקהילה, כמשפחה, מתי הם יבחרו לחזור.

בצה"ל מסבירים כי אין קול אחיד בקהילה. המבוגרים מאוד רוצים לחזור וישנן משפחות שמאוד חוששות מהשיבה ליישוב.

בשיחות עם התושבים הדגיש צה"ל כי ההישג המבצעי שהושג בצפון רצועת עזה הוא משמעותי מאוד בהיבט של פירוק חמאס כארגון, כדי לתת למפונים תמונת מצב של ההישג בצפון הרצועה.

עוד הוסבר לתושבים כי הם לא צריכים לחשוש מפני איום החדירה מאחר והיכולת של חמאס לארגן פעולה שכזו לא קיימת במצב דברים זה ובנוסף ההגנה של צה"ל באזור מאוד התחזקה.

בצה"ל אומרים כי כל תפיסת ההגנה היא מתעצבת ותראה אחרת, גם בכמות הסד״כ אבל גם בתגובה ובייזום שנה קדימה. עוד מציינים בצה"ל, כי נבנתה תכנית לאומית שלא מסתכלת רק על הדרום, אלא על כל הפיקודים ברחבי הארץ.

בפיקוד הדרום התכנית מסווגת את כל היישובים: ליבה קדמי, קדמי, עורפי וסמוך עורפי.

בנוסף כיתת הכוננות תהפוך לכוחות הכוננות והם יקבלו ציוד אחר, הכשרה אחרת, גדר ותאורה אחרים, תהיה נשקייה בכל יישוב ומערכת קשר עם תקן ביטחוני אמריקאי, מצלמות ביישובים וחמ״ל שירכז את הפעילות.

מחאת הרבש"צים, צילום: אבשלום ששוני

באשר לביטחון במערכת החינוך - נבנתה תכנית לקראת החזרה בשלב השני של בתי הספר. התכנית תהיה הדרגתית, היא תחזיר קודם את הצפון ואז את הדרום, בנוסף יחזירו קודם את יישובי ה-7-4 ק"מ ואז את יישובי ה-4-0 ק"מ, והכל נעשה בתיאום ושיתוף פעולה עם הראשי רשויות. 

עוד אמרו, כי בתי הספר צפויים להיפתח בסוף פברואר, וכאשר הם יהיו מוכנים המשפחות עם הילדים יוכלו לשוב לבתיהן. לקראת סוף פברואר יוחלט אם ואילו יישובים ימשיכו להיות זכאים לסידור עם המלונות. 

כמו כן בצה"ל סיכמו עם משרד האוצר על מתן מענק שיבה הביתה על סך של 200 שקלים למבוגר ו-100 שקלים לילד. יצוין כי באשר לקיבוץ יד מרדכי - ניתנה לתושבים האפשרות של קבלת המענק ולכן הם הוחרגו ונכנסו בהחלטת הממשלה.