תוכנית התגמולים לצדק של משרד החוץ בארצות הברית הודיעה אתמול (שישי) כי הם מציעים פרס של עד 10 מיליון דולר עבור כל מידע שיוביל לשיבוש המנגנונים הפיננסיים של ארגון הטרור חמאס.

ישראל ידעה על כך שנים - ולא עצרה את "מכונת המזומנים" של חמאס | תחקיר
לאחר שבכיר מוסד לשעבר טען שמועבר כסף לחמאס, בארגון לא נשארו אדישים
עוקף את הסנקציות והמצור על עזה: כך חמאס מעביר כספים מאיראן

במסגרת ההצעה הזו, הודיעה המחלקה כי היא מחפשת מידע על חמישה אנשים שהגדירה כתומכי טרור: עבד אלבסיט חמזה אלחסן ח'יר, עאמר כמאל שריף אלשאווה, אחמד סאדו ג'הלב, וליד מוחמד מוסטפא ג'דאללה ומוחמד אחמד עבד אלדיים נסראללה. חמשת האנשים מוזכרים בהודעת משרד החוץ האמריקאי כ"מסייעים פיננסיים" לארגון הטרור, וזאת כחלק מרשת רחבת ידיים של משקיעים ופעילי חמאס ברחבי המזרח התיכון ואפריקה.

עבד אלבסיט חמזה אלחסן ח'יר, מתואר כאיש כספים מסודאן בחמאס שניהל חברות בתיק ההשקעות של ארגון הטרור. שלושה נוספים - עאמר כמאל שריף אלשאווה, אחמד סדו ג'הלב, וליד מוחמד מוסטפא ג'דאללה - תוארו כחלק מרשת ההשקעות של חמאס בטורקיה. מוחמד אחמד עבד אל-דיים נסראללה זוהה כפעיל חמאס ותיק המעורב בהעברת עשרות מיליוני דולרים לחמאס.

מעביר מסרים.  ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
מעביר מסרים. ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

ב-18 באוקטובר הגדירו האמריקאים את אותם "מסייעים פיננסים" כתומכי ארגון טרור. בסוף ההודעה כתבו פרטים להתקשרות, והבטיחו כי העברת המידע תיעשה בסודיות מוחלטת. משרד החוץ מקווה להשיג מידע מודיעיני קריטי שישבש את זרימת הכסף לחמאס על ידי זיהוי מקורות ההכנסה של ארגון הטרור.

נזכיר, כי ב"וול סטריט ג'ורנל" פורסם תחקיר על גורם נוסף בשם זאהר ג'בארין, פעיל טרור מרכזי בן 55 ומי שנחשב לאחראי על "תיק" הקשר הפיננסי של בין חמאס לאיראן. לפי התחקיר, הוא הדמות המרכזית שעומדת מאחורי המפעל הכלכלי, והשפעתו על המימון של חמאס היא כה משמעותית - שבכירים לשעבר בישראל וארצות הברית מאמינים שהוא היה זה שאיפשר לחמאס לשלם עבור נשק ושכר ללוחמים שביצעו את המתקפה בשבת השחורה ב-7 באוקטובר.

חדירת מחבלים משטח עזה לישראל (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

ג'בארין היה מקורב לסלאח אל-עראורי, בכיר חמאס שחוסל ביום שלישי בפיצוץ מיוחס לישראל. השניים סייעו בהקמת הזרוע הצבאית של חמאס ביו"ש ונחשבו קרובים לאיראן. אל-עראורי כתב את ההקדמה לספר שג'בארין פרסם לאחר שחרורו מהכלא בישראל.