חיסולו של סאלח אל-עארורי: אורית פרלוב, חוקרת מגמות שיח ברשתות בעולם הערבי במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), התראיינה הבוקר (רביעי) לתוכנית של ינון מגל ובן כספית ברדיו 103fm, על פוסט שהיא כתבה ב-X (טוויטר לשעבר): "יש את כל רואי השחורות שחושבים שעכשיו תתחיל מלחמה בגלל החיסול בצפון, נראה אינתיפאדה בגדה והלך על עסקאות החטופים. מפה יצא הצורך להסביר, והיה לי חשוב להרגיע - שהדמות היא לא דמות פופולרית".

"מי שחיסל את אל-עארורי קיבל הרבה מאוד נקודות זכות בעולם הערבי"
"מסר מרתיע לחיזבאללה ולאיראן": מהן ההשלכות של חיסול אל-עארורי?
חיסולו של סאלח אל-עארורי: יצירתו של קו אדום חדש

הפוסט, שכולל שבעה סעיפים ומסקנה אחת כי "זה האיש הכי שנוא בעולם", לטענתה, הוא פוסט "לא פופולרי": "החלק הראשון עוסק בחשיבות שלו, למה החיסול הזה כל כך איכותי. אבל, מצד שני - היה חשוב לי להרגיע ולהסביר, שהדמות היא לא דמות פופולרית. מבחינה ציבורית הוא היה דמות מאוד שנויה במחלוקות. כשאנחנו מסתכלים על הרחובות היום, ואפילו האנשים שהכי אוהבי חמאס, תומכי חמאס - אנחנו שומעים יותר את השמות של מוחמד דף. אנחנו לא נשמע אנשים שקוראים בשמו של עארורי".

אסירים פלסטינים משוחררים ברמאללה (צילום: פלאש 90)
אסירים פלסטינים משוחררים ברמאללה (צילום: פלאש 90)

נקמה? שמחה? איך העולם הערבי מגיב?

"יש את השלב הראשוני, האימפולסיבי, האמוציונלי. ראינו צעדות כמעט בכל הערים בגדה, בלי יוצאת מן הכלל. הצעקות בעיקר התמקדו בתמיכה בעזה. רוב הצעקות היו יותר בעד עזה, הם הבטיחו שהם ימשיכו את ההתנגדות ושהם תומכים בהתנגדות. אבל פחות באל-עארורי". 

עוד כתבה בפוסט כי המחוסל היה אחראי ל"פסטיבל הרמדאן" כל שנה, "עם הפרעות שהוא מנסה לארגן", ולהרבה פיגועים: "כל מה שאנחנו רואים כל שנה מאז שומר חומות, אותם אירועים כל שנה סביב העליות להר להבית.  אז גם ברמה המבצעית הוא מאוד חושב. הוא הדמות שלמעשה דאגה לגיוס הכספים והנשק שהגיעו לגדה ומזרח ירושלים", היא אומרת.

"לכן, החיסול שלו הוא איכותי גם ברמה של טרור, כי תהיה פגיעה מאוד משמעותית בהוצאת האנשים שמצליחים להוציא פיגועים מתוך הגדה המערבית. אלו אותם אירועים שהיינו רואים בחודש רמדאן הקרוב 2024, שקורים כל שנה כי הוא ניהל אותם. כל העברות הנשק והכסף שהגיעו גם מטורקיה, וגם מאיראן דרך הרוסים הירדנים - החיסול שלו מהווה פגיעה רצינית בערוץ הזה".

זירת החיסול של אל-עארורי בביירות (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')
זירת החיסול של אל-עארורי בביירות (צילום: שימוש לפי סעיף 27א')

בעבר, היה ראיון בו התבטא באשר לעסקת גלעד שליט. בראיון הוא "החמיא מאוד לחברה הישראלית, שמקדשת חיים של לוחם אחד". פרלוב מסבירה כי גם סינוואר וגם עארורי "הכירו אותנו מאוד טוב", "וכך כנראה גם מחליפו של עארורי שישב אצלנו בכלא. הם כולם עשו דוקטורט בכלא שלנו. לכן הם גם דוברי עברית, גם מכירים את החברה. כמעט אין משוחררי עסקת שליט שלא דוברים את השפה שלנו, מכירים את התרבות שלנו ולמדו אותה".

"האם יהיו לו מחליפים? יהיו. מלבד הפגיעה הסמלית, ברמות תודעה, וראיתי גם מה זה עשה לציבור הישראלי, ברמה האופרטיבית - יש לזה משמעות מאוד חשובה", היא אומרת.

 סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm