בכיר החמאס סאלח אל עארורי חוסל אתמול בפיצו. מסתורי בביירות.  זהות המדינה האחראית לתקיפה עדיין אינה ברורה, אולם מה שכבר נודע לכולם הוא כי בכיר החמאס חוסל בידי כלי טיס בלתי מאויש אשר ביצע פעולת תקיפה מדויקת על אדמת לבנון. רותם מי-טל, מנכ"ל חברת אסגארד מערכות, המתמחה ביישומים טכנולוגיים צבאיים, שוחח עם "מעריב" על כלי הנשק החדשניים, שנראה שהופכים באיטיות ללהיט של המלחמה הנוכחית.

נסראללה מאיים: זה מה שיקרה לישראל אם תפתח במלחמה
הישג דרמטי: הושמדה המנהרה המשמעותית של חמאס מתחת לשיפא' | צפו בתיעוד

מה הם כטב"מ וכטמ"מ?
"אנחנו שומעים לאחרונה הרבה את הביטויים כטב"מ וכטמ"מ, ואנשים לא מבינים מה זה בדיוק ומהו ההבדל בין הכלים והשמות.  כבר מלפני 50 שנה קיימות עדויות על הפעלת מזל"ט בגזרה המצרית ערב מלחמת יום כיפור.

מזל"ט הינו מטוס זעיר ללא טייס, אשר מיוצר על ידי התעשייה הצבאית. עם השנים השנים המזל"ט הפך למל"ט – מטוס  ללא טייס, המיוצר על ידי אלביט רפאל ותע"א. בשנות ה-2000 התחילו להשתמש במונח כטב"מ, כתוצאה של עיברות של המונח האמריקאי UAV - unmanned aerial vehicle. בעשר השנים האחרונות הבינו שהכלים מאוישים, אך מרחוק – ולכן שינו את שמו מחדש לכטמ"מ – כלי טיס מאויש מרחוק".

כטב"ם מיורט על ידי מערכת הפטריוט (צילום :דובר צה"ל)

מה הייחוד של כלי הטיס הבלתי מאוישים?
"הכטמ"מ הוא אס בשרוול של מדינת ישראל ובחלק מהפעולות הוא אפילו הג'וקר. זאת, בגלל היכולות המגוונות והבלתי נגמרות שלו לבצע שלל משימות צבאיות. החל מאיסוף מודיעין, הגנה על אתרי מים כלכליים, משימות סיור וחילוץ ואפילו תקיפה".

על פי פרסומים זרים, כטב"מ ביצע את החיסול אמש של בכיר החמאס בלבנון, האם לישראל יש את היכולת הזאת?
"יכולת שכזו ישנה למספר מדינות מאוד מצומצם בעולם וכולן בקשרים ביטחוניים ותעשייתיים עם מדינת ישראל".

האם מדובר בטכנולוגיה ישראלית?
"ישראל נמצאת במועדון הקטן והיוקרתי של חלוצות התעופה הבלתי מאוישת, וללא ספק היא אחת מיצואניות הכטב"מים החשובות בעולם. אך חשוב לציין כי התעשייה האווירית הטורקית, כתוצאה של אמברגו של שנים רבות שעיכב את היכולת שלה לרכוש טכנולוגיות צבאיות מתקדמות, מדביקה את הפער ומייצרת עצמאית כמויות גדולות של כלים שכאלה ללקוחות רבים בצד המזרחי של כדור הארץ".

רותם מי-טל, מנכ''ל חברת אסגארד מערכות המתמחה ביישומים טכנולוגיים צבאיים (צילום: אמיר וולקוביץ)
רותם מי-טל, מנכ''ל חברת אסגארד מערכות המתמחה ביישומים טכנולוגיים צבאיים (צילום: אמיר וולקוביץ)