מנהיג ארגון הטרור חיזבאללה נשא היום (שישי) נאום, כשלושה חודשים לאחר הטבח בדרום ותחילת המערכה מול ישראל. בפתח דבריו, אמר כי במהלך שלושת החודשים האחרונים, ביצע ארגון הטרור הלבנוני יותר מ-670 פעולות.

לקראת משבר בממשלת החירום? אחרי הפיצוץ בקבינט - עימות בין גנץ לליכוד
"נהגי אוטובוס ערבים מקללים, מדלגים על תחנות ונוהגים בפרעות"

״בנאומו, נסראללה מדגיש שהוא מכה בישראל בחוזקה - כדי שלא יצטרך לעשות יותר ממה שהוא עושה כרגע, שזה בעצם לא הרבה. לכן הוא ממקסם ומגזים בתיאור הפעולות שהוא ופעילי חיזבאללה קיימו לאורך הגבול״,  מסביר פרופ׳ אייל זיסר, חוקר בכיר באוניברסיטת תל אביב. ״הוא גם משקר ומאדיר את פעולות חיזבאללה כדי  להעלות את המורל - וכדי שלא ילחצו עליו לפעול יותר. צריך לזכור שהוא חושש להביא למלחמה כוללת עם ישראל,  ושתהיה הסלמה שתהפוך את ביירות - לעזה. אם בישראל תושבים חוששים מפעולות חיזבאללה - הוא חושש מאיתנו יותר״.

פיר התקפי שנמצא ב'שכונת המגדלים' (צילום :דובר צה"ל)

עוד אמר נסראללה על חיסול עארורי בלב ביירות כי ״התגובה בדרך, אנחנו לא אומרים במקום ובעיתוי המתאים. עכשיו זה תלוי בשטח ובאללה״. מסביר זיסר כי ״הוא מזכיר ואומר שהוא יגיב לחיסולו של עארורי - כי אם לא יגיד זאת, כל ההרתעה שלו תיעלם. לפי הערכתי, אני מאמין שהוא יגיב בקרוב לפעולת חיסולו של עארורי, אך התגובה שלו תהיה בעוצמה שכבר הכרנו במהלך המלחמה, ולא יוגבר היקף הירי בצורה משמעותית יותר ממה שראינו עד כה. בנוסף, בנאומו הוא מזהיר את ישראל לא לפתוח במלחמה כוללת כי אחרת הוא יגיב בכל הכוח. מכך, ניתן לראות כי הוא עושה הפרדה בין מלחמה כוללת עם ישראל - לתגובה על הפעולות שלנו״, מסביר פרופ׳ זיסר. 

בנאומו, נסראללה רומז לפתרון דיפלומטי ואומר כי ״אנחנו לפני הזדמנות היסטורית להביא לשחרור יתר השטחים שיש ללבנון ריבונות עליהם. יש לנו הזדמנות לשחרר את אדמותינו עד הסנטימטר האחרון". פרופ׳ זיסר מסביר כי ״נסראללה רומז לכך שהוא מוכן להליך דיפלומטי, להסכם בין ישראל ללבנון בתיווך אמריקאי להרחקת פעילי חיזבאללה. עוד רומז שאם הוא יקבל שטחים ויתבצע סימון גבולות והוא יקבל ״פיצוי״ - אז הוא יהיה מוכן לדיל שכוחות חיזבאללה יסוגו מהגבול. דבריו משאירים חלון להליך דיפלומטי, שיכול לפתור את המשבר בגבול הצפון״.