מלחמת חרבות ברזל: החזרת החטופים משבי החמאס עשויה לקחת חודשים ארוכים למרות ההתקדמות בצפון רצועת עזה. האם ישראל וצה"ל יכולים להחזיר את כלל החטופים היא שאלה גדולה בהתחשב בדרישות החמאס עד היום.

ייתכן שנגיע למצב שנחריב את כל הכפרים בדרום לבנון | אלון בן דוד
תרחיש האימים: במתקפת חיזבאללה יקרסו המוצבים בגבול לבנון | יצחק בריק

החזרת כל החטופים עשוי לקחת חודשים, למרות ההתקדמות הבולטת של צה"ל בהשגת שליטה מבצעית על צפון עזה. האם ישראל וצה"ל יכולים להחזיר את כל החטופים היא כשלעצמה שאלה בהתחשב בדרישות החמאס עד כה, ועד כה אין סימנים לכך שהנהגתו תסכים גם לעסקה לפיה הם ייעצרו או יגורשו מרצועת עזה.

אבל גם אם התרחיש האחרון יתרחש, העסקה המדוברת צפויה לכלול רק כמה עשרות חטופים, ולא את כולם. החזרת כלל החטופים צפוי להתרחש רק באמצעות איתור מיקומם המדויק של שלושת המנהיגים המובילים את חמאס: יחיא סינוואר, מוחמד דף ומרוואן עיסא, יחד עם החטופים עצמם.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

חיסול מפקד גדוד נוסיראת וסגנו בעזה (צילום :דובר צה"ל)

בשלב זה, עם הקצב שעובר צה"ל דרך רשת המנהרות האדירה בחאן יונס, שבה נמסר כי רוב או כל הנהגת חמאס נמצאת, בצה"ל מבינים שייתכן שיידרשו חודשים עד למצוא את המיקומים המדויקים.

בהתחשב בכך שצה"ל נכנס "לשלב 3", לא ברור אם החזרת החטופים נמצא במרחק כמה חודשים או קרוב מזה, או שהיא עלולה להימשך זמן רב יותר לאיזשהו מצור מחשש להריגת החטופים, בעוד הנהגת חמאס מסרבת להיכנע. בצה"ל מקווים ומעריכים, כי בשלב מסוים האיום בתקיפה ישכנע את הנהגת חמאס לשחרר את כל החטופים.