בצל המשך הלחימה ברצועת עזה, מתעצמת גם הלחימה בגבול הצפון, כשחיבזאללה נטל אחריות על ירי עשרות רקטות לעבר יישובי הצפון. בתוך כך, ד"ר עידו זלקוביץ' ראש התוכנית ללימודי המזה"ת במכללה האקדמית עמק יזרעאל וחוקר בקתדרת חייקין לגיאו-אסטרטגיה באוניברסיטת חיפה שוחח הערב (שבת) עם 'מעריב בעקבות נאום נסראללה והעריך האם הזירה בצפון תמשיך להתעצם.

מה דעתך על נאומו של נסראללה האם פנינו להסלמה?
בנאום שלו נסראללה סיפק את הסחורה של הצדדים ציפו ממנו. מצד אחד הוא הבהיר שחיזבאללה לא יעביר בשתיקה את מיקום הפעולה כנגד אל אערורי ותגובה בוא תבוא מן הצד השני ראינו את המתקפה הראשונית של חיזבאללה, שייצרו בסיס לפגיעה נרחבת בצפון הארץ אך אין כלילה של שבירת כללי המשחק הידועים. חיזבאללה מגביר את כמות האש ועוצמת האש אבל לא מרחיב את עומק הפעולה טווח האש, בנאום גם שלו נסראללה השאיר פתח כמו שישראל השאירה האם הפנים להסלמה כן או על בסיס האמירה של תגובת חיזבאללה תיגזר מהתגובה של ישראל".

מה לגבי התגובה הישראלית האם החיסול בביירות מבשר שינוי גישה ישראלי?
"אני חושב שאם מסתכלים על כל הזירה הצפונית מאז החלה המלחמה, ישראל מגלה עליונות מוחלטת באש, מודיעין עוצמת התגובה ומהירות התגובה. ולראייה היא שלחיזבאללה מתחילת המלחמה יש 148 הרוגים, בגזרה הצפונית ונסראללה מודע לכל הנתונים. ולכן בגלל התמקדות האסטרטגית בחזית הדרום לצד העליונות של ישראל כאמור, אין רצון ישראלי לבצע הסלמה נוספת וגם התגובה הישראלית תהיה בכללי המשחק הידועים עד עכשיו. תקיפה של מפקדות מטרות ותשתיות צבאיות של חיזבאללה, באזור דרום לבנון מבלי לפגוע בנכסים אסטרטגיים שלו בביירות, ובמקומות אחרים כן היה בסוריה אך לא בעומק הלבנון כולל פגיעה באורח החיים של לבנון, בביירות."

זירת החיסול של אל-עארורי בביירות (צילום: רשתות ערביות,שימוש לפי סעיף 27א')
זירת החיסול של אל-עארורי בביירות (צילום: רשתות ערביות,שימוש לפי סעיף 27א')

מה לגבי היחס כלפי חיזבאללה בפנים הלבנון?
"אחת מהביקורות שחיזבאללה סופגת באופן משמעותי, שהולכים ומתחדדים אחרי חיסול אל-אערורי שהפעולות בדרום לבנון של חיזבאללה, מסכנות את החיים האזרחיים בביירות ועלולים להביא על לבנון אסון שאינה חפצה בו במסגרת מלחמה שאינה שלה. אנחנו רואים שלאחר ביקורת רבה שהוא כבר ספג החליט להגיב מהר על החיסול, אבל עדיין אופי התגובה למרות האמירה שזו תגובה ראשונית מאפשרת להשאיר את העימות באופן מוכל ולא לייצר באמת ביקורת נוספת בתוך לבנון על הגעה למלחמה כוללת שתפגע בה".

מה מבחינת שחקנים לבנונים נוספים?
"בתוך לבנון יש קולות רבים, אני חושב שאנחנו מנסים לייצר תמונת מצב של קול אחד שהוא דומיננטי בלבנון וזו הטעות. לבנון היא מדינה מפורקת משוסעת שמחולקת למחנות פוליטיים רבים ומצויה במשבר פוליטי עמוק. יש קולות שאומרים באופן חד משמעי לעצור ולהפסיק לגמרי את הלחימה להגיע להפסקת אש כוללת מתוך קריאה לא לסכן את לבנון ואזרחיה, המחנה הזה כחיזבאללה תור סוכן איראני שמקריב את לבנון על האינטרס האיראני על המזבח".

נחזור רגע אחורה למה בעצם לא קיבלנו מלחמת כל בכל לאחר ה7 באוקטובר איפה לא עמדה המלחמה הרב זירתית מבחינת ציר 'הרשע' ?
"למרות הרעיון 'היפה' של מלחמה רב זירתית למרות הרעיון האסטרטגי של אחדות בין הזירות, בסופו של דבר לכל אחד מהשחקנים באזורינו יש אינטרסים פוליטיים שונים שלא עולים בקנה אחד, עם השותפים לציר הרשע. מה שחמאס למעשה רצה להשיג לא עלה בקנה אחד עם הצרכים של חיזבאללה, חמאס לא תיאם איתם רצה להעלות שוב את הנושא הפלסטיני לסדר היום, להמשיך לכרסם את כוחו של הפת"ח ולשנות את המשוואה ההיסטורית בינם לבין ישראל מתוך כך שישראל תייצר תגובות צבאיות באופן שיאפשר לחמאס להראות פגיעה בעזה וגם יצירה של מלחמת העצמאות שלהם הפלסטינית".

נסראללה (צילום: רויטרס)
נסראללה (צילום: רויטרס)

"אך האופי הרצחני של חמאס יצר מצב בו ממשלות העולם החופשי לא רואות בהן כחלק מהאפשרות להיות בתהליך קבלת ההחלטות הפוליטי בעתיד, המלחמה פרצה מתוך תהליך קבלת החלטות חמאסי, מתוך צרכים פנים פלסטיניים, מאבקי כוח בין חמאס פנים לחמאס חוץ ובסופו של דבר המלחמה הזאת נכפתה על חיזבאללה, וחיזבאללה לא יכולה לגמרי לא לקחת חלק ולעצום עיניים ולכן הבחירה הייתה להיכנס בצורה מאוד מדודה", הוסיף.

מה בעצם המסר של חיזבאללה?
"אני כאן על מנת לעזור לאחינו הפלסטינים ונפתחה מלחמה בצפון שהובילה לפינוי של עשרות אלפי בני אדם מבתיהם וריתוק של כוחות צבא משמעותיים לחזית הצפונית. חיזבאללה מנסה לייצר תמונה של הישג וסיוע לחמאס. מאחר ויש מערכים שונים שיכלו לפעול בגזרות אחרות."

ההודעה של חיזבאללה מהבוקר למעשה מראה שזה לא סוף פסוק?
"בהודעה בה הם נוטלים אחריות על המתקפה בהר מירון הם אמרו שזו רק התגובה הראשונה ושתהיה המשכיות רצון לנקום. כרגע הירי מתרחב למקומות נוספים ואני חושב שצריך בהקשר הזה מכיוון שאנחנו מכירים את דפוסי הפעולה של חיזבאללה בעבר צריך גם לזכור שהם נועדו לפעול מחוץ לאזורי הסכסוך ופעלו בעבר באירופה ובדרום אמריקה. זה ארגון טרור ששם יעד להרוג יהודים כמו חמאס באשר הוא, המוטיבציה היא לא רק טריטוריאלית אלא שנה דתית יוקדת עטופה באידיאולוגיה רצחנית".

"נקודת המפתח היא שחיזבאללה למרות הרצון להראות תמיכה בחמאס הוא מונע מאינטרס מקטמי מבין את המשבר העמוק הכלכלי והפוליטי החריג של לבנון והקולות והביקורת עליהם שיכולה להוביל לאסון על לבנון יכולים להשפיע על קבלת ההחלטות של נסראללה, וכל הביקורת שיש כלפיו בסופו של דבר התגובה דלו היא לתכלית ברורה שתאפשר לשמור על כבודו בשל העובדה שישראל פעלה באופן ממוקד בלב המעוז השלטוני של חיזבאללה אבל המטרה שנפגעה הייתה חמאסית וגם אופן הפגיע היה ממוקד מבלי לייצר הרס ממשי כנזק אגבי בלי לפגוע באזרחים לבנונים ובנכסים אסטרטגיים של חיזבאללה וזה מאפשר לרדת מהעץ הגובה שתביא לשבירת הכלים. ולכן היא תנסה להגביר את עוצמת האש את איכות המטרות הצבאיות ואת הנשק התלול מסלול ברשותה שלא תביא למלחמה כוללת וכפי שהוא אמר בנאום עוצמה התגובה הישראלית על תגובתנו אנו תקבע לאן פנינו", הוסיף.