לאחר נאומו של מזכ"ל ארגון הטרור חיזבאללה חסן נסראללה והירי לצפון, שוחחנו עם פרופסור אמציה ברעם, פרופסור אמריטוס בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת חיפה, ומומחה להיסטוריה של עיראק במאות ה-20 וה-21.

"הסיכום לנאום של נסראללה הוא די פשוט", אומר פרופסור אמציה, "השורה התחתונה לפי נאומו, היא שהוא לא מסלים את המצב החזית, וזאת 'למרות שרצחתם בשטח שלי אורח חשוב שלי ולוחם חירות גדול - אני לא משנה את המצב האסטרטגי הקיים', כדבריו. אבל, אם ישראל מנגד תשנה את המצב - אז הוא יצא נגדנו עם כל מה שיש לו".

נסראללה קורא לנתניהו שקרן ומזמין את התקשורת לבקר באתר בג'אנח (צילום: רויטרס)

"אז נכון, העונש לישראל כרגע היה ההסלמה הנוכחית בבוקר שבת", אומר אמציה. "אבל, הוא לא ייחצה בהרבה את הגבול מבחינת עומק ההתקפות". אמציה מוסיף כי לדעתו חיפה לא תותקף, אבל יהיה יותר ירי על האזור הצפוני שחטף עד עכשיו 60 שיגורים.  עם זאת, הוא חוזר ואומר, למרות שלנסראללה יש 150 אלף טילים ומזל"טים וכטב"מים - למעשה הוא עדיין נותן דגש אך ורק וכאשר ישראל תסלים. הוא מוסיף כי "יש גם נקמה באמריקה, יותר התקפות של מיליציות שיעיות פרו-איראן נגד בסיסי ארה"ב בעיראק וסוריה".

"לנסראללה יש היום בעיות גדולות שהוא מנסה לפתור באמצעות הנאומים", מסביר פרופסור אמציה, "אחת מהן היא שעמדה בשבעה באוקטובר. באפריל לפני כמעט שנה, הוא אירח גם את אל-עארורי וגם את זיאד נחאל'ה ואלו אמרו בתקשורת בהודעת חיזבאללה שהם ניצבים יחד בחזית. כלומר, יצאה כאן התחייבות ברורה ופומבית. יתכן שאל-עארורי אפילו לא ידע שסינוואר מתכנן את המתקפה, והדבר הזה כבל את נסראללה, שנתן לו התחייבות. ההקבלה לדבר הזה היא כמו שארצות הברית תגיד 'אנחנו עם ישראל', אבל בפועל ישראל לא תקבל גיבוי אמריקאי בלחימה".

סאלח אל-עארורי ונסראללה (צילום: רשתות ערביות)
סאלח אל-עארורי ונסראללה (צילום: רשתות ערביות)

מה שעצם נסראללה אומר במילים שלו, באופן אמיץ ומיליצי ומלא גבורה - אני לא מסלים, נקודה. מצד שני, הוא מדבר על נקמה?

"הוא רצה להראות את ההישגים שלו. הוא אומר שהוא עושה שני דברים: א. הם מרתקים חצי מהצה"ל לצפון, ואז, מבחינת חזבאללה, צה"ל לא יכול לפעול בעזה וזו כבר תרומה גדולה מבחינתם למלחמה. ב. הצפון הישראלי ריק מתושבים. מבחינתם, הם 'מעמיסים עלינו' את כל הפליטים הישראלים, ולדעתם זה הישג גדול והם מעריכים את זה".

הקו האדום

לשאלה האם ישראל פעלה אחרת אחרי חיסול אל-עארורי, משיב אמציה כי ישראל כבר הסלימה ב-10 ימים שלפני החיסול, כיוון ש"הלכנו עד 30-40 ק"מ מהגבול, וזה הסלמה מבחינתנו. האויב הסלים בתחום א', אנחנו בתחום ב'". הוא הזכיר כי אנחנו עדיין תוקפים רק מטרות צבאיות ולא מטרות אזרחיות, ולמרות זאת "הוא תוקף כבר מטרות אזרחיות שקודם לכן הוא לא תקף, והתגובה שלנו הייתה העמקת הפעילות כנגד מטרות צבאיות בעומק השטח. הוא סימן גם מטרות אזרחיות ואנחנו רק מטרות צבאיות - גם אם זה בבית אזרחי. ההסלמה שעליה הארגון מדבר עדיין לא כאן", אומר.

לשאלה מה "הקו האדום" של חזבאללה שיגרום לארגון להסלים, עונה הפרופסור כי "הקו האדום של נסראללה יהיה ביירות או התקפה ישראלית אסטרטגית על כל המוצבים שלו. אם ישראל תיתן לחייל האויר לתקוף באופן אסטרטגי את כל המוצבים שלו, המחפרות והדאחייה (רובע בביירות בלבנון, משמש כמעוז חזבאללה) - זה הכרזת מלחמה מבחינתו, ואז הוא יפעיל את כל מה שיש לו".

באשר להסלמה אפשרית בדרום הוא ענה כי "מול חמאס, ככל שאנחנו נמשיך - הוא ימשיך במתאר הקיים, עם הסלמה קטנה לפה או לשם. זה מתאר קיים כבר מהשמונה לאוקטובר, אולי עם עלייה קלה של עד 20 אחוזים. אבל שני הצדדים לא הגיעו לנקודה שבה פירוש הדבר מלחמה טוטאלית".

עלי חמינאי, נפגש עם חמאס הפלסטיני, איסמעיל הנייה ואל ערורי (צילום: רויטרס)
עלי חמינאי, נפגש עם חמאס הפלסטיני, איסמעיל הנייה ואל ערורי (צילום: רויטרס)

מה כן קירב מאוד את נקודת הרתיחה?

"התקיפה של הקריות וקרוב מאוד לחיפה הביאה בהחלט קרוב מאוד לנקודה הזו, לנקודה קריטית שלאחריה נסוג. יכול להיות שהפעולה גם הייתה של חמאס-לבנון, אבל יש לו שליטה עליהם. זה היה הרגע היחידי פה שהייתה תחושה שזה יגיע לחיפה. גם נהריה למשל יכולה להיות נקודת סף, אבל חיפה, נהריה, טבריה, וצפת מבחינת ישראל - בהחלט אלו יכולים להוות קווים אדומים".

אז מה לדעתך המסקנות החשובות ביותר מהאירועים האחרונים מבחינת חזבאללה?

"אני אנקום, אך לא אשנה את המצב בחזית. איך תהיה הנקמה - זה דבר שנשאר פתוח. כל מה שהוא רוצה, זה שני דברים: א. שנפסיק את המלחמה בעזה, כי זה ישחרר אותו מהמחויבות לעזור אפילו אם זה חלקי, ו-ב. שלא נסלים את המלחמה בלבנון. ג, היא נקמת מותו של אל-אערורי - אך לא בחזית".

"הסיכום הוא שנסראללה תורם תרומה עצומה לחמאס אך הדבר הזה לא מפסיק את המלחמה", מסביר גם על הביקורת על נסראללה בלבנון. "הוא מקבל ביקורת בתוך לבנון מהסונים ומהנוצרים, שאומרים שאם הוא לא מצליח להפסיק את המלחמה בעזה - אז שיפסיק עם המלחמה בכלל. יותר מזה, יש ביקורת מצידם שיש רקטות לא בכפרים השיעיים אלא הסונים, 'וככה אתה נלחם?'. נסראללה מדגיש כמה הוא עוזר, ואלו המסרים, כאשר האיראנים לוחשים לו על האוזן 'אל תסלים', וזה גם מגיע מלבנון ומהקהילה השיעית - אז הוא עושה את המינימום. אבל הוא לא רוצה לעשות יותר מזה וזה מה שאני מבין כרגע".